שאלות נפוצות בפריון

(0)
לדרג

בדיקת זרע? תדירות קיום יחסי מין? כל התשובות לכל השאלות השכיחות

שאלה: בבדיקת זרע שנערכה באחת מקופות החולים (לפני שבועיים) לא נראו כלל תאי זרע בדגימה- יש לציין כי בגיל 11 נערך ניתוח להורדת אשכים טמירים, מה יכולות להיות הסיבות לכך שלא נראים כלל תאי זרע? והאם זו עקרות?

תשובה: מצב של אשכים טמירים יכול בהחלט לגרום לנזק ליצור הזרעונים באשכים.
במקרים רבים אכן ניתן למצוא זרעונים בבדיקות מיקרוסקופיות משוכללות, גם לאחר שלא נצפו זרעונים כלל בבדיקה רגילה.
גם אם לא ימצאו זרעונים כלל, עדין יש סיכוי טוב למציאה של זרעונים בתוך האשכים. חיפוש כזה מחייב פרוצדורה ניתוחית וכמובן הפריית מבחנה לשם השגת הריון עם זרע זה. לשם כך עליכם לפנות לרופא המתמחה בניתוחי מציאת זרע באשכים.

שאלה: מה תדירות יחסי המין הרצויה סביב מועד הביוץ על מנת להשיג הריון בגבר עם זרע בינוני/תקין?

תשובה: רצוי לקיים יחסי מין פעם ביומיים (יום כן יום לא) אם הזרע תקין- ניתן כל יום- אם הוא בינוני, רצוי כאמור "לחסוך" יום אחד.

שאלה: כיצב נערכת בדיקת זרע? ומה בודקים בה?

תשובה: בבדיקה הזרע ניתן באוננות לתוך כוסית. רצוי לבצע את הבדיקה לאחר 3 ימי המנעות משפיכת זרע מכל סוג וכן לא להשתמש בלובריקנטים (קונדומים או משחות שונות) יש להקפיד שכל הזירמה תאסף לתוך הכוסית. הדגימה חייבת להגיע למעבדה בתוך 30 דקות לכל המאוחר. לבורנטים מיומנים מודדים את נפח הזירמה וסופרים את ריכוז הזרעונים תחת המיקרוסקופ בעזרת מכשירי כיול מותאמים. כן נמדדים אחוז הזרעונים הנעים ודרגת התנועה. בעזרת צביעות מיוחדות נבחנים אחוז הזרעונים החיים וצורת הזרעונים התקינה (מורפולוגיה).

שאלה: למה צריך מיליוני תאי זרע אם צריך רק אחד על מנת להפרות את הביצית?

תשובה: הזרעונים הנפלטים בזירמה מתחילים להווצר כ-3 חודשים קודם לכן באבוביות האשכים ועוברים מסלול ארוך בתוך צינורות מערכת המין. בזרע ממוצע שנחשב תקין יש חלק ניכר של זרעונים מתים או חסרי תנועה. בנוסף, גם בתוך מערכת המין הנקבית המסלול ארוך ולמרות שיוצאים לדרך עשרות ומאות מליוני זרעונים רק מאות אחדות מהם מגיעים למפגש עם הביצית בחצוצרה.

שאלה: מה הכמות המוגדרת "תקינה" לזרע? ולמה יש ירידה בכמות בשנים האחרונות?

תשובה: הכמות המוגדרת תקינה היא מעל ל- 20 מליון לסמ"ק. והמורפולוגיה צריכה לנוע מעל 14% זרעים תקינים (בעלי תנועה טובה קדימה) ערכים אלה הם הנחוצים להשגת הריון ביחסי מין רגילים. במחקרים רבים יש עדויות לירידה באיכות הזרע של הגברים בעשרות השנים האחרונות כניראה עקב סיבות סביבתיות שונות.
הערכים המקובלים התקינים של בדיקת הזרע הם כדלקמן:
נפח - מעל 2 סמ"ק
ריכוז - > 20 מליון לסמ"ק
תנועתיות - 1/4 שעות - > 50/40%
מורפולוגיה ( ע"פ קרוגר) > 14%

שאלה: אני מבקשת לדעת בקשר לתרומת זרע . האם לוקחים כל אחד לתרום ?או יש בדיקות חוץ מאידס ואוליי גם טיי זקס שצריך לעשות?

תשובה: תרומת זרע נלקחת רק מתורמים שהם בעלי זרע מתאים (תקין וטוב במיוחד ובעיקר כזה שאינו נפגע בתהליך ההקפאה וההפשרה). בנוסף קיימות הנחיות מוגדרות של משרד הבריאות שמחייבות סדרה ארוכה של בדיקות לתורמים שכוללות בדיקת איידס, טיי זקס ובדיקות נוספות לשלילת מחלות שונות.
מנסיוני האישי בנק הזרע באיכילוב הוא מקום טוב וראוי אך קיימים גם מקומות נוספים שהם בודאי טובים ואמינים במידה דומה.

שאלה: כיצב מתבצעת הזרעה? ובאילו נסיבות? והאם זה כואב? מסוכן?

תשובה: הזרעה מבוצעת במקרים של בעיה להרות על רקע של קושי של הזרעונים לחדור לתוך הרחם עקב ריר צואר רחם פגום או על רקע של איכות זרע לא תקינה.
בהזרעה תוך רחמית עוברת דגימת הזרע תהליך במעבדה ואח"כ הזרע מוחדר לתוך חלל הרחם בעזרת קטטר דק וסטרילי. הפעולה פשוטה ולא כואבת וכרוכה בסיכון קל להחדרת זיהום

שאלה: בעבר אובחן אצלי וריקוצלה- מה זה בדיוק ומה הקשר בינה לבין פריון? באילו מקרים מבצעים ניתוח?

תשובה: וריקוצלה היא הרחבה של וריד האשך, לעיתים נגרם לאשך נזק ואי ספיקה ערקב בעיות בהעברת חמצן אל האשך וממנו, הקשר בין וריקוצלה ופריון מתבסס על שכיחות גבוהה יותר של בעיות פריון בגברים עם וריקוצלה. מצד שני, לגברים רבים וריקוצלה ללא בעיה כלל.
קיים ויכוח מתמשך לגבי הצורך וההתוויות לתיקון הוריקוצלה, הנובע משיפור לא ברור בפריון לאחר הטיפול. גישתי היא - יש מקום לתיקון במקרים של קיום וריקוצלה בנוכחות בעית פריון ונתוני זרע פגועים ובודאי אם יש ממצא של ירידה מתמשכת בנתוני הזרע.

תשובה: עצמת השפיכה אינה קריטית כל עוד הזרע מגיע למקומו בעומק הנרתיק. מומלץ לבדוק את איכות הזרע בבדיקת מעבדה.

שאלה: מהי מיקרומניפולציה ומה חשיבותה במקרה של זרע לקוי?

תשובה: מיקרומניפולציה היא שם כולל לשלל פעילויות שמבצעים במכשירים מיני כירורגיים בזרע ובביצית אחרי יצאתם מהגוף, בדרך כלל בהקשר לזרע מתכונים להחזרת הזרע באמצעות מחט אל תוך הביצית (החדרה כפויה) ובמקרים שבהם הזרע לא זז או לא מסוגל לחדור לבד לביצית הרי שזהו טיפול מהמתקדמים ומהמוצלחים שיש, והוא מאפשר לגברים עם בעיית זרע חמורה להפוך לאבות בדרכים שלא היו אפשריות בעבר.

שאלה: מתי גבר מוגדר "עקר"?

תשובה: הגדרת עקרות הגבר עברה מהפיכה בעשור האחרון. עם הופעת שיטות ההפריה החדישות גם גבר עם זרעונים בודדים בזירמה יכול להשיג הריון ( באמצעות הפריה חוץ גופית ושיטת ההזרקה לתוך הביצית, כמובן) ויותר מכך גם אצל רוב הגברים ללא זרעונים בזירמה כלל יכולים למצוא זרעונים בתוך האשכים (בפרוצדורה ניתוחית פשוטה יחסית ) ולהשתמש בהם לצורכי הפריה.
רק במקרים שבהם לא מוצאים זרעונים כלל מוגדר הגבר כ"עקר".

שאלה: כיצד מתבצע תהליך ניתוח עיקור הגבר? והאם הוא יעיל??

תשובה: בניתוחי עיקור לגבר קושרים את שתי צינוריות הזרע בניתוח פשוט יחסית שיכול להתבצע גם בהרדמה מקומית. זו דרך שכיחה יחסית למניעת הריון בארה"ב ובאירופה ויתרונה ביעילות רבה למניעת הריון.
קיימת דרך חזרה אך היא מחייבת או ניתוח מיקרוכירורגי מסובך להשקה מחודשת של הצינוריות או לשעיבת זרע ישירות מתוך האשכים. לכן, יש לבצע את הפעולה כאמצעי מניעה רק במקרים שבטוחים שלא מעונינים עוד בפריון.
לאחר קשירת הצינוריות מוצא הזרעונים נחסם והם נשארים באשך וביותרת האשך ובצינור עד לנקודת החסימה.
לאחר הניתוח אין כל שינוי בתחושת הגבר או בתיפקוד המיני. יחד עם זאת יש ירידה הדרגתית בכושר יצור הזרעונים באשכים שמתחילה לאחר מספר שנים בלבד מאז הקשירה

שאלה: מה קורה כשיש דם בזרע? למה זה קורה ומה עושים??

תשובה: אם זה פעם פעמיים בחיים - זה כלום וזה קורה כמעט לכל אדם בעולם ולא צריך בכלל להתייחס לזה
אם זה מתמיד - יש לבדוק את זה לעומק - כולל ציטולוגיה אולטרסאונד טרנסרקטלי - לבדוק את הערמונית ואת בלוטות הזרע ואולי גם ביופסיות .

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום