תרופה סינית ל- SARS

(0)
לדרג

בחנות לתרופות סיניות הגיעו למשבר. העיר כולה מבועתת מפחד הסארס Severe Acute Respiratory Syndrome, ובבית המרקחת של יונג-אן טאנג נגמר ה- wu gen, מה שהעמיד בסכנה את בריאותם הנפשית והפיזית של מאות הלקוחות.
"אני מיד מזמין עוד" אמר סגן המנהל לשני הרוקחים המותשים, ומיד רץ לעבר הטלפון שבקומה הראשונה.
"היינו כאן עד שתיים בלילה" אמרה אחת הרוקחות ביום חמישי, בעודה שוקלת ערימות קטנות של שורשים בצבעי חום שחור ובז' להכנת תרופה למניעת סארס. ההזמנה הזו של תריסר מנות לעסק מקומי היא האחרונה להבוקר, משום שלא נשאר עוד וו גן, עשב בר צהבהב מצפון מערב סין.
הפחד מסארס, תסמונת הכשל הנשימתי, משאיר את מרבית אסיה במצב של חרדה, והתחיל להתגבר בביג'ין משום שהממשלה המעיטה בחשיבות האיום של המחלה הקטלנית דמויית השפעת.
אלא שאז הגיעו עיתוני יום רביעי, ובהם מאמרים שנכתבו על ידי רופאים המיישמים את עקרונות הרפואה הסינית. שמונה צמחים מיובשים, המבושלים במשך 25 דקות למרקחת, אותה יש לשתות פעמיים ביום, ימנעו את התפרצות המחלה על ידי שינוי במאזן האנרגיה של הגוף, הצ'י, שהסינים רואים בו את המדד לבריאות טובה.
שני עיתונים מרכזיים בביג'ין פרסמו את אותה תרופה, ובתי מרקחת מקומיים התחילו להמליץ על תערובות משלהם, וההיסטריה התחילה.
בבית המרקחת טונג רן טאנג, הגדול והמפורסם בסין, השתרך תור בן שלוש שעות בין המסדרונות. הרוקחים הגבילו את המכירות לעד 10 אנשים.
"אף פעם לא היו כאן כל כך הרבה אנשים, אבל אף פעם גם לא היינו צריכים לטפל בדלקת ריאות שכזו" אומר אחד מהשומרים במקום.
בכל העולם, הסארס פגע בכמה אלפי בני אדם, ועד כה נרשמו למעלה מ 200 מקרי מוות. המגיפה התחילה בדרום סין בנובמבר, והתפשטה ברחבי הונג קונג. רשמית ביג'ין פרסמה 22 מקרים, ו 4 מקרי מוות, אבל הדאגה הולכת וגוברת בשבוע האחרון, כשממשלת סין התחילה להתייחס לאיום.
התקשורת הסינית מחפשת אישורים לכך שהתרופות המסורתיות אכן עובדות ומונעות ומרפאות סארס, והם שאלו מספר מומחים במספר מסיבות עיתונאים לגבי הנושא. הרופא האמריקאי מארגון הבריאות העולמי היה מסוייג, ואולם ז'ונג ננשאן, ראש המוסד לחקר הנשימה בגואנגדונג, דווקא נשמע מעודד.
למרות שאין תרופה ידועה לסארס, ז'ונג אומר שהתרופה הסינית יכולה למנוע או לעכב את המחלה.
"בהתחלה לסארס יש סימטומים דמויי שפעת" מסביר ז'ונג. "רפואה סינית מסורתית פועלת להורדת החום ולהוצאת הרעלנים. הטיפול הזה יכול לקצר את משך המחלה".
התפרצות הסארס הביאה להערכה מחודשת את הרפואה המסורתית ורפואות עממיות אחרות בתרבות הסינית.
בעוד מרבית הסינים מסתמכים על הרפואה המערבית, הם גם מכירים לכל הפחות את העקרונות הבסיסיים של היין והינג, הערכים החמים והקרים של היקום, שיש לשמור על איזון ביניהם בהתאם לתיאורית הרפואה הסינית.
זוהי הסיבה שסינים רבים, למשל, לא ישתו כוס מים קרים בחורף. הם ישתו מים רגילים או חמים, ולוקחים בחשבון את הצורך של הגוף להישאר בטמפרטורה מאוזנת.
הרפואה הסינית מסתמכת על צמחים, שורשים, עשבים ואבקות מחיות, לכל אחת מהן איכויות יין או ינג משלה. זאת על מנת לפתור בעיות בריאות, שגם הן נובעות מחוסר איזון בין יין וינג. המנטרה הסינית היא "לטפל ביין באמצעות ינג ובינג באמצעות יין". לכן יהיה זה טבעי להשתמש בעקרבים מיובשים על מנת לטפל בחולה שבץ. עקרבים הם יין, שבץ הוא ינג.
במחוז גואנגדונג בשיא התפרצות הסארס בפברואר, מחירו של חומץ עלה מ 60 סנט לבקבוק, ל 12$, שכן בבתים נהגו לשמור על סיר רותח של חומץ כדי להרוג את גורמי הסארס. הם גם שתו מרק של באן יאן גן, שורש מדרום סין.
העיתון "חדשות הערב" של ביג'ין לעג לסיפורי המרק והחומץ, וטען שהתרופות הללו לא יעזרו. "אבל שריפת קטורת טיבטית וסנדלווד יכולה להיות יעילה".
העיתון גם המליץ על אוורור יעיל בחדרים, ושמירה יתירה על בעלי החיים וחיטוי מעליות. הוא לא הזכיר את ההוראה הראשונה שנתנו רופאים מערביים: לשטוף ידיים לעיתים תכופות.
בתור שליד טונג רן טאנג מרבית הלקוחות היו בגילאי העמידה או מבוגרים יותר, אבל גבר בן 30 בשן צ'ין, מנהל חברת אלקטרוניקה, שוחח בטלפון הסלולארי שלו כשהמתין בתור כדי לרכוש את המנה לעובדים שלו.
"אנשים מודאגים, אז העיתון מציע תרופות" הוא אומר. "אני לא יודע אם זה בטוח יעזור, אבל מרבית המרכיבים אמורים להוריד חום, אז זה אמור לעזור".

מתכון סיני לתערבת צמחי מרפא:
http://www.igl.co.il/article-small/?id=851809c021a899e949f616efaa779fc3

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום