שאלות נפוצות מפורום נטורופתיה

(0)
לדרג

רפואה טבעית? מה זה בעצם אומר ואיך זה עובד? כל התשובות לכל השאלות השכיחות

שאלה: יש לי חומצה אורית גבוהה, שגורמת לי לדלקות בגוף , בנוסף היו לי גם שומנים בדם וסוכר 140 - ממה זה נובע? ואיך אני יכול לשנות את זה?

תשובה: אתה מתאר מצב שכולל כמה מרכיבים - חומצה אורית גבוהה בדם, שומנים גבוהים בדם, סכר גבוה בדם. אתה נמצא במצב שנקרא בספרות הרפואית "סנדרום איקס". זהו מצב שכיח לצערינו בעולם המערבי בו רמות בדם כגון שומנים, סכר, חומצה אורית עולות וכן לפעמים גם לחץ דם.
הגוף שלך צועק ה-צ-י-ל-ו!!!
כדי להפטר מכול בעיותיך ולמנוע ה-מ-ו-ן סיבוכים נוראיים בעתיד, עלייך לשנות את אורח חייך.
להוריד לחלוטין מוצרים מן החי - בשר, עוף, ביצים, חלב ומוצריו, שומן מוקשה כגון מרגרינה ומזולה.
להוריד לחלוטין פחמימות מזוקקות ופסכרים כגון - סכר לבן, קמח לבן, ארז לבן וכולי
לבסס את תזונתך על ירקות, פירות דגנים מלאים כגון ארז מלא, קמח מלא, שבולת שועל, שיפון, כסמת, דוחן וכולי, קטניות ודגי ים צפוני.
פעילות גופנית היא קריטית במצב זה - הליכה, שחייה, רכיבה על אפניים - מה שאתה אוהב. מומלץ להגיע לחצי שעה של פעילות רצופה לפחות 3 פעמים בשבוע.
אני מתארת לי שהשינוי שאני מציעה הוא קיצוני, אך הפידבק הגופני לא יאחר לבוא. אני מציעה לך לגשת לטיפול נטורופתי כדי לא לעבור את השינוי לבד.
כרגע אין מקום ל "תרופת פלא" כגון צמח מרפא או תוסף, מקווה שלא תתפתה לקנות מוצר זה או אחר בהבטחה שכול צרותייך יעלמו.

שאלה: על איזו דיסה לתינוק את ממליצה?

תשובה: אני ממליצה לך לא לקנות מוצרים קנויים כי אם לעשות דייסה בבית. זה פשוט ביותר.
אני מניחה שאת רוצה לתת לתינקתך את הדייסה בבקבוק, ולכן:
ישנם כמה מרכיבים לדייסה:
1. דגן - זה יכול להיות כף שבולת שועל, כף דוחן, כף אורז. את הדוחן והאורז יש לבשל לפני כן. את הדגן יש לטחון במטחנת תבלינים לאבקה דקה.
2.מרכיב שומני - כף שקדיה\חמאת בוטנים (ללא סוכר או שומן צמחי מוקשה)\חמאת שמשם\אבוקדו
3. פרי או ירק - חצי בננה\תפו"ע\בטטה מבושלת\גזר מבושל\מלון וכולי
4. נוזל , כ 250 CC של מים\חלב סויה\חלב אורז\ חלב שקדים\חלב שבולת שועל
הכול שמים בבלנדר ומעבירים דרך מסננת לבקבוק.

שאלה: האם פול הוא טוב לבריאות?

תשובה: פול שייך למשפחת הקטניות הנחשבות בכל העולם למאכל עממי. כקטניה הפול עשיר בחומצות אמינו ובכך בחלבון, עשיר בברזל, סידן וסיבים מסיסים שקריטיים לשמירת תקינות פלורת המעיים וקשורים בהורדת שומנים בדם. בקיצור - בירא מאוד!
הסתייגות אחת - הפול הוא הקטנייה היחידה שנחשבת כבעלת אינדקס גליקמי גבוה מאוד, בניגוד לשאר המשפחה שלה יש אינדקס גליקמי נמוך מאוד. זה אומר שהקטניה לא מומלצת לסכרתיים.

שאלה: האם יש טיפול נטורופתי לאקנה?

תשובה: בהחלט יש טיפול נטורופתי לאקנה. הוא כולל תזונה נכונה, תוספי מזון וצמחי מרפא.
אקנה נחשבת סכרת של העור ולכן יש להוריד את כל המתוקים מהתזונה. כמו כן יש השפעות הורמונליות על העור כגון עליה של טסטוסטרון ולכן יש להוריד את כל מוצרי החי - בשר, עוף ומוצרי חלב. למעט דגי ים צפוני אותם מומלץ לאכול. כמו כן מומלץ לאכול ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים.
ישנם צמחי מרפא שניתן להתאים בטיפול נטורופתי וכן תוספי מזון יעילים כגון אבץ וויטמין A,

שאלה: האם כדאי לקחת אבץ? האם פירות הם מאוד משמינים?

תשובה: לקחת תוסף ללא סיבה רפואית אני אף פעם לא ממליצה. אבץ הוא מינרל חיוני הנמצא בכמות מספקת במזון. האבץ לוקח חלק באלפי תהליכים בגוף ותפקידו חשוב ביותר. הוא נמצא בנוזל הזרע אצל גבר וחשוב לפוריות הגבר, הוא חשוב לתקינות העור והשיער, למטבוליזם של הורמונים מסוימים ועוד ועוד. לרוב, לצערנו הצמחונים, האבץ נמצא בשפע במוצרים מן החי, אבל ניתן למצוא אותו בצומח בעיקר בגרעיני דלעת.
אין שום מזון משמין. מה שמשמין הוא גוף האדם עקב אכילה קלורית מרובה והוצאה קלורית מועטה. אם תאכלי שבוע רק פירות ללא הגבלה את תרזי מאוד, כך שפירות בפני עצמם אינם משמינים. תלוי מהי התזונה כולה.

שאלה: יש לי ספר עם מתכונים ללחמים מחיטה מלאה ובספר מומלץ להוסיף גלוטן לקמח. מישהו יודע היכן ניתן לקנות גלוטן ?

תשובה: לידיעתך גלוטן נחשב אלרגן (יכול לגרום לאי-סבילות או אלרגיה למזון) במקרים רבים, ולא רק לחולי צליאק.
לאחרונה התחוור כי אחוזים גבוהים באוכלוסיה סובלים מרגישות לגלוטן, שהוא חלבון קשה לעיכול, או במילים אחרות ממצב קל של צליאק.
במקרים רבים, במיוחד מאחר והתזונה המערבית עשירה בחיטה - כלומר בגלוטן (לחם, עוגות, ופלים, פשטידות...), ימליץ נטורופת לעשות דיאטת "ניקוי", בין השאר מגלוטן.

שאלה: האם יש צירופים מסויימים של פירות שאינם מומלצים. שמעתי שאם מרסקים ביחד תפוז ובננה למשל הם "מבטלים אחד את השני" האם זה נכון? האם יש צירופים אחרים שכדאי להימנע מהם?

תשובה: שום פרי לא מבטל פרי אחר. זה קודם כל.
לבעייתיות בצירופים מסויימים יש טעמים אחרים. הראשון הוא שאם הילד רגיש לתפוזים למשל, לא תוכלי להבחין בזאת בברור אם לא יאכל תפוזים נטו, לפחות בהתחלה.
שנית, בננה הוא פרי יחסית כבד (עשיר בקלוריות יחסית לפרות אחרים), ולכן רצוי לתת אותו בנפרד, אבל אם ילדך מסתדר עם מחית עוף וירקות בגילו הרך זו לא אמורה להיות בעיה.

שאלה: אני לוקחת תוסף B12 תת - לשוני 500 מק"ג. מתי הזמן הכי טוב לקחתו? עם ארוחה או בלי ? ובאילו שעות ביום ?

תשובה: ויטמין C וסידן מגבירים את ספיגתו וחלבון מפחית את ספיגתו ולכן לא רצוי לקחת אותו ליד ארוחה המכילה הרבה חלבון (בשר, דגים, קטניות, מוצרי-חלב) ורצוי לקחתו ליד ויטמים C או סידן (פרות, יוגורט, טחינה...) או על בטן ריקה.
שעות היום פחות חשובות מבחינה זו.

אגב, אם את צורכת תוסף זה לאורך זמן כדאי לך לקחת גם B-Complex אחד ביום ע"מ למנוע את הפרת האיזון בין ויטמיני B השונים.

שאלה: מהו צמח הג'ינסנג? האם הוא מומלץ?

תשובה: הג'ינסנג הוא צמח מרפא חזק אשר ממריץ, מחמם ונותן אנרגיה (בדומה לקפה, למשל).
יש סוגים שונים של ג'ינסנג והוא אינו מומלץ לכל אחד (כפי ציין יואל למשל, הוא לא מתאים לבעלי לחץ דם גבוה). כדאי לך להתייעץ עם נטורופת קודם ללקיחתו.

שאלה: בקשר לתוסף מזון - ומה אם זיכרוני טוב ואין בו בעיות ביולוגיות ואני רק רוצה לשפר אותו?

תשובה: יכול להיות תאורטית שאין לך שום בעיה ביולוגית, פר הגדרה, אך עדיין יהיה שיפור קטן בזרימת הדם אם תיקח תוסף.

אם אתה אכן אדם בריא ופעיל (נכון, פעיל גופנית, מה שמבטיח שיש זרימת דם נמרצת בגופך באופן סדיר), אשר לא סובל ממחלות לב וכלי-דם (גם שומני דם גבוהים נחשבים "בעית-דם") לפי דעתי עדיף לך לרכז את מאמציך בעבודה קוגניטיבית על הזיכרון. ישנן טכניקות רבות לשיפור הזיכרון, כמו תרגילים מהקינסיולוגיה, ואפילו ספרים נכתבו על הנושא.
לצורך העניין גם אם לא ענית על ההגדרות הנ"ל (בריא, פעיל, זרימת-דם) והחלטת לנסות ג'ינקו, עדיין עדיף לשלב את זה עם טכניקות מעשיות ולא לסמוך על זה "לרפא" אותך בדרך נס.
זכור, תוספי מזון כשמם כן הם, הם תוסף ולא העיקר.

שאלה: האם יש דבר כזה "יותר מדי סידן"? למה זה גורם?

תשובה: נטילה של מעל 3 גרם ליום של תוסף סידן יכול לגרום לבחילות, שלשול, הסתיידות רקמות רכות ו/או הקטנת ספיגה של המינרלים אבץ וברזל.

שאלה: במה יש אומגה שלוש? במה יש ויטמיני B? האם ניתן לקבלם גם מהמזון? מתי להפסיק הצריכה? מתי הגענו לרווייה?

תשובה: אומגה-3 יש בכל הירקות העליים (פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, חסה...), בזרעי פשתן יש בכמות גדולה (והם זמינים לספיגה כאשר הם טחונים טרי, אם הם לא טחונים הם לא מתפרקים במעי ואם הם לא טריים האומגה-3 מתחמצן ונהרס) וכאמור בדגים - בייחוד סלומון, טונה, סול, בקלה, מקרל, הליבוט.

ויטמיני B יש בשמרי-בירה מיובשים (אשר אינם מומלצים בכמויות מטעמים אחרים), גרעיני חמניות, סובין אורז, נבט חיטה, שומשום מלא (דגש על מלא, בטחינה גולמית רגילה השומשום אינו מלא), אגוזים, נבטים, צנובר, קמח מלא, אורז מלא, שיבולת שועל, ירקות חיים, קטניות, פרות, בוטנים, תירס.

תזונה מאוזנת ובריאה ומלאה המורכבת מהרבה ירקות ופרות, דגנים מלאים (!!), דגים, אגוזים וקטניות תספק את כל הנחוץ לגופנו (מה שכולל כמובן את שאלתך הספציפית).

כאשר לוקחים תוספי מזון זה בדר"כ לתקופת זמן מוגבלת ולהשגת מטרה מסוימת. כאשר מטרה זו מושגת ויש שיפור, תמיד עדיף להסתפק בתזונה.
דקויות אלה הן הסיבה שטיפול נטורופתי פרטני נותן מענה טוב ומדויק יותר לבעיות. אין נוסחת פלאים קבועה.

לגבי מינון יתר באומגה תשובתי פשוטה. זוהי חומצת שומן. עודף ממנה (קשה להאמין שזה יקרה אלא אם תצרכי רק דגים כל יום והרבה לאורך תקופה ארוכה) יצטבר לרקמת שומן, או במילים אחרות - כמו כל שמן אחר - זה משמין.
הפקטור הנמדד במקרה זה הוא לא הכמות אלא היחס בין חומצות השומן השונות שנכנסות לגופנו. אני מאמינה שיש בתזונתך (או זו של ילדך) גם שמן-זית ו/או קנולה/סויה/חמניות/בשר/מוצרי-חלב וכיוצ"ב כך שהסיכון שהמאזן ינטה לכיוון עודך אומגה-3 הוא קטן.

שאלה: איך מוצאים נטורופת?

תשובה: יש כמה אופציות:
1) מפה לאוזן: אם יש מישהו בסביבתך אשר טופל ע"י נטורופת טוב ויכול להמליץ עליו.
2) דרך קופ"ח. למשל במכבי יש את מרפאות "מכבי משלים" המסובסדות ע"י הקופה.
3) דרך עיתון / אתר העוסק ברפואה משלימה. אני ממליצה על העיתון "חיים אחרים" אשר מתאים לכל אדם מהשורה, לאו דווקא מטפלים, צבעוני ומעניין.
4) דרך מרפאות משלימות בתוך בתי-החולים.

שאלה: שלום, אילו תוספי מזון מומלצים לילד בן 7 שאובחן כ- ADHD?? הכל אצלו תקין פרט לכך.

תשובה: זה בלתי אפשרי לדון בטיפול נטורופתי לסובלים מ - ADHD מבלי כל התייחסות לתזונה ולכן בכ"ז אתחיל בזה ברשותך ולמען ההגינות:

1) כימיקלים רבים שנמצאים במזוננו ה"מודרני" מקושרים לתופעה. הכימיקלים העיקריים אותם ננסה להוריד למינימום הם צבעי-מאכל (הצהוב - טרטרזין, האדום והכסף/כחול, הם המסוכנים ביותר), חומרי-טעם-מלאכותיים, חומרים-משמרים ו"סילצילאטים" שהם חומרים הנמצאים במזונות מסוימים.
תזונה "בסיסית" וטבעית יותר תפחית את החשיפה לרעלים אלה ותוכל להביא לשיפור ניכר במצב הילד.
מזונות עיקריים אשר מכילים את הרכיבים ה"סילצילאטים" הנחשדים כמחמירי ADHD הם:
ענבים (ולכן גם יין וחומץ בן יין), פרות-הדר, בוטנים, עגבניות, תפוחים.
וגם שזיפים, משמשים, אפרסקים.

2) תזונה עתירת פחמימות פשוטות (סוכרים) גורמת לתנודות ברמות הסוכר וילדים עם ADHD נמצאו רגישים במיוחד לתנודות אלה, בגלל מצבם. נמצא כי ילדים עם ADHD מגיבים בחולשה ועייפות אשר מתחלפים בקור/חרדות/דריכות ועצבנות/חוסר נשימה ושרירים מתוחים כאשר רמות הסוכר בדמם יורדות מתחת לנורמה - מה שקורה כשהילד אוכל סוכרים פשוטים.
תזונה המלאה בפחמימות מורכבות (למשל אחת ההמלצות הגדולות מכמה היבטים היא שיבולת השועל כדייסה או גרנולה - בלי סוכר, וגם אורז מלא, לחמי פומפרניקל במקום לחם רגיל, גריסי-פנינה וכו') בה כל 3-5 שעות הילד אוכל משהו פחמימתי (פרות בין האורוחות זה מצויין) תביא לאיזון רמות הסוכר בדמו לאורך היום ותמנע את העליות והירידות בסוכר ולכן במצב הרוח וההיפר.
התוסף כרום-פיקולינאט יכול לסייע לשיפור החומרים של האינסולין בהקשר זה.
3) מעוררים כגון קפאין(קפה, קולה...), תאין (תה) וקקאו (שוקולד) יגרמו להחמרת המצב ולכן יש להמנע מהם עם ילדים הסובלים מ - ADHD.
4) אלרגיה ואי-סבילות למזון מהווה את אחת התאוריות החזקות יותר לגורמי/מחמירי - ADHD. ההמלצה היא לדיאטה דלה בחיטה ומוצריה, חלב ומוצריו, ביצים, תירס וסויה.

שינויים בתזונה דורשים מאמץ ויצירתיות מצד ההורה, אך מבחינה נטורופתית הם בסיס איתן לטיפול בילדים עם ADHD. הכל אפשרי...

וכעת לתוספי המזון:
1) B-Complex אם יש בו מחסור (שכיח).
2) GABA - מרגיע.
3) ויטמיני C ו - E כאנטי-אוקסידנטיים.
4) אומגה 3 ו - GALA בהקשר מנגנון האחרגיות למזון שהסברתי.
5) כרום פיקולינאט - ראי סעיף 2 בתזונה.
6) פרוביוטיקה - בהקשר האלרגני שוב כשיש בעיות במע' העיכול.

שאלה: מה זה כלורופיל ולמה הוא משמש? האם הוא עוזר לדיאטה?

תשובה: כלורופיל הוא אותו חומר שנמצא בכל צמח ירוק ומהווה חלק מתהליך הפוטוסינתיזה.
עבור גופנו הוא ברכה מאחר ויש לו את היכולת לעזור לתאי הכבד לשחרר את שקיקי הרעלים אשר הצטברו בהם כתוצאה מפעולות המטבוליזם שהכבד מבצע ולשתן אותם החוצה מהגוף - כלומר הכלורופיל מסייע לתהליך ניקוי של גופנו מרעלים (דטוקסיפיקציה).
כמובן שכלורופיל לבד לא יעשה את העבודה, לדטוקסיפיקציה רצינית דרושה דיאטת ניקוי (הרבה נוזלים, מעט חלבון, שומן ומלח) לתקופת הניקוי והמנעות מצריכת רעלים ככל האפשר (תרופות ומזון הכולל חומרי-טעם וריח, צבעי מאכל, חומרים משמרים, מונוסודיום, חומץ וכו').

כלומר התשובה היא כן - הוא עוזר לדיאטה, אך דיאטת ניקוי ולאו דווקא הרזיה.
מכל מקום, כל צריכה של מאכלים עשירים בכלורופיל (פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, סלרי, חסה...) היא מבורכת ומטהרת.

שאלה: אני אם מניקה, אני לוקחת כדור חילבה ביום להגברת יצור החלב. האם אפשר לקחת בנוסף כדורי סירפד?

תשובה: הסירפד הוא צמח מרפא נפלא, הוא מכיל הרבה ברזל ומינרלים אחרים ובכך מגביר חלב-אם כאשר זה נפגע ממחסור במינרלים. הוא משתן עדין ומטהר דם. אין שום מניעה לקחת אותו ואף מומלץ.
עדיף לשתות אותו כתה (1-3 כפות ביום, כף בכוס מים רותחים) אך אם את בכ"ז בוחרת לקחת אותו הכמוסות, המינון הוא 30-150 מ"ג ליום.

אבל,
כמובן שאם ישנה סיבה אחרת למחסור בחלב, כגון הנקה לא נכונה או מחסור בויטמינים או באבות מזון כגון שומנים או חלבונים, הסרפד לא יעזור וצריך לטפל בהתאם (יועצת הנקה, תזונה עשירה יותר).

אם בעיתך נמשכת אל תהססי וגשי בהקדם לנטורופת/ית אשר יוכלו להתעמק בתזונתך, אופן ההנקה ושאר הבטים רלוונטיים. ישנם צמחי-מרפא נוספים וטובים להגברת ייצור חלב (כגון גאלאגה, שיח אברהם מצוי), אך זה כבר יתן לך נטורופת.

שאלה: איזה טיפול את מציעה בזמן שלשול במקום אימודיום ,או שאין רע בתרופה זו ?

תשובה: האם השלשול כרוני או אקוטי, כלומר האם אתה תמיד סובל משלשול ברמות שונות או שרק בימים האחרונים (אולי אכלת משהו רע או וירוס וכו') ?
כמה זמן אתה עם אימודיום ?

כעיקרון הנטורופתיה תופסת שלשול כדרך טבעית בה הגוף מתנקה מרעל (אם זה קלקול קיבה או זיהום ויראלי/חיידקי) ולכן לא מומלץ לעצור אותו בכוח (כפי שלא מומלץ להוריד חום ע"י אקמול) אלא פשוט להרבות בשתייה ומנוחה עד לחלוף הזעם.
כל זה נכון לשילשול אקוטי/נקודתי.
במקרה של שלשול כרוני חייבת להיות לכך סיבה והטיפול בהתאם.
סיבות אפשריות:
1) מתח ולחץ כגון חרדת בחינות. זוהי תסמונת ה - IBS (תסמונת המעי הרגיז). במקרה כזה לא קל לטפל אך יש לרכז מאמצים בניתוב המתח (נשימות, הרפייה, ביופידבק).
2) מחלת מעי כרונית. במקרה כזה הטיפול יותר מורכב ולא אפרט כאן.
3) הפרעת עיכול - יש לבדוק עם גסטרולוג מהי הסיבה להפרעה ולטפל בסיבה.
3) תזונה לקויה. אכילת הרבה מוצרי חלב, שומנים, אוכל לא היגייני וכיוצ"ב. כאן יש להוריד מהתזונה את המזון המשלשל.

בכל מקרה (חוץ מהראשון אולי) אין מקום לנטילת כדורים עוצרים לאורך זמן סתם כך.
אם אתה בכ"ז מתעקש - סיבים תזונתיים (בתזונה-שיבולת שועל למשל, או ע"י תוסף כמו זרעי פסיליום) ואבקת חרובים יעשו את העבודה.

שאלה: איך פועל צמח הממליס?

תשובה: אופן הפעולה של הצמח הוא ע"י רכיב מסויים אשר מכווץ רקמות (את המרכיב החלבוני) וכך גורם ל"סגירה" יותר מהירה של רקמה פצועה/פגועה וכך ריפוי מהיר יותר והקטנת הסיכון לזיהומים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום