שאלות נפוצות באורתופדיה

(0)
לדרג

שאלה: לפני מספר שנים חשתי שידי השמאלית נירדמת לעיתים. לאחרונה נמצא בעיה חמורה יותר ביד שמאל ונידרש ניתוח למרות שכיום איני סובל ביד זו. איך זה יתכן?

מדבריך ולפי ערכי הבדיקה האלקטרודיאגנוסטית החלקית המופיעה בשאלתך, קיים לפחות לחץ על העצב המדיאני CTS.
התסמונת שכיחה במחלות מסוימות כגון סכרת, חוסר איזון בלוטת התירס, דלקת מפרקית רוימטואידית ועוד.
הפתרון היחידי הקיים הינו שחרור כירורגי, כיוון שמדובר בלחץ מכני ויפה שעת אחת קודם.

שאלה: אני סובל מזה חודשיים מהירדמות באיזור חצי כף היד השמאלית כשהמוקד הינו בזרת ובשתי האצבעות הסמוכות לה. היד מתפקדת חלקית ויש רגישות באיזור המרפק עם זרמים ואי תחושה בכף יד. מה עליי לעשות?

בדיקת ה- E.M.G הינה בדיקת עזר בלבד. לעתים התמונה הקלינית דומה ויכולה להטעות. מה שקובע הינה הבדיקה הקלינית. במידה ובעייתך היא אכן לחץ על העצב האולנרי - אין מנוס מטיפול ניתוחי. במידה ואתה נוהג להעפיל לחץ על ההיבט הפנימי של המרפק - ייתכן ויש קשר לאימונים.
כאשר עצב לחוץ, אין ברירה אלא לשחררו באופן כירורגי.
באופן סטיטסיטי, מדובר על כ- 90% הצלחה.

שאלה: לפני כשבועיים הרגשתי מתיחה וכאב חד בשורש כף היד ומאז לא הפסקתי להתאמן. אני נוטל כדורי וויוקס 25 מ"ג ומורח וולטרן שלוש פעמים ביום על האיזור. האם להפסיק להתאמן?

עצתי לך להפסיק להתאמן עד שתיבדק ע"י כירורג יד.
תיאורך יכול להתאים לקרע/מתיחה של רצועה בין עצמות שורש כף היד.

שאלה: לפני מספר חודשים אובחנו אצלי Tennis Elbow ו- Carpal Tunnel. בימים בהם אני לא מאמצת את היד, היא והחלק העליון של הגוף לא כואבים. האם חיבים ניתוח?

TENNIS ELBOW יטופל באופן שמרני ע"י פיזיותרפיה, שימוש בתומך יעודי (למשל ARMBAND), רפואה אלטרטנטיבית (כגון דיקור סיני רפלקסולוגיה) והזרקות מקומיות.
אם קיימת מעורבות גם של העצב (P.I.N), לא יהיה מנוס משיחרור כירורגי.
בתסמונת התעלה הקרפלית: במידה ושחרור העצב בניתוח מלא - תסמונת התעלה הקרפלית אינה חוזרת. דיקור סיני אינו יכול לפתור בעיה של לחץ מכני בתעלה הקרפלית ואין לך ברירה אלא לעבור ניתוח. לגבי האפיקונדיליטיס, ההמלצה היא לנסות טיפול שמרני (כגון דיקור סיני) לפני ניתוח, כפי שכתבתי.

שאלה: עברתי ניתוח באצבע בעקבות חתך עמוק שגרם לקריעת גיד עבר קצת יותר מחודש והפרק האחרון באצבע כמעט ולא מתקופף. האם יש סיכוי שהאצבע תחזור למצב של סגירה כמעט מלאה?

יש עדיין סיכוי לשיפור. בודאי הסבירו לך כי כאשר רק הגיד המכופף העמוק נתפר - יש סיכוי די גדול להידבקות של 2 הגידים לאחר הניתוח. בד"כ, הטיפול הינו משולב, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, כולל שימוש בסד דינמי/סטטי.

שאלה: לפני כחמישה חודשים הופיע גוש בפרק ידי הימנית - טופלתי באנטיביוטיקה וזה לא עזר. אתמול הייתי אצל מומחה כף יד שהגדיר את הגוש גנגליון והמליץ על ניתוח. מה זה גנגליון? מהם הסיבות להופעת הגוש? האם מומלץ לעבור את הניתוח?

גנגליון היא למעשה ציסטה המכילה נוזל. מקורה ממעטפת גיד או מפרק. אם הגנגליון מקורו ממעטפת גיד, סיכויי החזרה קטנים מאד. בד"כ הניתוח מוצלח. אם הגנגליון מקורו ממעטפת מפרק, סיוכיי החזרה די גדולים והבעיה העיקרית היא סכנה שלך התפתחות חוסר יציבות מפרקית.

שאלה: אני בת 33 סובלת מרגלי O - הפנייה שלי קשורה לצד האסתטי. אני סובלת מכאבים ואף פעם לא ניסיתי לבדוק את המקור לכאבים. האם בגילי ניתן לטפל בבעיה, האם ניתוח הוא רק במקרים קשים?

בעיה של רגליים O קפולה, זה גם בעיה אסטתית וגם בעיה אורטופדית.
אצל אנשים עם ציר רגליים לא תקין עומס משקל הגוף עבר בברך במקום לא נכון שיכול לגרום לכאבים ומעלה סיכון להתפתחות שינויים ניוונים בסחוס - ארטרוזיס.
הטיפול בגילך בניתוח לתיקון ציר גפיים שיכול לתת תשובה אסטתית וגם זה טיפול לכאבים ומונע התפתחות שינויים ניוונים בברכיים.
על סוג הניתוח אפשר לדבר אחרי בדיקה.

שאלה: שמעתי על מכשיר איליזרוב אך לא מצאתי אורטופד שמסכים לנתח הפרש של 1.5 ס"מ קיצור רגל.

אני מצטרף לאורטופדים שלא הסכימו לעשות ניתוח אצל מבוגר עם הפרש באורך רגליים 1,5 ס"מ צריך לטפל במדרס או הגבהה לעקב בלבד. מכשיר איליזרוב טוב ובטוח אבל הטיפול במכשיר לא קל, ממושך ועדיין לא חופשי מסיבוכים. בהארכת גפיים משתמשים באיליזרוב אם יש צורך בארכה יותר מ 3 ס"מ.
מידע נוסף:
www.ilizarov.com
www.ilizarov.org.uk http://www.clalit.org.il/rabin/Content/Content.asp?CID=21&u=169#1

שאלה: האם אפשר לעשות ניתוח הארכת גפיים באופן פרטי? מה אורך התקופה בה אני אמור להיות בטיפולים? מה עלות התהליך?

טיפול להארכת גפיים הוא יחסית ממושך. במשך הטיפול לתקופה מסויימת מורכבים לגפיים של המטופל מכשירים חיצוניים - EXTERNAL FIXATION . זמן הטיפול ב.E.F ממוצע חודש וחצי עד חודשיים לכל ס"מ הארכה ולפעמים אף יותר. לא תמיד זקוקים לגבס, אך פיזיוטרפיה צריך ולפעמים למספר חודשים. אגב, תמיד ישנה אפשרות לעשות את הניתוח באופן פרטי.

שאלה: איזה משיטות הניתוח להארכת גפיים היא הבטוחה ביותר והיעילה ביותר? האם אדם שנמצא בתהליך יכול לתפקד בלא צורך בכיסא גלגלים? האם האדם ילך רגיל כמו לפני?

רוב הסיבוכים בהארכת גפיים קשורים למסמרים ולחוטים שמחברים את המכשיר לעצם הגפה. כל מכשיר להארכה שנמצא בפנים ומסוגל לעשות הארכה, הוא חופשי מסיבוכים שקשורים לקיבוע חיצוני. ישנם מכשירים כאלה בפיתוח ויש כאלה שכבר התחילו להשתמש בהם. אלינו זה עדיין לא הגיע.
ההליכה עם דריכה מלאה חשובה מאוד ואפשרית. בדרך כלל אחרי תקופת פיזיותרפיה ממושכת מטופלים חוזרים להליכה רגילה. השיקום יכול לקחת הרבה זמן.

שאלה: מה השיטות להארכת גפיים של 2-5 ס"מ מלבד שיטת איליזורב? האם הן מוצלחות? האם כולן כרוכות בניתוח? איך מטפלים באי סימטריה הנוצרת בין אורך הגפיים לירכיים? האם נותרת צלקת כלשהי בתום הטיפול? האם ניתן לחזור לפעילות מלאה כמו לפני הניתוח כולל ריצות?

קיימים מספר סוגים של ניתוחים שונים להארכת גפיים. אי אפשר כעת להאריך גפיים בלי ניתוח. השיטה הכי נפוצה היא שיטת איליזרוב. בדרך כלל בהארכת גפיים משתדלים לשמור את הפרופורציות, אבל אם מדובר על הארכה לא גדולה 5-7 ס"מ אז מבצעים את זה רק בקטע אחד: או ירכיים או שוקיים והארכת שוקיים נראית יותר יפה מבחניה אסטתית, אבל צלוקת תמיד יהיו. וכן, אפשר לחזור ספורטיבית אינטנסיבית מלאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום