אסותא: שיחה אחת, מאות מומחים

(0)
לדרג

כואב לכם - ואתם נמנעים מלטפל בבעיה, כי קשה לאתר רופא מומחה מתאים? או מפני שאין לכם כוח להתמודד עם התור הגדול ברפואה הציבורית? מרכז המומחים של אסותא הוא הכתובת. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אנשים רבים "סוחבים" איתם בעיה רפואית לאורך תקופה ארוכה, בין אם מפני שהם מתקשים לאתר את הרופא המומחה המתאים ביותר, נאלצים להמתין זמן רב לתור פנוי או מתעייפים בשיאו של תהליך - ומעדיפים להמשיך לסבול. רופאי מרכז המומחים של "אסותא" מסבירים למה כל כך קשה לקבוע תור למומחה הנכון - ולמה לא כדאי לדחות אבחון וטיפול רפואי.

ניקח לדוגמא מצב שכיח: כואב לכם הגב. לא "סתם" כואב, אלא ממש כואב. אתם הולכים לרופא, מקבלים הפניה לרופא מומחה, מנסים לברר עם חברים ובאינטרנט איזה רופא מומלץ, מנסים לקבוע תור, מקבלים תור לעוד מספר חודשים וממשיכים בינתיים לסבול מכאבים. האם לא היה יותר פשוט, אם היה מישהו שיכול היה לכוון אתכם לרופא המומלץ ביותר - ואפילו לקבוע לכם תור, תוך פרק זמן קצר?

החדשות הטובות: יש אפשרות כזו. הכירו את מרכז המומחים של אסותא: טלפון אחד, מאות מומחים. איך לא חשבו על זה קודם?

אפרת גבע, בת 44 מרחובות, חוותה את רכבת ההרים הזו על בשרה. אפרת, שעבדה במערכת הבריאות, ליוותה חבר קרוב שניסה נואשות לקבל מענה ממערכת הבריאות, אולם התור שנקבע היה רחוק - והסבל שלו היה רב. "זו אמנם לא בעיה מסכנת חיים, אבל זה סבל נוראי של חבר קרוב", היא מספרת. על מנת לסייע לו, היא פנתה למרכז המומחים של אסותא. שם, לדבריה, ענתה לה "נציגת שירות מקסימה, בקיאה, שהכירה את כל הבעיות והמצבים, המליצה לנו על הרופאים המתאימים, עשתה עבורנו את כל הבירורים הנחוצים וליוותה אותנו עד לתיאום תור במועד נוח - כשבוע לאחר הפנייה".

מקצר תהליכים ומוריד מתח

שירות מרכז המומחים של אסותא הוא למעשה מוקד שירות רב-תחומי, המסייע למטופלים להגיע אל הרופא המומחה בבעיה הספציפית ממנה הם סובלים, לקבוע תור תוך שבועיים בלבד וליהנות מתעריף ייחודי ואטרקטיבי, המוענק בלעדית למטופלים המגיעים דרך מרכז המומחים. כך, נותן השירות מענה לשתי בעיות עיקריות: הקושי למצוא את הרופא הנכון והקושי לקבל תור תוך פרק זמן סביר.

"גם אם בסך הכל יש לך חום גבוה, אחרי יומיים שהוא לא עובר, אתה רוצה לראות רופא כמה שיותר מהר, ובדרך כלל לרופא שלך אין תור פנוי", אומר ד"ר שמואל אביטל, מומחה לכירורגיה של המעי הגס והרקטום, במרכז המומחים של אסותא. "עכשיו דמיין לעצמך מה קורה כאשר יש חשד לגידול סרטני, או כאשר מדובר באדם שכבר אובחן עם סרטן והוא צריך לקבוע תור לכירורג? עד שהוא מגיע לכירורג, שקובע את תוכנית הפעולה, יכול לעבור הרבה זמן, מה שאומר הרבה לחץ ומתח. יש מאמרים שקושרים בין לחץ ומתח לבין הבריאות בכלל והצלחת הטיפול בפרט, מעבר לזה שיש פוטנציאל לנזק בריאותי מההמתנה הממושכת".

"יש השפעה רפואית חיובית חד משמעית לקיצור התהליכים", אומר בנחרצות ד"ר לאוניד סטרניק, כירורג בכיר המתמחה בלב במרכז המומחים של אסותא. "החולה לא צריך לחכות בתור, כדי לראות שלושה רופאים, עד שהוא מגיע לרופא הנכון. המטופלים הם לרוב לא צעירים - וההמתנה קשה, כמו גם הנסיעות מרופא לרופא. זו הסיבה שהרבה פעמים אנשים מזניחים את הבעיות שלהם".

"אין דבר גרוע מלראות חולה ולהתלבט, האם הוא יכול לעמוד בניתוח או לא, כשאתה יודע שיכולת לראות אותו לפני חצי שנה או שנה - ולנתח אותו בהצלחה. איחור במועד הניתוח גורם לכך שחולה לא מחלים מהניתוח באותה המהירות ולא מקבל מהניתוח את כל מה שאפשר להפיק ממנו. כשליש מהחולים שאני רואה היו צריכים להגיע לניתוח יותר מוקדם; ואני רואה מאות חולים בשנה. חלק גדול מזה קורה בגלל שהם לא רוצים לחכות בתור".

במסגרת שיתוף הפעולה של ד"ר אביטל עם מרכז המומחים של אסותא, הוא מקבל חולים רבים המופנים אליו ישירות ממרכז המומחים. הוא מספר על מטופל בשנות ה-50 לחייו, שהגיע אליו לאחר קולונוסקופיה שאבחנה גידול סרטני במעי הגס, אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל. "תאר לעצמך איזה אסוציאציות המצב הזה עושה לחולה - ועל מה הוא חשב. בזכות השירות, הוא הגיע אלי תוך ימים ספורים. עשינו CT, וידאנו שאין לו גרורות - ורק זה הרגיע אותו מאוד. ברגעים אלה ממש, הוא מועמד לניתוח שייערך בקרוב מאוד. השירות מקצר תהליכים ומוריד מתח".

הפניה לתת-המומחה המתאים ביותר

פרק הזמן שלוקח למטופל להגיע לרופא אינו רק פונקציה של זמינות התור, אלא גם של חוסר האונים של המטופל, שהולך לאיבוד בתוך רשימות ארוכות של רופאים - ואינו יודע מיהו הרופא המתאים ביותר עבורו.

לדבריו של ד"ר סטרניק: "אנחנו, שעובדים במערכת הרפואית, יודעים למי לפנות. חולה שלא מכיר מישהו בתוך המערכת - חש מצוקה גדולה ולא יודע מאיפה מתחילים".

"כיום, אנשים נאלצים לעיתים לעבור דרך ארוכה עד שהם מצליחים להגיע לרופא המתאים, זה שעוסק בתחום הספציפי שהם צריכים", מוסיף ד"ר רם איתן, גינקולוג בכיר במרכז המומחים של אסותא. "בהרבה מסגרות רפואיות, מפנים בצורה יותר כללית. אני, למשל, אמנם גינקולוג, אבל יש לי התמחות בטיפול בממאירויות גינקולוגיות. גם בתחום הזה, יש לי תת-מומחיות בניתוחים רובוטיים, המתאימים לסרטן ברירית הרחם ובצוואר הרחם. בתחום שלי, הניתוחים הסטנדרטיים לסרטן צוואר הרחם נעשים בפתיחה של הבטן. בשנים האחרונות, אני עושה אותם בעזרת רובוט, מה שנותן את אותה התוצאה, אבל עם החלמה יותר מהירה ואסתטיקה יותר טובה. במרכז המומחים יודעים להסתכל על התמונה המלאה, ולכן נשים עם אבחנה מסוימת מופנות ישירות אלי במקום לנסות למצוא בעצמן את הרופא המתאים".

להפניה למומחה הנכון יש חשיבות רפואית, לא רק בגלל קיצור משך הזמן עד שהמטופל מגיע אליו, אלא גם בגלל שלא תמיד המטופל מקבל את הטיפול המדויק והטוב ביותר. הסיפור של פנינה נדר ממחיש זאת.

פנינה, אחות בת 58 מקרית עקרון, סבלה מפריצת דיסק בגב התחתון, שגרמה לה לכאבים עזים. היא אושפזה למשך מספר ימים בבית חולים, אך חשה שלא קיבלה מענה מלא - ולכן התקשרה למרכז המומחים של אסותא וביקשה לתאם תור דחוף לאורתופד. "ענתה לי בחורה מקסימה, שעשתה הכל כדי לעזור לי, ביררה ובדקה. שמעתי בקול שלה שהיא רוצה לעזור. הרגשתי בטלפון שהיא מוכנה לעשות הכל למעני, כדי לעזור לי ולתת מענה למצוקה בה הייתי מצויה. הסברתי לה כמה זה דחוף - והיא קבעה לי תור לאותו היום".

עוד באותו היום נפגשה פנינה עם ד"ר מוטי קרמר, אורתופד מומחה, בעל תת התמחות בטראומה אורתופדית ובניתוחי עמוד שדרה, ממנו קיבלה בדיוק את המענה לו הייתה זקוקה, לדבריה. "הוא היה מעולה, אכפתי, זמין, סבלני ואדיב. הוא לא הסתפק בשיחה וגם בדק אותי בצורה יסודית ומקצועית. הרגשתי שמאד אכפת לו. הוא דאג להגיד לי שיש אפשרות להגיע אליו גם דרך הביטוח המשלים של קופת החולים. הוא התנהג בצורה ראויה לשבח, גם כבן אדם וגם כרופא".

בהנחייתו של ד"ר קרמר, עברה פנינה פיזיותרפיה, הזרקה אפידורלית וטיפול בגלי רדיו, וכיום היא מרגישה הרבה יותר טוב.

"אנחנו סומכים על רופא שיידע לזהות שהבעיה הרפואית של המטופל היא לא בתת ההתמחות שלו - ושהוא ישכיל להפנות אותו למומחה הנכון, אבל זה לא תמיד המקרה", אומר ד"ר איתן ומפרט: "גם אני נתקל בטעויות שנעשו בתת-התחום שלי. זה אמנם נדיר, כי הרופאים מודעים למוגבלויות שלהם, אבל לעיתים מתוך חוסר ידיעה או זיהוי לא נכון, נוצרים עיכובים או ניתנים טיפולים לא נכונים. מרכז המומחים של אסותא מצליח לזהות את הדברים האלה - ולמנוע אותם".

הקו הראשון של הטיפול

בחזרה לאפרת ולחבר שלה. הוא נפגש עם פרופ' משה אנגלברג, עליו אומרת אפרת כי "הוא אדם אמפתי, וזה מה שהיה לנו הכי חשוב". לדבריה, הסיוע ממרכז המומחים לא הסתיים בכך: "גם אחרי שהיינו אצל הרופא, סייעו ובאו לקראתנו. זו רפואה נעימה, הופתעתי מאד". באחרונה עבר החבר בהצלחה את הניתוח לטיפול בבעיה, ניתוח שהתקיים באסותא רמת החייל. "הכל עבר נפלא, אין לי מילים. הופתעתי. הכל נקי, מסודר, נגיש, כולם מאירי פנים. מעכשיו זה יהיה הקו הראשון שלי בכל בעיה רפואית", היא מסכמת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום