אני רוצה להרות: איך עושים זאת מהר יותר?

(3)
לדרג

אין דבר טבעי יותר מהרצון להרות, אך להפתעתן של לא מעט נשים, לאחר שנים רבות בהן השתמשו באמצעי מניעה על מנת למנוע הריון לא מתוכנן, לפתע מסתבר להן שההיריון הרצוי לא ממהר להגיע. הבנה של כמה עקרונות פשוטים יכולה לעזור לנשים לקצר את תקופת ההמתנה המטרידה.

מאת: פרופ' דניאל זיידמן היחידה להפריה חוץ גופית, אגף נשים ויולדות, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר

אין דבר טבעי יותר מהרצון להרות, אך להפתעתן של לא מעט נשים, לאחר שנים רבות בהן השתמשו באמצעי מניעה על מנת למנוע הריון לא מתוכנן, לפתע מסתבר להן שההיריון הרצוי לא ממהר להגיע. הבנה של כמה עקרונות פשוטים יכולה לעזור לנשים לקצר את תקופת ההמתנה המטרידה.

על מנת להשיג הריון חייב להתרחש ביוץ, בו יוצאת ביצית בשלה מהזקיק בשחלה ונקלטת על ידי החצוצרה. מאחר והביצית שורדת רק כיממה בחצוצרה, על מנת שהביצית תופרה, הזרע חייב להגיע במועד קצר זה לחצוצרה ל"פגישה" עם הביצית. מכך ברור שכדי לשפר את הסיכוי להשגת הריון על האישה לדעת מתי בדיוק היא מבייצת ולקיים בסמוך לפני מועד זה יחסים.

זיהוי מדויק של "החלון הפורה" במהלך המחזור החודשי, בו קיום יחסי מין יכול להוביל להשגת הריון, מקצר באופן משמעותי את משך ההמתנה להריון וכמובן עשוי לחסוך את ההוצאות ואי הנוחות שכרוכים בטיפולים. קביעת מועד הכניסה להריון חשובה גם לאותם הזוגות שמעוניינים לתכנן את מועד הלידה. מאחר ושלמעלה מ- 10% מהזוגות מתקשים להרות, ולמרות שרובם יזדקקו לטיפולי פריון, חלקם ישיגו הריון בזכות קיום יחסים בתקופה בה סיכוייהם להרות הכי טובים, קרי ב"חלון הפורה".

כיצד אדע מתי אני מבייצת?

הדמם הוסתי מופיע באופן קבוע למדי כ- 14 יום לאחר הביוץ. על כן, אצל אישה עם מחזור סדיר, כלומר מחזור שמופיע כל 28 עד 35 יום, ניתן להעריך את מועד המחזור על ידי חישוב של אורך המחזור הממוצע בשלושת החודשים האחרונים, והחסרה של 14 יום.

לדוגמא, אצל אישה שבשלושת החודשים האחרונים המחזור הופיעה אצלה, כעבור 30 יום, 26 יום ו- 28 יום, אורך המחזור הממוצע הוא 28 יום וניתן להעריך כי הביוץ שלה מתרחש סביב היום ה- 14למחזור. עם זאת, מחקרים מורים כי חישוב סטטיסטי זה של תאריך "ממוצע", לעתים קרובות אינו מזהה את מועד הביוץ במהימנות מספקת, עקב השונות הגדולה שחלה באופן טבעי ממחזור למחזור.

איך ניתן לקבוע את מועד הביוץ באופן מדויק יותר?

נשים עם מחזור וסת לא סדיר או נשים המעונינות לזהות את מועד הביוץ באופן מדויק יותר, יכוות להסתייע במספר שיטות. הותיקה מכולן היא מדידת חום השחר. האישה צריכה מידי יום, מתחילת המחזור, למדוד את חום גופה מיד לאחר שהתעוררה, עוד בטרם קמה ממיטתה. צפוי כי לאחר הביוץ יעלה חום הגוף בכחצי מעלה.

הדבר נובע מכך שלאחר שהתרחש ביוץ הזקיק נהפך להיות "גופיף צהוב", שמפריש פרוגסטרון, שתפקידו לתמוך בהשרשת העובר ובהמשך בהריון המתפתח. שיטה זו פשוטה וזולה, אך יעילותה מוגבלת מאחר והעליה בטמפרטורת הגוף מתרחשת בדרך כלל רק אחרי הביוץ, לעתים אפילו מספר ימים לאחר הביוץ. על מנת להשיג הריון אנו מנסים דווקא לזהות את הימים שקודמים לביוץ. בנוסף, אצל חלק לא מבוטל מהנשים, ובמיוחד אלו הסובלות מקושי להרות, לא מוצאים שום קשר בין מועד הביוץ לשינויים היומיומיים בחום הגוף. כך שעבור נשים רבות מדידת חום השחר גורמת יותר לטרדה מאשר לתועלת בזיהוי הימים בהם עליהן לקיים יחסים.

שיטה "טבעית" נוספת מתבססת על מעקב אחר השינויים שחלים לאורך החודש בריר המופרש על יד צוואר הרחם. בערך 5-6 ימים לפני הביוץ, הזקיק שמתפתח בשחלה מפריש כמויות עולות של אסטרוגן. תחת השפעת הורמון זה מפריש צוואר הרחם כמויות גדולות של ריר צלול, חלקלק ונמתח, בעל צמיגות נמוכה. תכונות אלה מסייעות לזרע לשרוד בריר הצוואר ולחדור לרחם.

לאחר הביוץ הזקיק בשחלה יהפוך לגופיף צהוב ויפריש פרוגסטרון שבהשפעתו יופרש ריר מועט, צמיג ועויין לזרע, שימנע את חדירת הזרע לרחם. נשים רבות מצליחות לזהות את השינויים שחלים לאורך המחזור בריר המופרש לנרתיק. כך יש בידן שיטה יעילה למדי לזהות מתי מועד הביוץ מתקרב ואף מתי הוא כבר התרחש. שיטה זו אגב שימושית גם למניעת הריון על ידי זיהוי "הימים הבטוחים" בהם הסיכוי להרות נמוך.

שיטה אחרת לקביעת הביוץ הנה שימוש בערכה שנמכרת ללא מרשם בכל בתי המרקחת, ומכילה מקלונים לזיהוי בשתן של הורמון ההצהבה (LH) שגורם לביוץ. השימוש בערכה לזיהוי הביוץ דומה לערכות הביתיות לבדיקת הריון. בהתקרב מועד הביוץ המשוער על הנשים לבדוק כל יום לאחר ההשכמה את השתן בעזרת המקלונים. כאשר מופיע במקלון הקו שמסמן את הפרשת הורמון ההצהבה ניתן להניח שהביוץ יתרחש כעבור כ- 24 שעות (טווח של 16 עד 48 שעות). הערכות כרוכות בעלות לא מבוטלת, במיוחד עם המחזור לא סדיר ומספר ימי הבדיקה עד לזיהוי הביוץ גדול. נשים רבות גם לא מתלהבות מהצורך לאסוף מידי בוקר דגימת שתן.

ניתן לשלב בין השיטות, ולהסתייע ביומן לרישום השינויים בחום הגוף ובריר הצווארי, ואף להיעזר בו זמנית בערכה לזיהוי הורמון ההצהבה (LH) בשתן, על מנת לזהות באופן מדויק יותר את מועד הביוץ.

אפשרות נוספת לאיתור מדויק של מועד הביוץ, היא לפנות לרופא הנשים ולבצע מעקב אחר הזקיקים המתפתחים בשחלות בעזרת בדיקות אולטראסאונד. שיטה זו אמינה מאד, אך מחייבת הפניה של רופא וביצוע של מספר בדיקות אולטראסאונד לאורך המחזור. לעתים נעזרים גם בבדיקות דם להורמונים אסטרדיול ופרוגסטרון על מנת להעריך את באופן מדויק ביותר את מועד הביוץ.

איך אדע האם בייצתי?

מקובל כי ההוכחה הודאית לכך שביוץ התרחש הינה השגת הריון. ניתן להעריך בסבירות גבוהה שהתרחש ביוץ, כאשר רמות הפרוגסטרון בדם גבוהות, כשבוע לאחר המועד המשוער של הביוץ. סימן אחר, בבדיקת אולטראסאונד, הינו הימצאות נוזל, שמקורו בזקיק שבייץ, מאחורי הרחם. יש נשים אשר חשות כאב קל בבטן התחתונה באמצע המחזור, כלומר במועד הביוץ.

נשים אחרות מזהות כאמור את השינוי שחל לאחר הביוץ בריר המופרש על ידי צוואר הרחם, שהופך להיות מועט וצמיג. דגימת רירית הרחם מסייעת לאשר שהתרחש ביוץ, אך זו היא פעולה חודרנית שברך כלל אינה נחוצה.

מתי כדאי לקיים יחסים על מנת להרות?

מחקרים עדכניים מורים כי הסיכוי הגבוה ביותר להשגת הריון הוא כאשר מקיימים יחסי מין ביום יומיים לפני הביוץ, ולא ביום הביוץ עצמו. מאחר והזרע יכול לשרוד עד 6 ימים בתוך ריר צוואר הרחם, הרי שהסיכוי הגבוה ביותר להשגת הריון הוא כאשר מתחילים לקיים יחסים כ- 5 ימים לפני הביוץ וביום הביוץ עצמו. מאחר והמועד הטוב ביותר עבור הזרע להפרות את הביצית הוא כ- 2-6 שעות לאחר הביוץ, הרי שקיום יחסים בימים שלאחר הביוץ כבר לא יועיל בדרך כלל להשגת הריון. הדבר מורה על החשיבות הרבה עבור בני הזוג להעריך במדויק מתי הביוץ עומד להתרחש.

מה התכיפות בה כדאי לקיים יחסים?

קיום יחסי מין מספר פעמים במשך "החלון הפורה", כלומר בחמשת הימים שקודמים לביוץ וביום הביוץ עצמו, מעלה את הסיכוי להשגת הריון. אצל זוגות עם פריון תקין לכאורה, שיודעים בסבירות גבוהה מתי יתרחש הביוץ, נראה שעדיף לקיים בתקופה זו יחסי מין מידי יום.

הדבר עדיף על קיום יחסים בתדירות נמוכה יותר, מאחר וכל יום של קיום יחסים מעלה את הסיכוי להשגת הריון. ריכוז הזרע יורד אומנם עם העלייה בתכיפות קיום יחסי המין, אך אצל מרבית הגברים הירידה בספירת הזרע לא מגיעה לסף שמפחית את התועלת שבקיום יחסים מידי יום. לא נבדק עד כה האם יש אמת בטענה כי עדיף שגברים עם נתוני זרע חלשים יקיימו יחסים לעתים פחות תכופות.

מאחר וספירת הזרע מגיעה לשיאה לאחר התנזרות של כחמישה ימים, יש הגיון בהמלצה שזוגות ימנעו מקיום יחסים בחמשת הימים שקודמים ל"חלון הפורה". באופן תיאורטי הדבר ישפר את נתוני הזרע בעת קיום היחסים בימים שלפני הביוץ, למרות שתועלת זו טרם הוכחה במחקרים מבוקרים.

מה התכיפות בה כדאי לקיים יחסים אם מועד הביוץ אינו ידוע?

קיום יחסי מין בתדירות קבועה, כל שניים שלושה ימים, אמור לתת חשיפה מספקת של הביצית לזרע, גם כאשר מועד הביוץ אינו ידוע. עם זאת, עבור זוגות רבים נוח יותר לקיים יחסים בתדירות גבוהה סביב מועד הביוץ המשוער, מאשר לקיים יחסים לאורך פרק של שבועות בתדירות קבועה.

האם יש תנוחה מומלצת לקיום יחסים כאשר רוצים להרות?

אין משמעות רבה לתנוחה בה מקימים יחסי מין כל עוד הגבר פולט את הזירמה בנרתיק. עבור האישה יש הגיון לאחר קיום יחסים לשכב על הגב עם ברכים מקופלות במשך 15-20 דקות, זאת על מנת לאפשר לזירמה מגע טוב עם צוואר הרחם כך שיותר זרע יוכל לחדור לתוך הרחם.

האם למועד קיום היחסים ולתנוחה יש השפעה על מין העובר?

קיים מיתוס שניתן להשפיע על מין העובר תוך ניצול ההבדלים בתכונות תאי הזרע הזכריים והנקביים. נטען שניתן להעלות את הסיכוי להריון עם בן על ידי קיום יחסי מין אך ורק ביום הביוץ, ובתנוחה המאפשרת חדירה עמוקה מאחור, שתבטיח שפיכת זרע בסמוך לצוואר הרחם.

לעומת זאת, אמורים להשיג יותר הריונות, עם בנות, על יד קיום יחסים בתדירות גבוהה עד יומיים שלושה לפני הביוץ, ובתנוחה פנים אל פנים בה החדירה של הגבר שטחית. המחקרים מורים כי שיטה זו אכן משיגה את המין המבוקש בכמחצית מהמקרים, כך שאין הרבה תועלת מעשית ביישום השיטה. לעתים יישום השיטה עלול להפריע להשגת הריון, לאור העובדה שהסיכויים הטובים ביותר להריון הם דווקא בקיום יחסים תכופים בימים שלפני הביוץ.

איך אפשר לשפר את סיכויי להרות?

ישנם מספר גורמים סביבתיים שמשפיעים על הסיכוי להרות, והמשמעותי ביותר הינו עישון. העישון אצל שני בני הזוג קשור לירידה בסיכוי להשגת הריון וגם בשיעור גבוה יותר של הפלות עצמוניות ("טבעיות"). עודף משקל משמעותי או רזון קיצוני מפריעים לביוץ הסדיר. הפסקת עישון אצל שני בני הזוג, שמירה על משקל גוף נורמלי, ושתיה של כמות מתונה של קפה ואלכוהול יכולים לסייע בהשגת הריון.

מתי יש לפנות לברור וטיפול בשל קושי להרות?

מעריכים שכמחצית מהזוגות יהרו תוך 3 חודשים, 75 אחוזים תוך 6 חודשים ומעל 90 אחוזים כעבור שנה. לאותם זוגות בריאים, ללא גורמי סיכון לאי פריון, שלא משיגים הריון תוך שנה של קיום יחסים, מומלץ לפנות למומחה לפריון לקבלת יעוץ.

יש גם הממליצים לזוגות, שהקפידו על קיום יחסים מתוזמנים בהתאם למועד הביוץ, לפנות לקבלת יעוץ כבר לאחר שישה חודשים. מאחר והגורם בעל ההשפעה המשמעותית ביותר על הסיכוי להרות הינו גיל האישה, מקובל להמליץ לנשים בנות 35 שנה ויותר, שמתקשות להרות, לפנות בשלב מוקדם יותר לקבלת יעוץ וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום