שאלות נפוצות בפורום הרדמה

(0)
לדרג

שאלה: בן 6 צריך לעבור 2 ניתוחים בהרדמה מלאה במהלך חודש אחד + בדיקת סיטי בטישטוש. אחד בהרדמה קצרה לכ- 15 דקות והשני בהרדמה ארוכה יותר לשעה וחצי. איך הוא יגיב לכך?

השפעת ההרדמה על הגוף היא מגוונת אך ברוב המקרים חולפת תוך זמן קצר יחסית. במקרה שילד מתאושש בצורה סבירה לאחר הרדמה אחת אין מניעה לבצע הרדמה נוספת תוך פרק זמן קצר. אין עדות לכך שהרדמות חוזרות, שהסתיימו ללא סיבוכים, כרוכות בהשפעה שלילית על הגוף לטווח ארוך. עם זאת, יש ליידע את הרופא המרדים, שאמור לטפל בילד, בכל פרטי הרקע רפואי, לרבות, היסטוריה הרדמתית ולהתייעץ עמו טרם ביצוע ההרדמה.

שאלה: אני עומדת ללדת, וחוששת מאוד מאפידורל מאחר ואני סובלת מבעיות גב, תת פעילות בלוטת התריס ודופק מהיר. אילו אופציות נוספות קיימות עבורי?

כאבי גב אינם מהווים התווית נגד לביצוע אפידורל. ( האמת היא שבמרפאות כאב מבצעים אפידורל כטיפול בכאבי גב). האלטרנטיבה לשימוש בהרדמה איזורית לשיכוך כאבי הלידה היא מתן אופיואידים (מופרין, פטידין) לשריר או לווריד ע"י המיילדת . כמובן שהיעילות פחותה. בנוסף, לא ניתן להשתמש בשיטה זו בסמוך ללידה ( שעתיים טרם לידת התינוק).
אופיציה נוספת היא שימוש ב PCA (שיטת שיכוך כאבים בבקרה עצמית של היולדת) תוך שימוש בפנטניל או ברמיפנטניל.
הסיכון העיקרי בשיטה זו הוא דיכוי הנשימה של היולדת ונמנום. חיסרון נוסף - נסיון מועט יחסית לשימוש בתרופות אחרות.
אני מניח שתת-פעילות בלוטת התריס שלך מטופלת . מצב זה זה אינו מהווה התווית נגד בכל שיטות שיכוך הכאב שהוזכרו לעיל.
בנוגע לדופק המהיר עליו את מדווחת בשאלתך, אני ממליץ לבצע בירור לגבי הסיבה.

שאלה: האם יש דרך להימנע מהקאה אחרי ניתוח?

תופעת הבחילות וההקאות לאחר ניתוח היא תופעה שכיחה למדי ובמיוחד בנשים עם נטייה לבחילה והקאה בעבר. התופעה הנ"ל ידועה היטב לרופאים המרדימים. כיום, קיימות תרופות ושיטות הרדמה המפחיתות באופן משמעותי את שכיחות וחומרת הבחילה וההקאה לאחר הרדמה וניתוח. אני ממליץ ליידע את הרופא המרדים על הבעייה שהעלת בפנייתך על-מנת לאפשר לו לבחור את שיטת ההרדמה המתאימה ובחירת התרופות שאמורות להקל על התופעה

שאלה: אני צפויה בקרוב לעבור ניתוח וברצוני לדעת האם הרדמה ומשככי כאבים עלולים לפגוע בעצב השמיעה?

לאחרונה, הצטברו עדויות על כך שלאחר הרדמה וניתוח, אכן, עלולה להתפתח ירידה בשמיעה. ככל הנראה התופעה שכיחה יותר בסוגים מסויימים של הרדמה וניתוח. לכן, יש ליידע את הרופא המרדים על הירידה הקיימת בשמיעה על-מנת לתכנן את סוג ההרדמה והטיפול בכאב לאחר הניתוח.

שאלה: ברצוני לדעת מהם הסיכונים בניתוח לאישה בת 83, הסובלת מיתר לחץ דם ומ- LBB Block

אכן, גיל מתקדם וכמו כן יתר לחץ דם מעלים את הסיכון בהרדמה וניתוח. לציין, שטיפול בלחץ דם שמביא לאיזון, דהיינו, למדידות לחץ דם תקינות לאורך זמן, מקטין את הסיכונים הנ"ל. מאחר ורמת הסיכון תלוייה במצב כללי של החולה, בסוג הניתוח וכו', הסיכון לכל חולה באופן ספציפי ייקבע ע"י רופא מרדים לאחר בדיקה.

ישנה חשיבות רבה בדווח טרם הניתוח לרופא המרדים על התרופות שניטלות באופן קבוע על-מנת להחליט אילו תרופות יש להמשיך וליטול ואלו מהן יש להפסיק ביום הניתוח ולפני כן.

שאלה: האם יש אפשרות לערוך ניתוח שבר בלפרוסקופיה בגז צחוק?

אכן, פותחה על-ידנו השיטה של ניתוח לפרסקופי בעזרת הזלפה של גז הצחוק באיזור הניתוח תוך הימנעות מהרדמה כללית. כמו כן, פרסמנו את השיטה בספרות המקצועית. אך השיטה הנ"ל מתאימה במקרים מיוחדים של תיקון בקע מפשעתי. מאחר ובמקרה של תיקון בקע סרעפתי יש צורך בהרדמה כללית, אין תועלת נוספת בשיטה של הזלפת גז הצחוק באיזור הניתוח.

שאלה: בת 56 הייתי אמורה לעבור ניתוח פשוט - התחילו להרדים אותי ע"י זריקות לידוכאין וכיון שכל פעם אמרתי שאני עדיין מרגישה הזריקו עוד חומר. נכנסתי למצב של שכרון ודברתי שטויות די הרבה זמן. האם יש לזה הסבר?

אין זה נדיר שניתוח שמתחיל בהרדמה מקומית אינו ניתן לביצוע ללא ערפול חושים בעזרת הזרקה תוך-ורידית או בהרדמה מלאה (כללית). במצב של ערפול חושים החולה חש, לעיתים , מבולבל "ומדבר שטויות" כפי שהגדרת בפנייתך. מצב זה לכשעצמו לא מצביע על מחלה או רגישות לתרופות (אלרגיה) ולכן אין מניעה לשימוש בשיטות כנ"ל גם בעתיד.
תופעה של רגישות יתר (אלרגיה) ללידוקאין היא תופעה נדירה למדי. במקרה שהתעורר חשד לכך ע"י הרופאים שטפלו בך, ניתן לבצע בדיקה במרפאת אלרגיה.

שאלה: עד כמה היא מסוכנת הרדמה של 20 דקות לצורך שאיבת ביציות?

הרדמה קצרה לצורך שאיבת ביציות הינה בעלת סיכונים נמוכים יחסית. עדיין, כמו כל פעולת הרדמה היא אינה נטולת סיכונים לחלוטין. על-מנת להקטין את הסיכונים ישנה חשיבות רבה בהכנה הכוללת בדיקה ע"י רופא מרדים ומסירת כל האינפורמציה הרפואית

שאלה: עלי לעבור בדיקת גסטרוסקופיה ורציתי לדעת איזה סוג טשטוש מקבלים והאם זה מסוכן

במהלך גסטרוסקופיה אנו משתמשים במגוון רחב של שיטות מטשטוש קל ועד הרדמה כללי ת בכל מובן של המילה. למיטב ידיעתי ברוב המקרים מזריקים לתוך הוריד כמות קטנה של חומר מרגיע וחומר נגד כאבים על-מנת לגורם לטשטוש קל.

רמת הסיכון תלוייה בכמות החומר המוזרק, בתגובה הספציפית של הנבדק , בהשגחה במהלך הבדיקה , הימצאות הציוד המתאים ומיומנות הצוות.

שאלה: התוכלו לפרט את השימוש בגלי רדיו לצורך שיכוך כאבים?

הטיפול בעזרת גלי רדיו מבוסס על כך שהשדה האלקטרומגנטי והחום שנוצר גורמים לשינויים בעצב שאליו הטיפול מכוון. ישנם שני סוגי טיפול האחד גורם לשינוי בלתי הפיך בעצב והשני גורם לשינוי בהעברת אות הכאב לתקופה של חודשים מספר. הרופא בוחר בסוג הטיפול בהתאם לסוג המחלה. מאחר ו הטיפול מתבצע באופן ממוקד לעצב מסויים בדרך כלל אין השפעה על רקמות אחרות.

שאלה: מה הבדל בין הרדמה מלאה לבין הרדמה מקומית ולאחר מכן טשטוש?

ההחלטה על סוג ההרדמה אמורה להתקבל ע"י רופאים בהתאם לסוג ההתערבות הניתוחית ועל-פי ההעדפה של המטופל.

הרדמה מקומית עדיפה אם סוג הניתוח מאפשר זאת. אם המטופל אינו מסוגל להישאר ער במהלך כל הניתוח ניתן להשתמש בטישטוש ( עירפול חושים). קיימות דרגות שונות של עירפול חושים. טישטוש מעבר לטישטוש קל ביותר מתבצע ע"י הרופא המרדים על-מנת להבטיח בטיחות מקסימלית במהלך הניתוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום