חזון העצמות הבריאות

(0)
לדרג

סידן - אחד החומרים החיוניים ביותר לתזונתנו, כמה עובדות, כמה המצאות, וכמה מתכונים - חזק חזק ונתחזק

מחקר שנערך באחרונה מצא כי צריכת כמויות גדולות של סידן ממקור של מוצרי חלב מסייעת לדכא את צבירת המשקל

אם אתה מנסה להיפטר מעודפי משקל, מומלץ לך לצרוך מדי יום כמה מנות של מוצרי חלב דלי שומן. במחקר שנערך באחרונה על בעלי חיים, נמצא שצריכת כמויות גדולות של סידן ממקור של מוצרי חלב, מסייעת לדכא את צבירת המשקל - בעוד שצריכת סידן נמוכה נמצאה כמעכבת את איבוד השומן מהגוף. החוקרים משערים שחומרים ביו-אקטיביים בחלב פועלים במשותף עם הסידן ומונעים את צבירת השומן.

מוצרי חלב דלי שומן, כמו חלב ללא שומן, יוגורט בעל תכולת שומן נמוכה וגבינות מופחתות שומן, נחשבים כבעלי תכולת סידן גבוהה. מקורות סידן אחרים הם סלמון, תרד וכרוב. אז מה כדאי? בחרו במוצרי חלב דלי שומן, על מנת לצמצם את כמות הקלוריות ואת כמות השומן הרווי שאתם צורכים. הקפידו על צריכת 1,200 מ"ג סידן ביום.

קלסידן - תוסף סידן

חברת התרופות "דקסון", מחוללת מהפכה בתרבות צריכת הסידן בישראל עם השקתו לראשונה של סידן המשווק בשקית, תחת הכותרת: "קלסידן"- "סידן בדרך הקלה".
"חשבתם שלאכול גבינות ולשתות חלב זה מספיק? מסתבר שלא תמיד - מחקרים מראים כי כ-75% מהנשים סובלות מחוסר בסידן". מחקרים שנערכו בשנים האחרונות חשפו כי סידן בכמות הנכונה מסייע להפחתה במשקל.

"קלסידן" הוא התוסף היחיד המשווק בשקית המכילה 1,000 מ"ג אבקת סידן, ההופכת את נטילת הסידן לחוויה קלה ונעימה, וזאת בניגוד לתוספי הסידן המסורתיים כגון טבליות ענקיות שבליעתם עשויה להיות קשה. "קלסידן" מכיל 1,000 מ"ג סידן ולכן הוא מתאים במיוחד לנשים וגברים מגילאי
50-19 (על פי המלצת משרד הבריאות האמריקאי ה- FDA) ומציע לראשונה דרך פשוטה, קלה ובטוחה לצריכת סידן יומית. אבקת "קלסידן" מסיסה במים וניתן להוסיפה לכל משקה חם או קר, ולכל מזון החל מהדגנים בבוקר, ארוחת הצהריים ואפילו לפזרה על סלט. "קלסידן" נספג במהירות, ללא טעם, אפס קלוריות. באופן זה ניתן לצרוך את כל כמות הסידן היומית הנדרשת לגוף בבת אחת וללא מאמץ.

יואל אסרף, סמנכ"ל השיווק ב"דקסון", מסר כי: "בעוד שעד היום רוב מאמצי השיווק של תוספי הסידן התמקדו בקהל יעד של נשים מבוגרות, קלסידן פונה לקהל יעד רחב בהרבה וכולל גם נשים צעירות וגם גברים, גם צעירים הזקוקים לסידן, וגם ילדים הזקוקים לסידן אף יותר. לסידן יש יתרונות רבים החל בשמירה על צפיפות העצם, וכלה בהפחתה במשקל, ובעולם הרפואי הוא מכונה מינרל הפלא. "קלסידן" הוא המוצר היחיד הנותן את כל ה-1,000 מ"ג סידן הנחוצים לכולנו, וזאת בנוחות מקסימלית- פשוט בשקית אחת ליום".

לדברי יעל דרור, דיאטנית קלינית וספורט M.Sc , "על אף שהמודעות לצריכת סידן גבוהה בישראל, הבעיה הרווחת היא הקושי הרב שבצריכה יומית של כל כמות הסידן הנחוצה ביום. כמות הסידן היומית שהגוף זקוק לו היא 1,000 מ"ג בגילאי 50-19. בכדי להשיג כמות יומית זו של סידן, נדרשת אכילה של כמות גדולה מאוד של מזון עשיר בסידן".
"בנוסף, לא תמיד פשוט לעקוב ולוודא כי אכן צרכנו כמות מספקת של סידן, כיוון שככל שאנו מתבגרים היכולת של גופנו לספוג את הויטמינים והמינרלים מהמזון יורדת. כך שלמרות שלעיתים אנו בטוחים שאנו אוכלים בריא, ייתכן מאוד שאנו סובלים מחוסר סידן. מחקרים הראו כי לפחות 75% מהנשים מעל גיל 35 אינן מצליחות לספק לגופן את הכמות היומית המומלצת של סידן, באמצעות התזונה. לפחות 25% מהנשים לא הצליחו לספק אפילו מחצית מהכמות היומית המומלצת".

לדוגמא, ישנן ירקות ופירות המכילים סידן, אך יחד עם זאת, מכילים כמות גבוהה של אוקסלטים ופיטאטים המקשים על ספיגת הסידן במערכת העיכול. אנשים המתבססים על דיאטה צמחונית או אנשים הרגישים ללקטוז (סוכר החלב) אשר נמנעים מצריכת חלב ומוצריו, נמצאים בקבוצת סיכון לפתח מחסור בסידן. העשרת התפריט היומי בתוסף סידן המספק לגוף 1000 מ"ג סידן, יכול להיות הפתרון האידיאלי לאוכלוסייה זו הנמצאת בסיכון תזונתי. "חשוב לזכור, הקפדה על צריכה נכונה של סידן היום, הינה השקעה נבונה בבריאותנו לעתיד".

חשוב לדעת:

לא מומלץ לצרוך יותר מ- 2,000-2,500 מ"ג סידן ביום. יחד עם זאת, לגוף האדם אין את היכולת לצרוך יותר מידי סידן מאחר ולגוף יש מנגנון טבעי המונע ספיגה מוגזמת שלו.

צריכת מולטי ויטמין המכיל ברזל, עלולה לפגוע בספיגת הסידן בגוף, לכן מומלץ לצרוך את תוסף הסידן בנפרד על מנת לא לפגוע בספיגת שני הרכיבים.

תוספת סידן מתאימה גם לילדים מעל גיל 8 ולבני נוער. ילדים ונוער זקוקים לכמות גדולה יותר של סידן (1,300 מ"ג) בשל גדילת העצמות.

וכמה מתכונים עשירים בסידן:

פסטה עם ירקות פריכים ברוטב לימון ופטה:
------------------------------------------------------------
זמן הכנה: 10 דקות;
זמן בישול: 20 דקות;
החומרים (לארבעה סועדים):

2 ליטר מים מומלחים קלות;
400 גרם תרמילי אפונה טריים (יש לשלוף את חוט האורך של התרמיל);
2 כוסות כרוב אדום קצוץ;
200 גר פסטה מסוג פנה(Penne) ;
כף חמאה;
2 שיני שום כתושות;
2 כפיות פפריקה;
חופן שמיר טרי קצוץ דק;
250 גרם פטריות טריות חתוכות לפרוסות;
½ כפית מלח;
¼ כוס מיץ ענבים;
1/3 כוס מיץ לימון;
¼ כפית פלפל שחור;
50 גרם גבינת פטה מפוררת.

אופן ההכנה:
בסיר גדול להרתיח את המים;
להכניס את הכרוב והאפונה לסיר. לכסות היטב במים, ולבשל כ- 4 דקות בסיר מכוסה היטב. להסיר המכסה ולסנן את המים.
לבשל את הפסטה במים שרתחו, עד שתהיה אל-דנטה.
במחבת נפרדת לשים את החמאה, שום, פפריקה ושמיר. לחמם על אש בינונית עד שהחמאה נמסה ורוחשת. להוסיף הפטריות ולערבב היטב. להוסיף מלח ולהמשיך לבחוש. לאדות הכל במשך 2 דקות, כאשר במהלכן יש להגביר ולהנמיך את להבה לסירוגין.
להוסיף מיץ ענבים ולאדות 2 דקות נוספות. לכבות הלהבה ולערבב פנימה את מיץ הלימון.
כאשר הפסטה מוכנה, לסנן, ולערבב פנימה את רוטב הפטריות, את הירקות המאודים ואת הגבינה. להעביר לקערה מחוממת ולפזר פלפל. להגיש חם מאוד.

ערכים תזונתיים:

340 קלוריות למנה;
60 קלוריות משומן;
% 11 מהתצרוכת היומית המומלצת של סך הכל שומן;
% 20 מהתצרוכת היומית המומלצת של שומן רווי;
% 24 מהתצרוכת היומית המומלצת של נתרן;
% 19 מהתצרוכת היומית המומלצת של פחמימות;
% 23 מהתצרוכת היומית המומלצת של סיבים;
% 15 מהתצרוכת היומית המומלצת של סידן;
% 20 מהתצרוכת היומית המומלצת של ברזל.


מאפה טופו
-------------------

זמן הכנה: 10 דקות;
זמן בישול: שעה;
החומרים (לשישה סועדים):

2 כפיות שמן;
½ כוס בצל קצוץ;
2 שיני שום כתושות;
700 גר' רסק עגבניות;
1 כף פטרוזיליה קצוצה;
1 כפית אורגנו יבש;
200 גרם מקרוני;
300 גרם טופו;
1 חלבון;
250 גר' תרד קפוא, מופשר ומסונן מנוזליו;
¼ כפית אגוז מוסקט טחון;
¼ כפית פלפל שחור גרוס.

אופן ההכנה:
לחמם תנור ל- 180 מעלות. לשמן תבנית אפייה בגודל 22X22X5.
לחמם את השמן בסיר בינוני על להבה בינונית-גבוהה, ולאדות את הבצל והשום כשתי דקות.
להוסיף את רסק העגבניות, מחצית מהפטרוזיליה והאורגנו.
להרתיח, להקטין הלהבה, לכסות ולאדות 15 דקות.
לחוד לבשל את המקרוני על פי הוראות היצרן, לסנן ולהניח בצד.
למעוך את הטופו יחד עם החלבון במעבד מזון או בלנדר.
להעביר את הטופו לקערה גדולה, להוסיף התרד והפטרוזיליה הנותרת, אגוז מוסקט ופלפל שחור. לערבב היטב. להוסיף את המקרוני ולערבב שנית.
לשפוך רבע מכמות רסק העגבניות על תחתית התבנית שהוכנה מראש, מעליה לפזר שליש מתערובת הטופו, לחזור על הפעולה עוד פעמיים ולסיים בשכבה נוספת של רסק עגבניות, אפשר לפזר מלמעלה גבינה צהובה מגוררת. לכסות ולאפות 30 דקות עד שהגבינה מבעבעת ומתחילה להשחים.


להגיש חם.

תזונה נכונה:

240 קלוריות למנה (לא כולל גבינה צהובה);
35 קלוריות משומן;
% 6 מהתצרוכת היומית המומלצת של סך הכל שומן;
% 28 מהתצרוכת היומית המומלצת של נתרן;
% 13 מהתצרוכת היומית המומלצת של פחמימות;
% 17 מהתצרוכת היומית המומלצת של סיבים;
% 8 מהתצרוכת היומית המומלצת של סידן;
% 20 מהתצרוכת היומית המומלצת של ברזל.


בואו לדבר על כך: פורום תזונה ודיאטה

רוצים עוד? ליחצו: מתכונים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום