בעיות בריאות: רואים אותן בעיניים

(0)
לדרג

מצב העיניים מושפע ממחלות רבות ולעתים אף ניתן לאבחן מחלות בעקבות השינויים במצב העיניים. סוכרת? יתר לחץ דם? בעיות כבד או קשיי גיל המעבר? כדאי לבדוק ולטפל

מאת: פרופ' גיא קליינמן

נוהגים לומר שהעיניים הן צוהר לנפש, אך אינן רק צוהר לנפש. העיניים משקפות נאמנה גם את מצב בריאותנו הכללי: "יראו לכם בעיניים", אם התזונה שלכם אינה מאוזנת ואם אתם חולים בסוכרת או ביתר לחץ דם; אם יש לכם חום, העיניים יבריקו; אם אתם עייפים, עיניכם יהיו שקועות, אדומות וכואבות.

נראה, אפוא, שכדאי שתקפידו לספר לרופא העיניים על היסטוריית הבריאות שלכם וכי תשגיחו בשבע עיניים על העיניים שלכם. מהן בעיות הבריאות שיראו לכם בעיניים, ומה עושים עם זה? על כך במאמר שלפניכם.

מצב הבריאות משתקף בעיניים - כדאי לבדוק (אילוסטרציה shutterstock)
מצב הבריאות משתקף בעיניים - כדאי לבדוק (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד באה לידי ביטוי סוכרת לא מאוזנת, במצב הראייה?

מחלת הסוכרת היא אחד הגורמים השכיחים ביותר לעיוורון. שינויים ברמות הסוכר בדם עלולים לגרום לשינויים זמניים בראייה; ובמצב של סוכרת לא מאוזנת, לאורך זמן, העיניים עלולות להינזק לצמיתות. רמות סוכר גבוהות בדם פוגעות בכלי הדם הקטנים שבעיניים וגורמות להתפתחות מחלה ברשתית, הקרויה בשם רטינופתיה סוכרתית: בשלביה המוקדמים של המחלה, כלי הדם ברשתית נחלשים, דולפים וגורמים לשטפי דם זעירים. בהמשך, תיגרם נפיחות, בצקת ברשתית ופגיעה בראייה. בשלב המתקדם והחמור של המחלה, ליקויי זרימת הדם ברשתית יגרמו למחסור בחמצן ולצמיחת כלי דם חדשים שאינם תקינים, הנוטים לדמם, והעלולים להתכווץ ולהביא להיפרדות רשתית עד כדי עיוורון.

בנוסף לכך, בגיל צעיר יחסית, חולי סוכרת עלולים לסבול מקטרקט (ירוד בעברית), המתבטא בעכירות של עדשת העין ובפגיעה בראייה.

מהי השפעת יתר לחץ דם על הראייה והאם איזונו ימנע פגיעה בה?

בדומה לסוכרת, יתר לחץ דם עלול לגרום לשינויים ברשתית ולנזק לכלי הדם, המספקים דם לעין. לחץ דם בלתי מאוזן למשך תקופה ארוכה, עלול לגרום לשטפי דם בעין, לנפיחות ולירידה מתמדת בחדות הראייה. מעניין לציין כי רופא העיניים יכול לאבחן יתר לחץ דם, במהלך בדיקת עיניים רגילה.

מחלות מסוימות עלולת לגרום לאובדן הראייה (אילוסטרציה shutterstock)
מחלות מסוימות עלולת לגרום לאובדן הראייה (אילוסטרציה shutterstock)

מהי השפעת מחלות אוטואימוניות על הראייה?

בעיות בעיניים הן בין התסמינים הראשונים שיופיעו אצל אנשים עם מחלות אוטו-אימוניות, בהן המערכת החיסונית תוקפת את הגוף. בין הסימנים: עיניים יבשות, אדומות או מגרדות, רגישות לאור, כאבים בעיניים, שינויים בראייה ואף לאובדן ראייה.

לדוגמה: בתסמונת סיוגרן, הנפוצה יותר בנשים, ביחס של 1:9 (כלומר: פי 9 יותר בנשים), נוגדנים עצמיים פוגעים בבלוטות הדמעות והרוק וגורמים ליובש בעיניים ובפה.

מה הקשר בין מחלת העור רוזציאה לבין בעיות ראייה?

מעל ל-50% מהסובלים ממחלת העור רוזציאה מתמודדים גם עם בעיות עיניים. מחלת הרוזציאה היא מחלת עור כרונית הגורמת לאדמומיות, לנימי דם מורחבים ולגבשושיות בעור הפנים. בעיניים המחלה תתבטא באדמומיות, ביובש, בגרד, בצריבה ובדמעת. אבחון וטיפול מוקדם מסייעים לטיפול בבעיה. בהיעדר טיפול, המצב עלול להחמיר ולגרום לבעיות בראייה ואף לעיוורון.

האם קיים קשר בין שלבקת חוגרת לבין בעיות ראייה?

מחלות דלקתיות בגוף עלולות לגרום לנזק לא מבוטל לעיניים. שלבקת חוגרת, שתסמיניה פריחה שלפוחתית וכואבת בעור הגוף והפנים, עלולה להתבטא גם בשלפוחיות בעפעפיים ואף בתוך העין עצמה ולגרום להצטלקות הקרנית, ובהמשך לאובדן הראייה.

ומה בנוגע לקשר בין מצב העיניים - לבין הכבד?

מחלות כבד עלולות לגרום לשינויים בעיניים. צהבת תגרום להצהבת העור והעיניים. שחמת הכבד, הנגרמת כתוצאה מדלקת כבד נגיפית מסוג סי והתמכרות לאלכוהול, עלולה לגרום ליובש ולגרד בעיניים; וכן לתופעה בשם קסנטלזמה (הצטברות של שומן או כולסטרול מתחת לעור) באזור העיניים. הפרעות כבד מולדות עלולות אף הן להפריע לתפקוד העין ולגרום לנזק לקרנית ולעדשה.

נשים בגיל המעבר - בדקו את מצב העיניים! (אילוסטרציה shutterstock)
נשים בגיל המעבר - בדקו את מצב העיניים! (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע כדאי לשים עין על מצב העיניים, סביב גיל המעבר?

היובש בעיניים נמנה עם התופעות הפחות מוכרות ומדוברות של גיל המעבר: הירידה ברמות הורמוני המין הנשיים (אסטרוגן ופרוגסטרון) בגיל המעבר, גורמת לשינויים בתפקוד בלוטות השומן בעפעפיים ולהחמרת תסמונת העין היבשה. באופן פרדוקסלי, נמצא שטיפול הורמונלי חלופי, הניתן כטיפול המסייע להתמודדות עם תופעות גיל המעבר, מחמיר את תסמונת העין היבשה. בנוסף, תרופות מסוימות הנלקחות בגילאים הללו (כגון תרופות משתנות ותרופות נוגדות דיכאון) עלולות גם הן לגרום לעיניים יבשות. מעבר לתחושת אי נוחות מתמדת, יובש קיצוני ממושך בעיניים עלול לפגוע בראייה.

הטיפול בעין יבשה נעשה באמצעות תחליפי דמעות, טיפות המכילות חומרים נוגדי דלקת וחסימת פתחי הניקוז של הדמעות מהעין. לאחרונה, נעשה שימוש באומגה 3, כטיפול יעיל בתסמונת העין היבשה.

פרופ' גיא קליינמן הוא מנהל שירות הקטרקט במרכז הרפואי קפלן ומנתח לייזר במרכז הרפואי הדסה אופטימל.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום