רמדיה - המשך מעקב

(0)
לדרג

עוד ספיח בפרשת רמדיה, על פיצויי המיליונים ועל שינויים במשרד הבריאות - מה נשתנה?

מאת: חברת "הומנה" הגרמנית (יצרנית רמדיה) ו"רמדיה" הגיעו להסכם לגבי אופן ומהות תשלום הפיצויים למשפחות שניזוקו.

למעקב אחר פרשת רמדיה, לחצו כאן

ההסכם:

חברת הומנה הגיעה להסכם עם חברת רמדיה: הומנה תשלם את כל הסכומים שידרשו המשפחות מרמדיה, ועליהם יוסכם בין רמדיה והמשפחות, דהיינו: הומנה ממשיכה את הקו של נטילת האחריות המלאה למחדל, בו נקטה בעבר (מה שמשאיר שוב סימני שאלה לגבי האחריות והמודעות של המעורבים הישראלים בפרשה, משרד הבריאות וחברת רמדיה בכבודה ובעצמה).

לדברי דובר חברת רמדיה, סכום זה מוערך כיום ב-70-100 מיליון שקל שיועברו למשפחות הפגועות, חלקן שכולות, חלקן ניזוקו לנצח.

ומה נעשה עד כה?

ד"ר חיליק גולדשטיין, יועץ אסטרטגי לרמדיה: "בחצי השנה האחרונה העברנו למשפחות כספים בסך כולל של מיליון וחצי שקל, וזאת ללא כל פסיקת בית משפט שמחייבת אותנו לעשות כך".

שאלה: אתם עומדים בקשר עם המשפחות?

תשובה: "ברמדיה הוקם צוות במשרה מלאה שמקיים קשר ומטפל במשפחות. אנחנו עוקבים אחרי כל משפחה ומסייעים בהתאם לצרכים בהוצאות מטפלת, פיזיותרפיסטים, אחיות פרטיות, פסיכולוגים, בייבי סיטר, ניקיון, מזון, מזרנים מיוחדים, סיוע כספי בעקבות פריצה, שירותי מוניות יומיים, משכנתא, גן ואפילו תיקון מכונית במוסך".

שאלה: האם הכספים מותנים בהתחייבות כלשהי מצד ההורים, למשל שלא להגיש תביעה בהמשך?

תשובה: "ההתחייבות היחידה שאנחנו מבקשים מהם היא בדיקה אצל פרופסור שטיינברג, מומחה לרפואת ילדים, כדי שנוכל לעקוב אחרי החלמת התינוקות".

ד"ר גולדשטיין מציג מסמכים שונים המוכיחים שהמשפחות מקבלות סיוע וטיפול, אבל נציגי המשפחות אשר ביקשו להישאר בעילום שם, עומדים על דעתם שכבר חצי שנה לא דיברו איתם נציגי רמדיה. ויותר מזה, המשפחות גם לא רוצות כל קשר עם החברה. אחד האבות: "ההוצאות האישיות שלנו עלו ליותר מעשרת אלפים שקל בחודש. רק המזון המיוחד שהילד שלי זקוק לו עולה 140 שקל לקופסה, זאת בנוסף לצעצועים מיוחדים וטיפולים שהם צריכים כדי להתקדם".

שאלה: ברמדיה מדווחים על סיוע שניתן למשפחות

תשובה: "הם מספרים סתם סיפורים. יש משפחות שקיבלו מאה אלף שקל רק כדי לסתום את הפה, והחתימו אותם על חוזה חתום שלא יפנו לרמדיה במשך שנה ולא ידברו בתקשורת. לכן את לא שומעת את המשפחות. אני לא רוצה נדבות, אני רוצה צדק. הם לא יודעים כלום על מה שמתרחש בבתים שלנו, והם מפחדים ליצור קשר כדי שלא נבוא בדרישות. כל המשפחות מצויות במסע מפרך ורבות מהן קורסות".

שאלה: לרמדיה יש רישומים מדויקים על סכומים שהועברו למשפחות. הם יודעים מה קורה בכל משפחה. יש משפחות שקיבלו כבר יותר ממאתיים אלף שקל. איך זה מסתדר עם מה שאתם טוענים?

תשובה: "אני לא יודע מה רשום אצלם, אני רק יודע שיש משפחות שביקשו באמצעות עורכי דין מנציגי רמדיה לא להגיע, מתוך תחושה שהאנשים שמגיעים למעשה מרגלים, ולא רוצים באמת לעזור".

כאמור: מעתה והלאה ישולם למשפחות כל סכום שיידרש על ידם (רמדיה: "בגבולות הסביר ובהתאם לדברי המומחים שיעריכו את הנזקים").

פרשת רמדיה:

ב 6 בנובמבר האחרון, לפני כשנה, אוזפזו שלושה ילדים בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה.
הילדים סבלו מבעיות מגוונות, החל מחנק ושיתוק שרירים וכלה בבעיות מוטוריות ופגיעות מוחיות קשות, המקור לא אותר.
לא עבר זמן רב עד שהתברר שילדים אלה ועוד כתשעה אחרים סובלים מחוסר בוויטמין B1 , חסך שנגרם כתוצאה מכך שניזונו מתחליף חלב צמחי שבו לא היה הוויטמין. זאת למרות שעל הקופסה צוין במפורש שהוויטמין קיים בה.

כתוצאה מהפרשה החלה חקירת משטרה ומונתה ועדה בראשות פרופסור מנחם פיינרו, מטעם משרד הבריאות. הוועדה התבקשה להמליץ על רפורמה בתחום מערך שירותי הפיקוח והבקרה על המזון שבאחריות משרד הבריאות.

וזו התוצאה?

החל מסוף השנה האזרחית הקרובה יפסיק משרד הבריאות לסמן מוצרי מזון בתו התקן שלו, האם זו רק השפעה של מהומת רמדיה? האם המשרד מפחד להסתכן ברשלנות נוספת? "זה לא נסיון להתחמק, ולא ניסיון להימנע מטעויות, זה פשוט סוף עידן חותמת הגומי" אומרים במשרד הבריאות.

עד היום היה המשרד מאשר את מרכיבי המוצר, ולא בודק בעצמו במעבדה כל מוצר ומוצר, הבעיה היא שיצרנים מסויימים השתמשו השתמשו באישור על מנת לאשרר את מוצריהן.
זאת אומרת: אם רשמה חברה מסויימת על מוצריה שהם "יעילים, בריאים, בעלי סגולות מרפא מופלאות ועוד ועוד" והכל ב"אישור משרד הבריאות" ומהתווית הזו בדיוק מנסה משרד הבריאות להתנער (הטעיית הצרכן?) אבל הדעות חלוקות האם מדובר באמת בכך, או שמא בספיחים של אותה פרשייה אומללה, בה חתם משרד הבריאות והעניק תו הכשר למוצר שבפועל לא הכיל את מה שהוצהר על גביו, וכך למעשה נעשה אחראי ובעל דבר בעניין.
מה שגורם לנו, הצרכנים, לתהות האם עד היום אכלנו אותה, תרתי משמע, באכילת מוצרים ובהאכלת ילדינו במוצרים שלא נבדקו כמו שצריך על ידי הגוף שאמור היה להגן עליהם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט

נכתב בעזרת המגזין "הורים וילדים"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום