גן שלנו מה נחמד הוא

(0)
לדרג

בעקבות חופשת הקיץ והרישום לגנים, בעקבות הסיפורים המזעזעים לגבי מעונות והתעללות בילדים, ובגלל שאכפת לנו - תמיד. איך בוחרים גן? המדריך המלא

מאת: ילדתם, גידלתם, רוממתם, קניתם עגלה באלפי שקלים, קניתם בגדים פעוטים ושידות ושלל אביזרים, וכעת מגיע החלק הקשה בגידול ילדים, הפרידה. והפרידה הזו מוזנת על ידי שמועות, פחדים (הגיוניים וכאלו שלא) וכל פעם שיוצא לתקשורת סיפור על גן שבו התעללו מטפלות בילדים, על מטפלת שכלאה את התינוק שבטיפולה, או סתם על...
מבוא:

אז איך נבחר את גן חלומותינו? הגן הנקי והמבהיק שדמיינו לנו, הגן בו יותר מכל והחשוב מכל, הילד יהיה מאושר, ומטופל.
האם אנחנו רוצים שילמד אנגלית ומחול? טבע ונוף? היום יש גן לכל כיס ולכל שאיפה.
נכון שהגנים הטובים יקרים, אבל גם זו שאלה של גיאוגרפיה, סטטיסטית מסתבר שהגנים בדרום הארץ הם הזולים ביותר, ואילו בתל אביב מחיר הגנים היקרים מאמירים פי שלושה ואפילו ארבעה, האם אנחנו רוצים גן פרטי? או שמא גן עירייה? גן נעמ"ת? ויצ"ו?

בואו נפריד את השאלה: ונשאל את עצמנו מספר דברים:
1. בן כמה הילד? האם הוא מדבר? הולך? אוכל? מה הוא אוכל? האם הוא יונק ודרוש לו חלב שאוב? האם הוא אוכל מוצקים במידה כזו שיוכל להשתלב בארוחה? האם הוא צריך שיאכילו אותו?
2. האם הוא עדיין עם חיתולים? האם הוא גמול/בתהליכי גמילה?
3. מה אנחנו רוצים? גן עד 4? עד 5? חצי יום?
4. מה חשוב לנו בגן? הגננת? הסביבה? הניקיון?
5. האם יש לנו דרישות מיוחדות, האם הילד צמחוני? טבעוני? יש לו מגבלה כלשהי?
6. עד איזה שעה אתם עובדים? האם תהיו אתם אלו שתוציאו את הילד מהמעון?

על כל הפרמטרים האלו ואחרים יש לחשוב בבואנו לבדוק את הגן הפוטנציאלי, מעבר לכך, יש כמה דרישות הקבועות בחוק, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חיים בארץ כ-320 אלף ילדים עד גיל 3, כך שניתן לראות שמדובר בשוק רחב מאוד ופרוץ למדי.

בישראל - אין כיום חובת פיקוח ציבורי על מסגרות פרטיות הכוללות עד 10 תינוקות ופעוטות שגילם פחות משנתיים, התחום פרוץ לחלוטין ורק לאחרונה החלה יוזמה לקראת פיקוח והרשאה.
בגילאים הצעירים יש לצפות לפחות לאיש צוות אחד על כל 4-5 פעוטות, בגילאים המבוגרים יותר ישנם גנים המסתפקים בשתיים או שלוש מטפלות על קבוצת ילדים גדולה הרבה יותר, אם חשוב לכם היחס האישי ותשומת הלב לפרטים, דאגו שהגן ישמור על היחס בין המטפלות לילדים, ורצוי מאוד שלפחות אחד או שניים מאנשי הצוות (תלוי בכמותם) יהיה מוסמך לעבודה ובעל תואר גנן/ת.
בדקו תחת איזה פיקוח נמצא הגן, משרד העבודה מפקח על מעונות היום הציבוריים עד גיל 3: המעונות של ויצ"ו, נעמ"ת, חברת המתנסים, אמונה, המוסדות של הרשויות המקומיות והמועצות האיזוריות ועל רשת החינוך של ש"ס, הגנים הפרטיים מאוגדים בחלקם על ידי איגודים פרטיים, עיריות, מועצות, חלקם יתהדרו בפיקוח משרד העבודה, יש לברר היטב את האמת מאחורי אמירה זו, שכן לא כל גן נמצא בפיקוח ישר או עקיף ועומד בתקנים הקבועים בחוק.
כמובן שסוגיית המחיר חשובה מאוד ולעיתים תכריע בין גנים, לטוב ולרע.

הגנים הציבוריים עולים הרבה פחות, מחירם קבוע מראש ומתעדכן כל שנה בהתאם להוראות משרד העבודה, בגנים אלו ניתן בדרך כלל לקבל הנחות לחד הוריים, הנחות בשל אבטלה או אובדן הכנסה, והתשלום הממוצע נקבע על ידי הכנסת ההורה, כמובן שהתוצאה הסופית זולה הרבה יותר אך לעיתים יש לזכור שבגנים אלו יש הרבה יותר ילדים, ועם פחות גננות (אם כי בפיקוח ובהשגחה, ותמיד צריך לזכור שסיפורים מזעזעים יש בכל מקום)

ועכשיו לתוכן, איך בוחרים?

זכרו שאם יש לכם ילד עם צרכים מיוחדים יש לבחור לו גן בהתאם לצרכיו, וזה כבר סיפור שונה לחלוטין ומקצועי.

חשוב מאוד להגיע לגן בעצמכם, לכמה ביקורים, בשעות שונות של היום, לא כל הגננות אוהבות שמסתובבים להן בין הרגליים אולם התרשמות נקייה ומגוונת תסייע לכם להבין את הצרכים שלכם ואת התאמתו של הגן הספציפי אליכם..

ביטחון

האם יש בגן זמזם ביטחון כפי שקובע החוק? האם הגננות עברו קורס עזרה ראשונה ומיומנות בהחייאה במקרה הצורך?

מה עושים במקרה של פציעה? מה הנהלים?

בידקו ששטח הגן מגודר היטב, שאין דרך בה יוכל הילד לצאת החוצה בעצמו ולהגיע במקומות מסוכנים כגון כבישים או סכנות אחרות.

בידקו שאין בגן צעצועים מסוכנים, שבורים, חלודים, או בעלי חלקים קטנים שיכולים להיבלע על ידי ילדים צעירים.
האם שקעי החשמל מכוסים? האם יש כיסאות אוכל העומדים בתקן? האם השירותים סגורים תמיד וממותקנים לגיל הילדים? האם אין מקורות מים או חשמל גלויים ומסוכנים? חוטים חשופים?

האם יש ביטוח? האם יש חוזה? מי מחליף את המטפלות כשהן חולות? האם לוח החופשים מסודר?

תכנון הגן

לכמה קבוצות מחולק הגן? ולפי אילו קריטריונים?

האם מתבצעות פעולות משותפות של כל הגילאים? והאם במקרה זה יש השגחה מתאימה לכך שהגדולים לא יציקו לקטנים?

האם יש ציוד מתאים לעשיית הצרכים ולהחלפת חיתולים, סירים, שידות, בתי שימוש, מה הנוהג וההתנהלות לגבי גמילה ( גנים רבים מלחיצים את הילדים לגמילה מוקדמת מדי כדי להקל על הגננות בעניין החלפת החיתולים) מי מביא את החיתולים? את המגבונים? והאם השירותים נקיים ומריחים טוב?

האם יש מספיק מרחב להתרוצצות? לריצה? למשחק שקט?

איך מחולק הגן (פיזית) האם הילדים המתרוצצים יפריעו לילדים המשחקים משחקים שקטים? האם הצעצועים נמצאים בגובה שהילדים יכולים לקחת אותם או שהמשחק בהם הוא מבוקר בלבד?

האם יש חדר/פינת שינה מותאמת למספר הילדים? האם לכל ילד מיטה משלו? שימו לב שלא מכניסים כמה ילדים לתוך לול/מיטה אחד, מי מביא את הסדינים?

האם המעון/גם מחומם בחורף ומקורר בקיץ? האם יש חצר בה יוכלו לנשום אוויר צח? איך מחממים/מקררים, האם זה בטיחותי? (לא גז, לא נפט, וכו')


אוכל ותזונה

האם הארוחות מסודרות? מה מקבל הילד לאכול? האם יש ארוחת בוקר/צהריים/ארבע בריאות מגוונות ומזינות?

אם הילד צמחוני או בעל דרישות מיוחדות, האם יש נכונות לבצע אותן? אם הילד יונק, האם יש מקום מסודר ונקי לשמור את החלב השאוב? האם יש נכונות לטפל בחלב שאוב? ודאו שהמטפלות יודעות את הכללים לגבי טיפול בחלב.

יידעו את המטפלות לגבי כל רגישות, תיעוב, או אלרגיה למזון.

האם הילדים יכולים להביא עמם ממתקים? מה היחס לגבי ממתקים בגן?

הביטו

התבוננו בילדים המשחקים, האם הם נראים מרוצים, מאושרים? האם כשמתגלע ריב, יש מייד מי שמפריד, שמשגיח? מה קורה כשילד נופל? מה ההתנהגות השלטת בינהם, מכות? חיבוקים? בכל גן תקין יש גןם מאילו וגם מאילו אבל שימו לב לדברים שנראים חריגים, או שנראה שהם הרגל של יום יום ולא מתערבים בו (מכות חריגות, קללות, ריבים, רדיפות)

האם הם נראים מדוכדכים, איך הם מתייחסים למטפלות ולגננות, האם הם שמחים לקראתן? מפחדים, חוששים?

איך הם מגיבים כשהולכים מפעילות לפעילות? איך מתנהלת ההשכבה? מה טון הדיבור של המטפלות ושל הילדים בינם לבין עצמם? מה יחד לילד שאינו מדבר עדיין? האם המטפלות מדברות עם הילדים? מחבקות אותם? נוגעות בהם?

האם הפעילות מגוונת? מספקת? פה אמנם הרצון והציפיות הן אישיות לחלוטין (שבו, גן מוזיקה? טבע? שילמדו חשבון דיפרנציאלי) אבל רצוי שהגן לא יספק פחות פעילות מהרצוי.

כעת זה הזמן לשקלל את כל המרכיבים, לבדוק את ההתאמה לתנאי החיים שלכם, למרחק שלכם מהגן וליכולת הכלכלית שלכם, וגם לאופי הספציפי של ילדיכם, ושלכם..
כל אחד יכול להתפשר על דברים מסויימים ולהתעקש על אחרים, אולם על בטיחות אין לוותר בשום פנים ואופן, יש לזכור שתאונות בבית ובגן הן סיבת המוות מספר אחת של ילדים ופעוטות, לכן, היו זהירים.

תמיד כדאי לבדוק מספר רב של גנים ולא להתקבע על הגן הראשון שאתם רואים, אפילו אם הוא מוצא חן בעינכם.
בהצלחה.


בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום