דלקת עפעפיים: זהירות, לא להזניח

(12)
לדרג
תוכן מקודם

דלקת עפעפיים (בלפריטיס) מאופיינת באודם, גרד וחוסר נוחות. הדלקת עלולה להתפתח לשעורה בעין. הטיפול יכלול הקפדה על היגיינה, חימום, ניקוי ולעיתים אנטיביוטיקה

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

דלקת עפעפיים (בלעז: בלפריטיס, Blepharitis) היא מחלת עיניים כרונית, השכיחה מאוד בקרב ילדים ומבוגרים, נשים וגברים כאחד. הגורם המרכזי לדלקת קשור בפעילות בלוטות מיבומיאן, הנמצאות בשולי העפעפיים, בקו הפנימי לריסים.

בלוטות אלה מפרישות חומר שומני המרכיב את השכבה החיצונית של הדמעות, אשר תפקידה לשמור מפני אידוי הדמעות. באופן תקין, קיים מאזן מתמיד בין שכבת השומן של הדמעות, הנוצרת בבלוטות מיבומיאן, לבין הפרשתו של השומן הרך, הנוזלי למחצה, לתוך הדמעות.

כאשר חל שינוי בהרכב השומן, הוא עלול להתמצק ולסתום את פתחי הבלוטות, ובכך למנוע את ההפרשה של שכבה זו. כך, נוצרת פגיעה בהגנה של העין מפני אידוי הדמעת ונוצר יובש. במקביל, בלוטות מיבומיאן ממשיכות להפריש שומן, דבר הגורם להן להתנפח. מכיוון שבשולי העפעף נמצאים חיידקים, הבלוטות מזדהמות ונוצרת דלקת.

בלפריטיס ושעורה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בלפריטיס ושעורה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים הנלווים לבלפריטיס?

במהלך דלקת העפעפיים, שולי העפעפיים מגורים מאוד, ונוצר אודם בשולי העפעפיים המלווה בהפרשה מוגברת. לעתים קרובות מתלווה לכך גם תחושת צריבה ויובש בעיניים. ישנן תקופות בהן הדלקת מתלקחת ותקופות בהן היא רגועה יותר.

במצבי ביניים של הדלקת, שולי העפעפיים נראים אדומים - זוהי דלקת עפעפיים "אחורית". כאשר דלקת עפעפיים מרוכזת בחלק החיצוני של שולי העפעף, כתוצאה מזיהום חיידקי או טפילי כלשהו, ייווצרו קשקשים על הריסים, דבר המגרה עוד יותר את שולי העפעף ויוצר אודם, יובש, גירוי, וחוסר נוחות בעין. זוהי דלקת עפעפיים "קדמית". במקרים רבים, אנשים סובלים הן מבלפריטיס קדמית והן מבלפריטיס אחורית בעת ובעונה אחת.

כיצד דלקת עפעפיים עלולה לגרום לשעורה בעין?
כאשר הבלוטה מזדהמת, עד כדי סתימתה, נוצרת תופעה חדה של נפיחות ואודם, המלווה בכאבים. זוהי למעשה השעורה בעין (בלעז: כלזיון).

כיצד מתבצע אבחון של דלקת עפעפיים?

חשוב מאוד לאבחן את הבלפריטיס, שכן חוסר אבחון של המחלה יוביל להחמרת המצב. האבחנה נעשית בבדיקת רופא עיניים במרפאה. מאבחנים את מצב בלוטות מיבומיאן, שולי העפעפיים, וסגירת העיניים, ומעריכים את מידת היובש בעיניים. בביקור אצל רופא העיניים ישללו גם בעיות נוספות בעיניים.

טיפות עיניים יכולות לסייע. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפות עיניים יכולות לסייע. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול בדלקת עפעפיים?

היגיינה: הטיפול הראשוני, הבסיסי, והחשוב ביותר הוא שמירה על היגיינה של העפעפיים! לפני כל סוג של טיפול יש לנקות את הפרשות השומן החריגות ואת פתחי בלוטות מיבומיאן כדי לאפשר זרימה תקינה של הפרשת הבלוטות ההכרחית לדמעות.

חימום: יש לשים רטיות חמימות על שולי העפעפיים כדי לגרום להפרשה להיות נוזלית יותר, לפתוח את הבלוטות - ובכך להקל על הניקוי. ניתן להניח שקיות תה קמומיל (מחקרים נטורופתיים מייחסים לתה קמומיל תכונות נוגדות דלקת).

ניקוי בשמן עץ התה: חשוב לנקות את שולי העפעפיים בתכשירים עדינים, ייעודיים לשולי העפעפיים, אשר לא יגרמו לגירוי נוסף באזור המגורה ממילא. מחקרים מצאו כי שמן עץ התה יעיל בסילוק טפיל הדמודקס (טפיל אשר "מתיישב" לעתים קרובות על שולי העפעפיים ויוצר "קשקשים" סביב הריסים). מכיוון שמדובר במחלה כרונית, חשוב לנקות את העפעף באופן יומיומי. בתחילה, פעמיים-שלוש ביום; ואחר כך, כאשר מצב העפעף משתפר, ניתן לרדת לפעם אחת ביום.

תחליפי דמעות: כאשר יש יובש או תחות גירוי בעיניים, מוסיפים תחליפי דמעות (רצוי מאד נטולות חומר משמר). ניתן לטפטף אותן מיד לאחר הניקוי וכן במשך כל שעות היום, בהתאם לצורך.

אנטיביוטיקה: כאשר יש חשד לזיהום בשולי העפעפיים, בהתאם להמלצת רופא העיניים, מורחים ג'ל או משחת אנטיביוטיקה למשך זמן קצוב. במקרים קשים, תרופה יעילה נוספת היא כדורי אנטיביוטיקה ממשפחת דוקסיציקלין. תרופה זו אינה רק אנטיביוטיקה, אלא היא גם משנה את הרכב השומן בבלוטות ומאפשרת הפרשה בריאה יותר של הבלוטות.

סטרואידים: במקרים קיצוניים, רושמים רופאי העיניים משחה או טיפות של סטרואידים על מנת להקטין את הדלקת. ברוב המכריע של המקרים, חשוב יותר להקפיד על היגיינת העפעפיים ולהימנע מצריכת סטרואידים עקב תופעות הלוואי המסוכנות הנלוות לשימוש כרוני, ועקב העובדה שתרופות אלה מקלות לרוב רק בזמן השימוש.



מאכלים בריאים לעיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מאכלים בריאים לעיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שינוי תזונתי: הגברת אכילת אומגה 3 ושמן פשתן עשויה לשפר את ההפרשה של בלוטות מיבומיאן.

לסיכום: דלקת עפעפיים היא תופעה שכיחה ומציקה, העלולה להסתבך לכלל דלקת קשה ובמקרים קיצוניים, אף דלקת מסוכנת בעין החיצונית. הטיפול העיקרי בבלפריטיס הוא שמירה על ההיגיינה של העפעפיים. המודעות לחשיבות השמירה על היגיינת העיניים וההתמדה בטיפול יכולים להקל ולסייע לשמור היטב על בריאות העין החיצונית.

פרופ' אירית ברקת היא מומחית לרפואת עיניים ומנתחת עיניים, מומחית לניתוחי קטרקט, קרנית ולייזר להסרת משקפיים. רופאה בכירה במרכז הרפואי "עיניים ד"ר לוינגר", אחראית תחום הקרנית ורופאה בכירה במכון העיניים של בית החולים שיבא בתל השומר. מנהלת את פורום עין יבשה באתר.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום