הולכים על בטוח - משפרים את ההליכה אצל נפגעי חוט שדרה

(0)
לדרג

איך משפרים את ההליכה והתנועה אצל נפגעי חוט השדרה או אצל פגועי אירוע מוחי? מערכת חדשה - לוקומוט

מאת: למרכז הרפואי "שיבא" תל השומר הגיעה הגרסה המחודשת והייחודית של מכשיר הלוקומט אשר מאפשר בעזרת רובוט ממוחשב שיפור התנועה ובעיקר ההליכה באוכלוסיית נפגעי חוט שדרה, או לאחר אירוע או חבלה מוחית. לגרסה זו מספר שיפורים, הבולט בינהם הוא מערכת הביופידבק שבה, אשר מייעלת באופן משמעותי את שיטות הטיפול וכמובן גם...
קשיים וקושי

מלבד הבעיה הברורה מאליה של נכים משותקים ופגועי עמוד שדרה ומוח, יש עוד מספר בעיות שחובה לתת עליהן את הדעת, ואף להתייחס אליהן ולנסות לטפל בהן.

חוסר תנועה הנובע משיתוק (מלא או חלקי) יכול בהחלט באיטיות להרוס מערכות שונות בגוף, ולכן חובה לתרגל גם את האיברים המשותקים, פצעי לחץ, התנוונות שרירית, כאבי גב כתוצאה מישיבה ותנועה לא נכונה, כל אלו חזקים במ יוחד באוכלוסיית הנכים שהיא כאמור - פגיעה ביותר מלכתחילה.

ישנן שיטות שונות לטיפול בגוף הנכה, החל מפיזיותרפיה "מסורתית" התעמלות בעזרת פיזיותרפיסט, וכלה בשיטות חדשות ממוחשבות, הכוללות זרמים חשמליים, ביופידבק ושאר אמצעים חדשניים.

הלוקומט

מכשיר הלוקומט אשר פותח ע"י קבוצת מדענים במרכז השיקום באוניברסיטת בלגריסט בציריך הנו מכשיר לטיפול ותרגול עבור אנשים הסובלים מליקוי הליכה בעקבות פגיעה במערכת העצבים.

ל"לוקומט" שתי זרועות אשר תומכות בגפים התחתונות, מחשב שאחראי על הפעלת הזרועות, מסוע נע ומתקן לתמיכה במשקל הגוף. תנועות ההליכה נקבעות על פי מאפייני הליכה פיזיולוגיים אשר תוכננו במחשב המכשיר.

חיישנים אופטיים מסייעים למטפלים בבקרה על איכות ההליכה המתורגלת. השימוש ב"לוקומט" מאפשר תרגול הליכה בתבנית קרובה מאד לתבנית הליכה "תקינה".

השימוש ב"לוקומט" מוציא לפועל בצורה טובה את הבסיס התיאורטי החדש של שיקום הניידות: פעילות אינטנסיבית-נשנית, מכוונת להשגת מטרה ספציפית (Task specific/goal oriented). הסיבה לכך היא היכולת של חוט השדרה להתאים את עצמו, לזכור וללמוד מחדש את תבניות התנועה גם בהיעדר השפעת המרכזים ה"גבוהים" הנמצאים במוח.

המכשיר מיועד לשני סוגי אוכלוסיות:

1. אנשים אשר יש ביכולתם להזיז את הרגליים, אך אינם מסוגלים ללכת. באנשים אלו הלוקומט משפר את יכולת ההליכה ע"י אימון ואיזכור לתאים האחראים על ההליכה בחוט השדרה את תבניות ההליכה התקינה.

2. נכים משותקים לחלוטין. הלוקומט מאפשר להם תרגולי הליכה פסיביים אשר גורמים להפחתת מתח השריר, מניעת בריחת סידן ושיפור תפקוד הלב-ריאות.

הלוקומט הנו חלק ממגוון רחב של שיטות, ציוד וטכנולוגיות מתקדמות המיושמות במכון "צעדים" בביה"ח השיקומי ב"שיבא", למשל: שילוב של הליכה על מסילה נעה תוך כדי נשיאת משקל חלקית בלבד, אימון על אופניים בעזרת גירוי חשמלי תפקודי וכו'. הטיפול הניתן ב"צעדים" מיועד למגוון רב של מוגבלויות, כגון פגיעות חוט שדרה, שבץ מוחי, פגיעות ראש, מחלות עב-שריר, שיתוק מוחין, ועוד.

בואו לדבר על כך בפורום שיקום לאחר אירוע מוחי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום