שאלות נפוצות מפורום רפואה היפרברית

(2)
לדרג

שאלה: למה עוד משתמשים בתא לחץ, שלא לריפוי פגיעות צלילה?

בתוך תא הלחץ, בלחץ סביבתי מעל 1 אטמוספרה מוחלטת, תוך כדי נשימת 100% חמצן, ניתן להגיע לרמות חמצן גבוהות מאוד בדם וברקמות השונות. כמות עצומה זו של חמצן מפעילה מנגנונים פיזיולוגים שונים העוזרים בריפוי בעיות פתולוגיות רבות הנובעות מחוסר חמצן ברקמות. למשל חולים סכרתיים אשר כתוצאה מסיבוכים בכלי הדם הקטנים בעקר בגפיים תחתונות, סובלים מפצעים קשיי ריפוי. תוכל למצוא באתר את רשימת כל הוריות הטיפול הנמצאות בסל השירותים של משרד הבריאות.

שאלה: ברצוני לדעת האם חולי סוכרת הסובלים מכיבים ברגליהם, זכאים, מבחינת סל הבריאות, לטיפול בתא לחץ?

במסמך מנהל רפואה של משרד הבריאות, חוזר 37/99 מתאריך 23.8.1999, מפורטים כל הוריות הטיפול בתא הלחץ המוכרות על ידי משרד הבריאות ונכללות בסל השירותים אותו חייבים לתת כל קופות החולים מתוקף חוק הבריאות הממלכתי.
כיבים קשיי ריפוי על רקע איסכמיה רקמתית (חוסר חמצן בריקמה על רקע פתולוגיה של כלי הדם הפריפרים) אצל חולי סוכרת, זו אחת מ - 15 הורית הטיפול המפורטות במסמך. תוכל לראות את הפירוט בדף הראשון של אתר זה.
הטיפול המשולב בתא לחץ, במידה וניתן לא באיחור רב, מצליח ב - 75% עד 80% להציל גפים מקטיעה, זאת על פי הפירסומים הרפואיים המקצועיים באר''הב בארופה ונסיונינו בארץ.

שאלה: מהי רפואה היפרברית?

בר הינה יחידת לחץ של אטמוספרה אחת והיפר = יותר. לכן רפואה היפרברית - רפואה בעל-לחץ. המכשיר הרפואי הוא תא הלחץ. תא הלחץ הוא חדר גלילי גדול הבנוי במיוחד לעמוד בלחצים גבוהים, לתוכו מוזרם אוויר דחוס המעלה את הלחץ הסביבתי בתוכו. תאי הלחץ הגדולים של רמב''ם/אלישע שבחיפה ותא הלחץ באסף הרופא, נבנו במיוחד להכיל 16 חולים בו זמנית בתנאים נוחים מאוד. בתנאי הלחץ הסביבתי הגבוה מאטמוספרה אחת, החולים נושמים דרך מסכה מיוחדת 100% חמצן. החמצן הנינשם בתנאים אלה, מעלה את כמותו בדם וברקמות לערכים גבוהים ביותר שלא ניתן להשיגם אלא רק בטכניקה טיפולית זו. כמות עצומה זו של חימצון גורמת לפעילות, לעיתים ביתר, של מנגנונים פיזיולוגים שונים בגוף הפועלים ועוזרים במקרים פתולוגים שונים.

שאלה: האם טיפול בתא לחץ יכול לסייע בגידולים סרטניים? האם בצקת חמורה ברגל יכולה להשתפר בעקבות תא לחץ?

ישנם מעט גידולים ומאוד מסויימים, בעיקר במערכת העצבים המרכזית אשר יעילות הטיפול הקרינתי גדולה יותר במידה וטיפול בחמצן בתא הלחץ נעשה מיד אחרי ההקרנות. נושא ספציפי זה נמצא עתה במחקר בכמה מרכזים באירופה. לעומת זאת השימוש בתא הלחץ לנזקי הקרינה לרקמה הבריאה, רקמה רכה ועצם, הינו שימוש מוכר, מוכח ונמצא בסל השירותים של משרד הבריאות.
במידה והבצקת הינה על רקע איסכמיה, כלומר חוסר אספקת חמצן עקב בעיה פתולוגית של כלי הדם הקטנים, במקרה כזה כמו אצל חולים סכרתיים ואף קיים פצע קשה ריפוי, תא הלחץ עשוי לעזור. בכל מקרה ניתן להוריד את הבצקת על ידי שכיבה עם רגל מורמת מעל ציר בית החזה ושימוש יום יומי בתחבושת אלסטית, זאת רק לאחר בדיקה על ידי סמכות רפואית מקצועית לנושא.
בסל השירותים מפורטות 15 אינדיקציות מוכחות ומוכרות. ישנם אכן אינדיקציות נוספות ניסיוניות שאינן נמצאות עדיין בסל ולהן מספיק הוכחות מקצועיות לטיפול בתא. במידה ואכן יש סיבות מקצועיות רפואיות לטיפול בתא לחץ, ניתן לקבלו בצורה פרטית.
בארץ ארבעה מרכזים עם תאי לחץ טיפוליים: תא הלחץ של בית החולים רמב''ם/אלישע בחיפה, תא הלחץ של בית החולים אסף הרופא, תא הלחץ של בית החולים יוספטל באילת ותאי הלחץ של של המכון לרפואה ימית של חיל הים.

שאלה: במהלך טיפול בתא לחץ 100% חמצן בלחץ 2 אטמוספרות הלחץ החלקי של החמצן הינו 2.0. האם אין סכנה להרעלת חמצן המלווה בפגיעות במערכת העצבים ובשרירים?

החשיפה להרעלת חמצן מוחית וראתית היא בעיקר פונקציה של לחץ חלקי וזמן חשיפה. בתנאי תא הלחץ אפשר בביטחה להחשף ללחצים חלקיים גבוהים יותר של חמצן וזאת ללא סכנת הרעלת חמצן. טווחי החשיפה הטיפולית הם מלחצים נמוכים של 1.1. אטמוספרות מוחלטות עד ל - 3 א.ט. מ. לחץ חלקי של חמצן. המינון הטיפולי של החמצן הוא לחצו החלקי וזמן החשיפה, מינונים אלה נבחרים לטיפול בהתאם לאינדיקציות השונות.

שאלה: האם יש התוויות נגד לטיפול בחמצן?

יש הוריות נגד, אמנם מעטות, לנשימת 100% חמצן במיוחד בלחץ סביבתי גבוה מאטמוספרה אחת. ככלל, שימוש בתא לחץ כמכשיר טיפולי חייב להעשות על ידי אנשי מקצוע שהוכשרו לכך, פרט לנושאים הרפואיים קיימים נושאיים בטיחותיים כבדי משקל הקשורים בשימוש עם חמצן ובהחלט קיים סיכון בשימוש לא מבוקר ולא מקצועי.

שאלה: האם קיים ריפוי או הקלה במצבים של פגיעות מוחיות קשות על רקע אנוקסיה?

בהוריות הטיפול לתא לחץ מתחום הנוירולוגיה, הניסיון בארץ עדין מועט מאוד. הוריות טיפול אלה עדין אינן בסל השירותים של משרד הבריאות. אנו בקשר הדוק עם המרכזים העיקריים בעולם העוסקים בכך והמרכז ההיפרברי בבית החולים אסף הרופא אף התחיל לטפל במקרים אחדים ובהצלחה.
לנושא האנוקסיה המוחית, קימים דיווחים בספרות מכמה מרכזים. הנושא מתחיל לתפוס תאוצה גם מההיבט המחקרי וניראה לי בהחלט כי בעתיד הלא רחוק הורית טיפול זו תהא מקובלת במיוחד בשעות הראשונות לאחר האירוע.

שאלה: איך ניתן להיעזר בתא לחץ במקרה של נפגעי מוח?

בפגיעות מוחיות אשר בעטיין נגרם חסר חמצן לרקמת מוח, מתן 100% חמצן בנשימה דרך מסכה מיוחדת המיועדת לכך וכמה שיותר מהר בסמוך לאירוע הפגיעה, עשוי להיות אפקטיבי ביוחר להקטנת הנזק הפתולוגי.
בשנים האחרונות, יותר ויותר דיווחים בספרות המבוססים על ניסויי מעבדה וגם דיווחים קלינים ממרכזים שונים בארה''ב ובאירופה, מעידים על תוצאות מרשימות לשימוש בתא לחץ בפגיעות מוחיות על רקע של חסימות כלי דם, שטפי דם, וחבלות ראש. הנושא השנוי עדין במחלוקת, נמצא בהליכי מחקר במרכזים אחדים בעולם. בארץ עוסקים בכך המחלקה הניורוכירורגית של בית החולים רמב''ם בשיתוף עם המעבדה לפיזיולוגיה של בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה.

שאלה: האם יש קשר בין מחלת קרוהן לטיפול בתא לחץ?

אכן, במצבים מסוימים במחלת קרוהן כאשר ישנן פיסטולות עם פצע חיצוני, ניתן בטיפול משולב עם תא לחץ להגיע יחסית מהיר לריפוי הפיסטולות. הטיפולים הם יום יומיים ומספר הטיפולים תלוי בתגובה ובגודל הנגע. בדרך כלל מדובר על כ - 20 או 30 טיפולים, ולעיתים יותר. אין הטיפול בתא לחץ ניתן כטיפול מונע אלא רק לזירוז ריפוי הפצעים, אין מספיק ידע לגבי יעילותו במניעת התפרצות המחלה.

שאלה: האם תא לחץ יכול לסייע בבעיות עור כגון Bullous Pemphigoid עם ריבוי פצעים ובעיות בכלי הדם?

טיפולי נשימת 100% חמצן בתוך תא לחץ עשויים להיות יעילים לפצעים קשיי ריפוי בעיקר עם קיימת הפרעה בכלי דם קטנים ורמת החימצון ברקמה ירודה. על מנת לדעת אם הטיפול המשולב מתאים כדאי להפנותו למרפאה לכרורגיה פלסטית. במידה וימצא מתאים, הטיפול נמצא בסל השירותים של משרד הבריאות ועל הקופה המבטחת לצייד את החולה בטופס 17. הטיפול אינו כרוך בסיבוכים ותופעות לוואי לטיפול בתא הינן נדירות ביותר ונמנעות על ידי צוות מקצועי ומיומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום