מלנומה: הישמרו מהשמש

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מלנומה היא גידול ממאיר של העור. מהן הבדיקות לאבחון מלנומה? מהם גורמי הסיכון למחלה? וסקירה מקיפה אודות הטיפולים החדשניים - אימונותרפיה וטיפול מוכוון מטרה

רופא אונקולוג ,מומחה לאונקולוגיה
077-2310172 (מספר מקשר)

מלנומה עורית (Melanoma) היא גידול ממאיר של העור, הנראה כנקודת חן. המלנומה העורית מתפתחת מתאים הנקראים מלנוציטים, העוברים השתנות ממאירה. המלנוציטים הם התאים המקנים לעור את הגוון שלו. השתנות של התא המלנוציטי התקין - לתא ממאיר, עלולה להתרחש בנקודת חן קיימת; או, לחילופין, בעור בריא לחלוטין.

המלנומה שכיחה בעיקר בקרב בהירי עור ועיניים. זוהי אחת ממחלות הסרטן בעלות השכיחות הבינונית: כ-1,200 חולים חדשים מאובחנים מדי שנה בישראל.

גורם סיכון למלנומה - חשיפה לשמש. אילוסטרציה: שאטרסטוק
גורם סיכון למלנומה - חשיפה לשמש. אילוסטרציה: שאטרסטוק

באיזה אזורים בגוף עלולה להתפתח מלנומה?

בנוסף לעור, מלנומה עלולה גם להתפתח בריריות, כגון ברירית הפה או הנרתיק וגם בעין. שני סוגי מלנומה אלה נדירים יחסית. בקרב נשים, שכיחה התפתחות של מלנומה עורית בעיקר בגפיים; ובגברים - בגו.

מהם המאפיינים של נקודת חן ממאירה?

את המאפיינים ניתן לתמצת תחת ראשי התיבות ABCDE:

א-סימטריה (Asymmetry): נקודת החן היא א-סימטרית, (Border) בעלת שוליים בלתי סדירים, צבעה ((Color אינו הומוגני וקוטרה (Diameter) - יהיה גדול יותר, מקוטרה של נקודת חן שפירה. הסימן החשוב ביותר הוא (Evolution): דהיינו, נקודת חן חדשה או נקודת חן שמשתנה.

למעשה, הופעה של נקודת חן חשודה או השתנות של נקודת חן קיימת - מחייבת בדיקה ולקיחת ביופסיה.

האם ניתן להצביע על גורמי סיכון למחלה?

גורמי הסיכון העיקריים למלנומה בעור: ריבוי נקודות חן, סיפור משפחתי של מלנומה (תורשה) וחשיפה מוגברת לשמש, בעיקר בילדות.

מאפייני מלנומה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מאפייני מלנומה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם התסמינים הנלווים למלנומה, אם בכלל יש תסמינים נלווים?

בדרך כלל, מלנומה עורית אינה מלווה בתסמינים - פרט לשינוי בנגע העורי, שלעתים יכול לדמם או לגרד. מלנומה עינית עלולה להיות מלווה בהפרעת ראיה; ומלנומה של ריריות עלולה להופיע כגוש שמפריע באופן פיזי או מדמם.

מהם סוגי המלנומה העיקריים - וכיצד נקבעת דרגת החומרה של המלנומה?

במלנומה עורית יש שלושה פרמטרים עיקריים, הקובעים את התחזית ואת חומרת המחלה.

1. העובי האנכי של המלנומה במילימטרים (Breslow level). ככל שהנגע עבה יותר, כך התחזית פחות טובה.

2. נגע מלנומה הנראה ככיב (פצע): גם במקרה זה, התחזית טובה פחות.

3. מעורבות בלוטות הלימפה האזוריות מחמירה את חומרת המחלה; ובהתאם, גם את התחזית להחלמה.

כיצד מתבצע האבחון של מלנומה?

האבחון מתבסס על בדיקה גופנית של הרופא, רצוי גם בטכנולוגיות מתקדמות - כגון שימוש במכשיר אופטי הנקרא דרמטוסקופ; ולקיחת ביופסיה מהנגע העורי החשוד. יש להדגיש שאבחנה של מלנומה יכולה להתבסס על ביופסיה בלבד.

מיפוי שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מיפוי שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול במלנומה?

הטיפול הראשוני והעיקרי במלנומה עורית הוא כירורגי. לאחר קבלת הביופסיה - וקביעת האבחון כי אכן מדובר במלנומה, יש לבצע כריתה של הנגע בשוליים מתאימים. בחלק מן החולים, תתבצע גם דגימה של בלוטת הלימפה המנקזת באותו האזור בו התגלה הנגע.

ברוב רובם של המקרים, די בטיפול כירורגי זה - לחיסולה של המחלה. ורק בחלק קטן מקרב החולים תתרחש הישנות של המחלה.

מהי שכיחותה של המלנומה הגרורתית ומהם סיכויי הריפוי שלה?

הישנות המחלה צפויה להתרחש בקרב כ-15% מהחולים המאובחנים בלבד. מלנומה גרורתית עלולה להופיע בצורה של גרורות מקומיות, אזוריות, או מרוחקות - באיברים כמו הכבד או הריאות.

בניגוד לעבר, מלנומה גרורתית בלתי נתיחה אינה בהכרח גזר דין מוות לחולים בה. כיום קיימת אפשרות להציע לחולים טיפולים יעילים מאוד, המתבססים על טכנולוגיות חדישות.

מהם הטיפולים החדשים במלנומה גרורתית?

המובילים בטיפולים החדשים הם שניים:

1. טיפול חיסוני אימונותרפי: במסגרת טיפול זה, ניתנות לחולה תרופות (Yervoy, Opdivo, (Keytruda, המשפיעות על מערכת החיסון שלו - ומעודדות אותה להילחם בגרורות של המלנומה בגוף. זהו טיפול בעל יעילות גבוהה ובעל אפקט ארוך טווח, שאף מוביל לעיתים לריפוי מלא של המחלה.
תרופות אלה נמצאות בסל הבריאות.

טכנולוגיה נוספת בקבוצה זו היא הטיפול בתאי TIL, שבה מפעילים את תאי מערכת החיסון של החולה כנגד המחלה.

2. טיפול מכוון מטרה (Targeted Therapy) : זהו טיפול שבמסגרתו ניתנות לחולה תרופות (Zelboraf, Tafinlar, Mekinist Cobemtinib), המכוונות נגד מטרות ספציפיות בגידול, כגון מוטציה השכיחה בקרב כמחצית מהחולים, הנקראת BRAF. בכוחן של תרופות אלה לעצור את הגדילה הבלתי מבוקרת של התאים הסרטניים - כתוצאה מהמוטציה בגנים.

פתרון ניתוחי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
פתרון ניתוחי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מתלוות לתרופות אלה תופעות לוואי משמעותיות?

תופעות הלוואי של שני הטיפולים הן קלות יחסית - בהשוואה לכימותרפיה; וברור שבחירת מסלול הטיפול המתאים לחולה היא פועל יוצא של נתוניו הקליניים של המטופל, סוג המוטציות הקיימות בגידול הספציפי בו מטפלים. בנוסף, כמובן שקיימת גם תלות במצבו התפקודי הכללי של חולה זה.

מהן דרכי המניעה העיקריות של מלנומה?

עיקר המניעה בא לידי ביטוי בהמלצות הבאות:

1. חשוב להימנע ככל שניתן מחשיפה לקרינת ה-UV - שבקרינת השמש.

2. להימנע כליל משימוש במיטות שיזוף למיניהן.

3. על בהירי העור, שעורם מכוסה בנקודות חן ושומות רבות, להקפיד על בדיקות תקופתיות סדירות אצל רופא העור - החל בגיל הבגרות. בהקשר זה, יש לציין שהמלנומה נדירה ביותר בילדות המוקדמת, כך שההמלצה לעריכת ביקורות תקופתיות סדירות אינה כוללת ילדים.

פרופ' יעקב שכטר הוא מבכירי האונקולוגים העוסקים בטיפול במלנומה בארץ. מנהל מכון אלה למלבאום לטיפול ולמחקר במלנומה וסרטן העור במרכז הרפואי "שיבא".

סייעה בהכנת הכתבה: מארי רוז גוטמן, כתבת zap doctors

  • צור קשר
פרופ' שכטר יעקב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום