בעיות בגב ובעמוד השדרה - שאלות נפוצות

(5)
לדרג

הגב כואב? פריצת דיסק? כל התשובות לכל השאלות השכיחות

מאת: ~~ד"ר נחשון רנד~~
~~שאלה:~~ 1. האם C.T אינו מזיק בהקרנה לרחם? (עדיין לא ילדתי !!!) 2. האם במצבי כדאי לעשות ניתוח? 3. מהם הסיכונים בעשיית ניתוח כזה?

תשובה: 1. ב -CT יש קרינה אך אין במס' בדיקות כדי להוות נזק משמעותי כלל וכלל. במידת הצורך - יש לבצע CT.

2. אין טעם לדבר רבות על סיכוני הניתוח לפני שברור אם אכן זה הטיפול לו את זקוקה. במדה שתזדקקי בבוא הזמן אשמח להרחיב. כמובן שלכל ניתוח יש סיבוכים אפשריים, תמיד יש להשוות הסיכוי להצלחה לעומת הסיכון.

3. אין לי תשובה ברורה על הצורך בניתוח בלי בדיקה שלך ושל צילומי הרנטגן -CT. אם רצונך בתשובה המבוססת על עובדות - יש צורך בבדיקה.

~~שאלה: ~~קיבלתי בלידה אילחוש אפידורלי ואני עדיין סובלת (חודש אחרי) מכאבי גב, למה זה קורה והאם זה תקין?

תשובה: זה קורה לעתים וצפוי לחלוף תוך כחודש. ברוב המקרים בהם הכאב אינו חולף הוא קשור ללידה עצמה, או לבעיה אחרת בגב ולא להזרקה עצמה.

~~שאלה:~~ מהו בלט דיסק וכיצד הוא נוצר?

תשובה: בלט דיסק הוא שלב בתהליך הניוון של סחוס הדיסק שבין החוליות. הדיסק מורכב מחלק חיצוני נוקשה יחסית וחלק פנימי צמיג. תהלית הניוון בתוספת עומסים עלול לגרום ליצירת בלט - מצב בו נחלש הדופן הנוקשה ומאפשר התבלטות באותו אזור עקב לחץ המרכיב הצמיג מתוך הדיסק.

זה דומה אולי באנאלוגיה לכדור שהמעטפת שלו נחלשה בנקודה מסוימת והפנימית שלו מתבלטת בנקודת החולשה הזו ויוצרת מעין "ביצה".

כמובן שמצב זה עלול להוסיף ולהתקדם לקרע מלא במעטפת הדיסק עם פריצת חומר מתוך הדיק ולחץ גדול יותר על העצבים וחוט השידרה

~~שאלה: ~~אם יש לי עקמת, אילו מיגבלות חלות עלי? ואיך מטפלים בכך?

תשובה: אין צורך בכל הגבלות, להיפך, גם אין שום טעם בטיפולים חלופיים - זה בזבוז זמן וכסף. בעקרון הטיפול מושתת על מעקב, מחוך במצב קל עם התקדמות וניתוח במצב מתקדם יותר.

~~שאלה: ~~איך בוחרים מזרון טוב? שלא יגרום לכאבי גב?

תשובה: במחקרים אחדים לא נמצא כל הבדל משמעותי בין סוגי המזרנים השונים ביחס לבריאות הגב או נוחיותם, והמסקנה היחידה שניתן היה להוציא ממחקרים אלו היא כי הגורם החשוב ביותר הוא הנוחיות הסוביקטיבית של הקונה. מקובל להציע לאנשים עם בעיות עמוד שדרה מזרון לא רך מדי כדי לתת תמיכה הולמת לגב ופיזר העומסים של משקל הגוף בזמן השינה, אך נראה כי רוב היתרונות השונים המיוחסים למזרונים אלו ואחרים הם פרי המצאת המפרסם ו/או היצרן ולא בהכרח מבוססים על ממצאים מדעיים אוביקטיבבים. הכי חשוב - ההרגשה הסוביקטיבית בזמן שכיבה על המזרון.

~~שאלה:~~ אני בן 14 ומתאמן בחדר כושר, האם זה יכול להזיק לי לגב?

תשובה: כל עוד שאתה עובד בחדר כושר באופן מבוקר תחת השגחה ופיקוח מקצועי אין סבה שתזיק לעצמך. זכור אבל כי עומסים גדולים מדי כן עלולים להפריע בצמיחה.

~~שאלה: ~~האם שינוים ספונדלוטים= שינויים ניווניים שניגרמים מעומס, האם הם הפיכים והאם מנוחה תועיל לריפויים?

תשובה: השינויים אינם הפיכים. אם נוצר איחוי בין זיזי העצם זה יכול לייצב את אותן חוליות ולמנוע כאב, בתנאי שבדרך עד לאיחוי לא נוצר לחץ על שורשי העצבים או שק השדרה. למנוחה אין כל השפעה על תהליכים אלו (אם כי היא יכולה להקל על הכאב).

~~שאלה: ~~האם בעיות גניקולוגיות יכולות לגרום לכאבי גב? יש לי בעיות גניקולוגיות ויש לי כאבי גב קשים ביותר..

תשובה: בהחלט כן. כאבים שמקורם בבעיות במערכת הגניקולגית - כולל בעיות ברחם בשחלות ובנרתיק יכולות להתבטא ככאבי גב (כשמדובר למעשה בכאב קורן שמקורו לא בעמוד השדרה אלא באברי המין). לאור התאור שאת מוסרת - מציע שתתיעצי עם גינקולוג בנושא לפני בירור בכיוון בעיות בעמוד השדרה.

~~שאלה: ~~לפני כמה חודשים עברתי ניתוח לשאיבת דיסק.הרגשתי הכללית טובה. שאלתי היא: האם הדיסק שנשאב משקם את עצמו?

תשובה: לא. השאיבה מוציאה חלק מתוכן הדיסק (ולא דוקא את החלק הגורם לבעיות). לדיסק אין יכולת ריפוי משמעותית, ולכן הטיפול הוא בסימפטומים בלבד, ואינו מונע בהכרח בעיות בעתיד.

~~שאלה: ~~אני סובלת מפריצת דיסק ומכאבים קשים בעצם הזנב, אני יכולה לשבת עד שעה בלבד, יש כיפוף פנימה של העצם, האם יש טיפולים אלטרנטיביים? זריקות? מה לעשות???

תשובה: הצגת בעייה לא קלה. נראה לי כי את אכן סובלת מאד אם הספקת במשך חצי שנה לעבור את כל הטיפולים שפירטת. איני יכול לפרט לך הטיפול בהזרקה כפולה שהוצע לך מכיון שאינו מוכר לי לגמרי ולא ברור לי עקרון הטיפול.
כעקרון איני חושב שיש בו סיכון שונה מהזרקה קאודלית אחרת. אחת הבעיות בהזרקה לאיזור (שאינו הכי סטרילי בעולם ואפילו לא הכי סטרילי בגוף...) - סכנה להחדרת זיהום לרקמות הפנימיות בכלל ולעמוד השדרה בפרט.
אשר לטיפולים אלטרנטיביים - איני מאמין גדול ביעילותם, אך אני חושב שאין לך הרבה מה להפסיד או לסכן (מלבד הרבה כסף).

אם כל זה לא עוזר - ניתן לשקול ניתוח לכריתת עצם הזנב - אך גם כאן שיעור ההצלחה אינו סוחף וגם אפשריים סיבוכים. זכרי שקרוב לודאי (על פי תאורך) אין מדובר בבעייה מסוכנת אלא בבעיה מכאיבה, כך שבסופו של דבר תהיה זו רק החלטה שלך אם את סובלת מספיק, ואיכות חייך נפגעת מספיק עד שזה מצדיק ניתוח על הכרוך בו.

~~שאלה: ~~האם כדאי לישון עם כרית? מה נכון מדעית?

תשובה: לישון עם או בלי כרית - עניין של העדפה ונוחיות אישית. אין כל יתרון בדרך זו או זו מבחינה מדעית.

~~שאלה: ~~נולדתי עם עקמת קלה בגב תחתון, לפני שנה ורבע עברתי בקע דיסק בצוואר וכן אובחנתי עם שינויים בנוזלים של עמוד השדרה, אני בהריון, מה עלי לעשות?

תשובה: כמובן שאם את בהריון והינך סובלת מכאבי גב בלבד אין הרבה מה לעשות מעבר להמלצה לטיפול שמרני משככי כאבים פיזיוטרפיה וכד'. מומלץ מאד שמיד לאחר הלידה או אפילו כעת תבדקי ע"י רופא המומחה לבעיות עמוד שידרה ע"מ לקבל תמונה שלמה של בעיות עמוד השידרה שלך. כל זאת כמובן אם קיימות ביידך הדמיה (CT ובעיקר MRI) של עמוד השידרה. לאחר עיון בצילומים אלו ובצוע בדיקה נוירולוגית ע"מ לברר אם קיימות השלכות של "הנוזל" בחוט השידרה ובקע הדיסקוס הצווארי על מצבך

שאלה: מהן האינדיקציות לביצוע קיבוע גב? מהם הקיבועים הנפוצים בארצינו?

תשובה: שאלתך כללית מאד. כעקרון בכל מצב בו יש אי יציבות בעמוד השדרה הגורמת או עלולה לגרום לסימפטומים - יש מקום לשקול קבוע (עקמת, ספונדילוליסטזיס, כריתת דיסק צווארי, שחרור נרחב של תעלת השדרה בהיצרות התעלה, כאשר מחייב כריתת מפרקים להשגת שחרור יעיל, גידולים ועוד מצבים רבים).

הקבועים ה"נפוצים " בארצנו (ארץ הקודש...) הם קבועים מתכתיים לרוב מטיטניום. יש מגוון רב של סוגים מסחריים מחברות שונות רבים דומים בעקרון שלהם כשההבדלים ביניהם אינם משמעותיים לרוב.

~~שאלה: ~~האם כדאי לטפל בכאבי גב באופן אלטרנטיבי?

תשובה: יכול לעזור במספר בעיות מתניות - בעיקר להקלת הכאב - לא פותר הבעייה לאורך זמן.
יכול להיות ממש מסוכן בצוואר, ואף דווחו מקרי שיתוק מטיפולים אגרסיביים מדי.
הזהר משרלטנים

שאלה: מהי בדיוק בדיקת MRI?

תשובה: הסבר מפורט תוכלי למצוא באתרים העוסקים בנושא. בעקרון זו בדיקת הדמיה בה את מוכנסת לתוך אלקטרומגנט ענק ושוכבת בו ללא תזוזה. הבדיקה אינה כואבת אם כי לא הכי נעימה עקב הצורך לשכב סגורה וללא תנועה. המחשב אוסף את האותות המגנטיים המוחזרים מתאי הגוף השונים ויוצר מהם באמצעות תוכנה תמונות המראות את מבנה הרקמות הרכות של הגוף בדיוק רב.

שאלה: מה זה ספינה ביפידה?

תשובה: ספינה ביפידה הינו מום מולד שבו הקשת האחורית של החוליה לא נסגרה לחלוטין. כעקרון מום זה בד"כ לא בא לידי ביטוי ואין צורך לטפל בו.

~~שאלה:~~ אודה לך אם תמליץ על סוג כסא היכול להקל על כאבי גב תחתון. קבלתי המלצות על כסא ברכיים, מה דעתך?

תשובה: טוב כמו כל כסא אחר. אין מושג כזה כסא אורתופדי - זו המצאה של אנשי שיווק וקידום מכירות. הכל תלוי בנוחיות האינדיבידואלית שלך.

~~שאלה: ~~לפני מספר חודשים הוחלט לנתח אותי ולבצע קיבוע חוליות עקב שחיקת דיסק, הם צריבה יעילה במקרה כזה?

תשובה: בחלק מן המקרים ההחלטה לבצע קבוע היא עקב בלט דיסק הגורם לכאב מתמשך שאינו מרפה. אלו מקרים להם ניתן אולי לחסוך את הניתוח על ידי צריבת הדיסק, שהיא באמת טיפול קל בהרבה.
בחלק מהמקרים הקבוע מבוצע עקב היצרות תעלת שדרה או אי יציבות של עמוד השדרה - במקרים אלו לא ניתן לותר על הניתוח ולצריבה לא צפויה הצלחה במקרה כזה.

~~שאלה: ~~לפני חודש בערך התחלתי לקבל שעורי רכיבה על סוסים שאלתי את האורטופד והוא אסר עליי להמשיך ברכיבה "כי זה מזיק מאד לחוליה התחתונה", האם נכון?

תשובה: כעקרון רכיבה מעבירה עומסים וזעזועים רבים לעמוד השדרה ואינה בריאה לבריאותו. אם את סובלת מכאב הוא יכול להיות ממתח שרירים שלא מורגלים לסוג מאמץ זה או מעומס על הדיסקים. כדאי להפסיק לזמן מה ולחזור בהדרגה אחר כך אם יש שיפור. לא הייתי קובע קטגורית כי הרכיבה אסורה אך צריך לנקוט גישה הגיונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום