המלחמה בסרטן הערמונית

(0)
לדרג

שינויים מרחיקי לכת באורח החיים עשויים לגרום לעצירה, ואף לריפוי של סרטן הערמונית, חשוב לדעת

מאת: אורח חיים בריא הכולל תזונה דלת שומן, פעילות גופנית, וגורמים אחרים יכול למנוע או אפילו להפוך את כיוון ההתקדמות של סרטן הערמונית בגברים הנמצאים תחת השגחה, כך עולה ממימצאים של הניסוי הקליני האקראי הראשון בנושא.

המחקר נערך על ידי ד"ר דין אורניש, מרצה לרפואה באוניברסיטת קליפורניה, ומחבר הספרים הפופולריים על יתרונות תזונה דלת שומן לשיקום מחלות לב.
המחקר כלל 87 גברים שנבחרו אקראית, בעלי ביופסיה של סרטן הערמונית, ושוייכו לקבוצת הניסוי או לקבוצת הביקורת. בכל הגברים נמצאו רמות של אנטיגן הערמונית (PSA) של 4-10 ng/ml, ותוצאות גליסון של פחות מ- 7.
המשתתפים בקבוצת הניסוי אכלו מזון המבוסס על מקור צמחי, ודל שומן, ותזונה שהדגישה מזונות מלאים ולא מעובדים. מסך הקלוריות 70% הגיעו מפחמימות מורכבות, ו 20% הגיעו מחלבון, רובו מסויה. המשתתפים גם לקחו חלק בפעילות אירובית, שליטה במתחים, ותמיכה פסיכולוגית קבוצתית. כל המשתתפים סירבו להשתתף בטיפול רגיל.
המעקב ארך שנה, במהלכה נמדדה רמת ה PSA פעמיים בהתחלה, ולאחר מכן כל שלושה חודשים.
ממוצע ה PSA ירד ב 5% בקבוצת הניסוי לאחר שלושה חודשים, אבל עלה ב 1% בקבוצת הביקורת. כמו כן, לאחר שנה, רמות ה PSA הממוצעות ירדו ב 3% בקבוצת הניסוי, אבל עלו ב- 7% בקבוצת הביקורת.
נצא כי השינויים ב PSA לאחר שלושה חודשים ולאחר שנה היו מותאמים לחלוטין לשמירה על התזונה והשינוי באורח החיים. "קבוצת הביקורת עמדה בדיאטה ב 75% כמו קבוצת הניסוי, ובכל זאת הרמות עלו" מציינים החוקרים.
החוקרים גם העריכו את הגידול בסרטן הערמונית (LNCaP) לאחר שהוסיפו סרום מחולים. הם מצאו שהגידול נבלם ב- 67% בקבוצת הניסוי בהשוואה ל- 12% בקבוצת הביקורת.
"יכול להיות ששינויים באורח החיים השפיעו על ייצור ה PSA מבלי להשפיע על סרטן הערמונית עצמו" אומר ד"ר אורניש, "אבל הבלימה הישירה של תאי LNCaP טוענת אחרת" הוא מוסיף.
ד"ר אורניש גם מציין שהמחקרים מראים שכשמהגרים שנשענים על תזונה שמבוססת בעיקרה על מזון מהצומח עוברים לארצות הברית, שיעור סרטן הערמונית עולה בצורה דרמטית. בהשוואה, תדירות סרטן הערמונית מיקרוסקופי מראה שינויים קלים בלבד בעולם כולו, ומכאן עולה שצריכה מוגברת של שומן או חלבון מהחי עלולה להביא להתפתחות של גידולים פוטנציאליים.
היקף המחקר לא מספיק גדול על מנת לקבוע את התרומה היחסית של כל אחד ממרכיבי המחקר. ואולם ד"ר אורניש ממליץ לאורולוגים לשקול המלצות למטופלים על שינוי מהותי של התזונה ואורח החיים, מבלי להתייחס להחלטה של המטופל לעבור טיפולים קונבנציונליים.
הוא מוסיף ששינויים כלליים בתזונה ובאורח החיים יכולים להפחית את הסכנה בהתפרצות נוספת של המחלה אצל חולים שעברו טיפול קונבנציונלי.
"המחקר מתייחס לסוגיה חשובה שרופאים ומטופלים רבים מוטרדים ממנה" אומר ד"ר פיליפ בליצקי, מרצה לאורולוגיה באוניברסיטת דלואיז בהליפקס, קנדה.
על פי ד"ר בליצקי, חולי סרטן הערמונית לעיתים קרובות שואלים על שינויים שהם יכולים לעשות באורח החיים, ורבים מהם כבר מיישמים שינויים מהותיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום