כינים: המכה שלא מרפה

(0)
לדרג

כינים! הן, מגרדות ומציקות וכל כך קשה להיפטר מהם, אבל כמעט כל ילד נדבק בהן לפחות פעם אחת בחייו. אז איך תזהו שהילד נדבק בכינים? איך מטפלים בכינים? וכיצד תמנעו הדבקה חוזרת? וגם - 10 מיתוסים על כינים שכדאי לדעת

מאת: מערכת zap doctors

מהן הכינים?

הכינים הן חרקים קטנים חסרי כנפיים בגודל של 1-2 מ"מ, המלווים את האדם מראשית האנושות. מחלקים את הכינים על פי המקום בו הן נמצאות: כיני הקרקפת, כיני הגוף וכיני הבושת. בכל שלושת הסוגים, נקבות הכינים ניזונות מן הדם אותו הן מוצצות מהעור. הרוק של הכינה הנקבה נשאר בעור וגורם לגרד עז שהוא מהמאפיינים הבולטים של המחלה.

שכיחות במיוחד אצל ילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי. לאחר שהתמקמו בעור הקרקפת הן גורמות לגרד חזק בקרקפת בעורף ובצדי הצוואר. לעתים קרובות הילד מגרד עם אצבעות מלוכלכות וגורם לזיהום העור על ידי חיידקים. הזיהום בחיידקים גורם לעתים להתפתחות חום ונפיחות של קשרי הלימפה בצוואר. בבדיקה ניתן למצוא על השערות כמויות גדולות של ביצי כינים כסופות הדבקות בעוצמה לשיער כ-1 ס"מ מעל לעור הקרקפת.

כיני הקרקפת מועברות במגע ישיר של שיער לשיער או על ידי חפצים הבאים במגע עם השיער, כמו מסרקים, כובעים, כריות, סיכות שיער, סרטים לשיער ומגבות. כאשר לאחד מבני המשפחה יש כיני ראש, קיים סיכוי רב שיש כינים גם לבני המשפחה האחרים ולחבריו בכיתה או בגן.

גרד חזק בקרקפת בעורף ובצדי הצוואר. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול נגד כינים?

הטיפול בכינמת הראש הוא פשוט. ברוב המקרים חפיפה אחת בשמפו נגד כינים או שימוש באחד מהתכשירים המוצעים בשוק, תחסל אותם. לצערנו, חלק מהכינים מפתחות עמידות לתכשירים, ולכן במידה וטיפול כלשהו אינו עוזר, כדאי לנסות תכשיר מסוג אחר.

חשוב לדעת: גם כאשר הטיפול בשמפו/בתכשיר נגד כינים הוא יעיל, יש לזכור כי ביצי הכינים נשארות דבוקות לשיער. במידה וביצי הכינים לא מתות כתוצאה מהטיפול (כיום יש תכשירים שגם מחסלים את ביצי הכינים) הן עלולות לבקוע לאחר מספר ימים - ואז יש לחזור על הטיפול. בכל מקרה, כדאי להסירן בעזרת מסרק בעל שיניים צפופות, אותו ניתן להשיג בכל בית מרקחת.

איך תזהו האם הכינים מקננות בראשו של ילדכם?

רצוי לבצע את הבדיקה במקום מואר היטב, תחת מנורה חזקה או ליד חלון.

אם בודקים מספר ילדים בזה אחר זה, יש להשרות את המסרק הצפוף במים רותחים למשך מספר דקות בין בדיקת ילד אחד למשנהו.

יש למרוח מעט מרכך שיער על שיער רטוב, ובעזרת מסרק רגיל לפתוח את הקשרים בשיער.

יש לסרק את השיער מבסיסו, קרוב לקרקפת, קווצה אחר קווצה, בעזרת מסרק כינים בעל שיני מתכת צפופות.

אחרי כל סירוק, יש לנגב בזהירות את המרכך שהצטבר על המסרק בנייר מגבת ואז לבחון את הנייר ולחפש כינים וביצי כינים. רצוי להיעזר לשם כך בזכוכית מגדלת.

ביצי כינים, להבדיל מקשקשים, הן בעלות צורת אליפסה. יתר על כן, בניגוד לקשקשים שנופלים בקלות בהברשה ביצי כינים דבוקות בכוח לשערה.

ביצי כינים אשר נמצאות במרחק של 3 ס"מ או יותר מהקרקפת הן בדרך כלל ביצים מתות. אם לא נמצאו בנוסף להן גם ביצים קרובות לקרקפת או כינים חיות, אין צורך בטיפול.

 

מצאתם כינים או ביצי כינים?

אולי תמצאו נחמה בידיעה ש-75% מילדי ישראל סבלו מכינמת לפחות פעם אחת בחייהם. מחצית הילדים סבלו מכינמת פעמיים או יותר.

על מנת למנוע את המשך התפשטות התופעה, חשוב לטפל במהירות בילד או בילדים אשר נמצאו נגועים בכינים או בביצי כינים, ולבדוק את שאר בני הבית - ילדים ומבוגרים כאחד.


איך לטפל בכינים?

בעת הטיפול והסירוק מומלץ שלא לבחון את סבלנותם של הילדים ולמצוא להם בידור הולם, כגון ספר או משחק.

בטיפול בשיער ארוך מומלץ להיעזר בקליפסים להפרדת קווצות השיער.

מומלץ להשתמש בתכשירים טבעיים, כגון: "ניקיטה" אשר מיועד לטיפול מהיר ומאושר לשימוש כבר מגיל חצי שנה, ריזאלטס, הדרין, כינקייר ועוד.

לילדים אסטמתיים מומלץ להשתמש בתכשיר המשווק כתמיסה ולא כתרסיס.

במקביל לטיפול בתכשיר נגד כינים, מומלץ לכבס בכביסה רגילה מצעים, מגבות וכובעים, או לאוורר אותם בחוץ למשך 24 שעות. בנוסף, רצוי להשרות מספר דקות במים רותחים מברשות שיער ומסרקים.

כיצד למנוע הופעה חוזרת של כינים?

רצוי מאוד לערוך מבצע טיפול כללי בקרב ילדי הגן ובית הספר כן בקרב בני המשפחה על-מנת למנוע הידבקות. כמו כן, חשוב להקפיד על חינוך להיגיינה ולבצע מדי פעם בדיקה של השיער, תוך שימוש במסרק כינים וזכוכית מגדלת.



יש לסרק את השיער מבסיסו, קרוב לקרקפת, קווצה אחר קווצה, בעזרת מסרק כינים בעל שיני מתכת צפופות. צילום: שאטרסטוק

10 מיתוסים על כינים - נכון או לא נכון?

1. כינים קופצות או מתעופפות.

לא נכון. כינים זוחלות מראש לראש, ממשענת ראש של כסא או עוברות במברשת/מסרק.


2. ניתן להידבק בכינים בבריכה.

לא נכון. כינים אינן שוחות (אולם ניתן להידבק כאשר נחים על מגבת ראש ליד ראש).


3. שיער צבוע עמיד בפני כינים.

לא נכון. צבע שיער אינו דוחה כינים ולכן לא מונע הדבקה.


4. עם ההידבקות בכינים חובה להרתיח את המצעים והבגדים.

לא נכון. במידה והילד נדבק בכינים, אין צורך להרתיח את המצעים, מכיוון שכינים מתקיימות רק כאשר הן מוצצות דם. מספיק לארוז את המצעים בשקית ניילון למספר ימים עד שהכינים "ימותו ברעב".


5. התכשירים הכימיים משמידים 100% מהכינים.

לא נכון. הכינים מפתחות עמידות לרוב התכשירים הכימיים ולכן יעילותם פוחתת משנה לשנה.


6. טיפול אחד להשמדת כינים מספיק.

לא נכון. יש לחזור על הטיפול כעבור 10 ימים לצורך "וידוא הריגה", לאחר שכל הביצים בקעו ובטרם הפכו לכינים בוגרות, המטילות דור חדש של ביצים.


7. ניתן להשתמש בנפט לטיפול בכינמת.

לא נכון. אין להשתמש בנפט לטיפול בכינמת, נפט גורם לכוויות בקרקפת ואדי הנפט עלולים לגרום לדלקת ריאות כימית.


8. שמן רוזמרין מונע הידבקות בכינמת.

לא נכון. השימוש בשמן רוזמרין למניעה לא הוכח מדעית כיעיל.


9. ההידבקות בכינמת אינה שונה בין בנים ובנות.

לא נכון. בנות נדבקות לפחות פי שניים מבנים. לא ידוע אם הסיבה היא ביולוגית או מכיוון שבנות נוטות לקרבה פיזית רבה יותר עם חברותיהן.


10. לא קיים הבדל בין תכשיר קוטל כינים בתמיסה או תכשיר בתרסיס.

לא נכון. השימוש בחומרים קוטלי כינים בצורת תרסיס, אסור לילדים אסטמתיים או לילדים הסובלים מברונכיט, קשיי נשימה או דלקת עיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום