צבע ונוף

(0)
לדרג

כיצד להשתזף מבלי להיפגע? השמש פנים רבות לה - קיץ קטלני (אבל לא בהכרח)

מאת: בקיץ שמש, וחם, ואנשים יוצאים בהמוניהם לים - לפניכם 10 כללים לשיזוף נכון בקיץ, זאת בעקבות עשרות מקרים של כוויות שמש קשות שהגיעו בעת האחרונה לטיפול, לשזוף את העיניים
קיץ....

כשחם, האנשים יוצאים לרחובות, לפעמים גם המזגן אינו מספיק והדבר יהחיד שיועיל הוא טבילה בים קריר, או בבריכה מזמינה.
אבטיח קר, ענבים, קרטיבים ותענוגות קיץ אחרים, אולם הבעיה היא שהקיץ אינו רק תענוגות קרירים אלא גם בעיות קשות וחמות הרבה יותר.
מדי שנה מגיעים לטיפול אלפי אנשים, החל ממצב של כוויות שמש קלות, וכל במצב עגום הרבה יותר של סרטן העור או שומות ממאירות (או "סתם" כתם בעור שמסרב להעלם ומחשיד..)

אז איך להנות מבלי להיפגע? 10 כללי זהב.

הכללים:

1.ידוע כי שיזוף בלתי מבוקר אינו בריא ועלול לגרום להופעת סרטן העור בעתיד. מחקרים רבים בנושא הוכיחו את הקשר בין קרני השמש וסרטן העור. הנזקים לתאי העור עקב קרינה הינם נזקים מצטברים ולכן סרטן העור מופיע בעור לאחר שנים ובטווחי זמן ארוכים.

2.רצוי להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 ל - 00 :16, שבהן עוצמת קרינת השמש מירבית. מומלץ לא לחשוף לשמש תינוקות בין השעה 9:00 בבוקר לשעה 16:00.

3.גם כשיושבים בצל דהיינו: מתחת לשמשיה, סככה או עצים קיימת קרינה וזאת עקב קרינה חוזרת מהחול, ממי הים או הבריכה אך היא קטנה ב - 50 אחוז מהקרינה הישירה.

4.אדם בעל עור בהיר רגיש יותר לקרינת השמש מבעל עור כהה. בהירי עור בעלי שיער בהיר ( בלונדיני או אדום) ובעלי נמשים, נצרבים ביתר קלות וזאת עקב כמות נמוכה יחסית של תאי פיגמנט ( מלנוציטים) בעורם אשר תפקידם לקלוט ולסנן את קרינת השמש.

5.ישנה חשיבות רבה להגן על כל עור הגוף ולאו דוקא הפנים. מכיון שהפנים, קדמת החזה, הידיים והרגליים חשופים יותר לשמש בחיי היומיום, אזי השכיחות הופעת סרטן העור במקומות אלו גבוהה יותר בהשוואה לאיזורים המכוסים בגופנו.

6.המושג "נשרף בשמש" משמעו שנוצרה כוויה מדרגה ראשונה ( אודם בעור) או כוויה מדרגה שניה (הופעת שלפוחיות( משמעות הכוויה היא נזק קרינתי לתאי העור.

7.המספר של מקדם ההגנה הינו מדד לאורך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כוויה הנגרמת מקרינת השמש בהשוואה לאורך הזמן שבו העור מאדים ( כוויה דרגה ראשונה ) ללא כל הגנה. לדוגמא: אם הזמן, שלוקח לעור רגיל ללא הגנה להאדים הוא 20 דקות אזי אם נמרח מקדם הגנה מספר 15 אזי הזמן התיאורטי שבו ניתן להחשף לשמש עד שהעור יאדים הינו פי 15, כלומר למשך כ- 5 שעות. בהירי עור נדרשים למרוח מקדמי הגנה גבוהים יותר ( 30 ויותר) מכיון שהזמן שיעבור עד להאדמת העור אצלם הינו קצר יותר בהשוואה לעור רגיל. ישנם גם שמנים אשר מזרזים את השיזוף וזאת על ידי גירוי תא הפיגמנט. השימוש בשמנים אלו בכל מקרה אינו מגן על העור מקרינת השמש אלא אם הם מכילים מקדמי הגנה נאותים.

8.סרטן העור המתגלה בישראל מידי שנה, ושכיחותו עלתה פי 300 בשלושת העשורים האחרונים, קשורים לקרינת השמש. ישנם 3 סוגים עיקריים של סרטן העור: סרטן תאי הבסיס, סרטן תאי הקשקש ומלנומה ממאירה שהינה המסוכנת ביותר. שומה המופיעה על עור בריא וגדלה במהירות, שאינה סימטרית, עם גבול שאינו ברור, עם מספר גוונים בתוכה ( חום, שחור, ורוד ועוד) ושקוטרה מעל 6 ממ' הינה חשודה ויש לגשת מידית ליעוץ רפואי.

9.ניתן לשמור על עור הפנים על ידי שימוש במקדמי הגנה ( מספר 15 ויותר ) בשתי שכבות, כובע רחב שוליים, משקפי שמש המסננים קרניים אולטרא סגוליות ומסנן קרינה לשפתיים ( מספר 15 ויותר ).
10.עוצמת קרינת השמש חזקה יותר מבעבר עקב דלילות שכבת האוזון המגינה על כדור הארץ מקרינה אולטרא - סגולית של השמש ( UVA, UVB). הדלילות הרבה ביותר הינה מעל אוסטרליה ולכן שכיחות הופעת סרטן העור שם היא הגבוהה ביותר בעולם.


כללי הזהירות בשמש פורסמו על ידי האיגוד הישראלי לכירוגיה פלסטית ונכתבו ע"י יו"ר האיגוד פרופ' ירון הר
שי

בואו לדבר על כך בפורום כירורגיה פלסטית ואסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום