היסטרוסקופיה: להסתכל ברחם ולטפל

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדובר בבדיקה בתעלת צוואר הרחם וחלל הרחם בעזרת מכשיר בשם היסטרוסקופ. מהי מטרת הבדיקה ומהי היסטרוסקופיה אבחנתית-טיפולית? מה מומלץ - ומתי?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306928 (מספר מקשר)

היסטרוסקופיה היא בדיקה שנעשית על ידי רופא נשים מומחה, לאחר שהתעורר חשד לממצא פתולוגי לא תקין, או לשם בירור ואבחנה מעמיקה. המקרים בהם אישה תישלח לביצוע הבדיקה, יהיו על פי רוב: ממצא חשוד או לא תקין באולטרסאונד, דימום לא סדיר, בעיות פוריות, דימום אחרי גיל מעבר, חשש לשארית שליה לאחר לידה, שארית הריון לאחר הפלה או התקן שלא מצליחים להוציאו (או זז ממקומו).

מהי היסטרוסקופיה אבחנתית?

ההיסטרוסקופיה האבחנתית היא הבדיקה המעמיקה והמהימנה ביותר, המתבצעת לשם בירור ברחם ותעלת הצוואר. הבדיקה נערכת במרפאה לשם בירור - ובמהלכה מחדירים סיב אופטי זעיר (מצלמה) בגודל 2-3 מ"מ, שדרכו ניתן לראות את חלל הרחם ותעלת הרחם באופן ברור.

הבדיקה אורכת פחות מ-5 דקות - ואינה כרוכה בכאבים. תוצאות הבדיקה והפענוח של הממצאים הבלתי תקינים - הם מידיים וכן ההמלצה להמשך טיפול ו/או בירור, לפי הצורך. לאחר ביצוע הבדיקה, המטופלת נחה כ-15 דקות - ולאחריה היא יכולה לחזור לשגרה.

סוגי היסטרוסקופיה. אילוסטרציה: shutterstock
סוגי היסטרוסקופיה. אילוסטרציה: shutterstock

איזה ממצאים מגלה ההיסטרוסקופיה האבחנתית?

פוליפים, בליטה של הרירית ברחם או בתעלת הצוואר, שרירנים, התעבויות בלתי תקינות, מקומיות או מכלל רירית הרחם, הידבקויות תוך רחמיות, מומים (כגון מחיצות, רחם דו קרני וכד'), מיקום מדויק של התקן תוך רחמי בחלל או הוצאה/ הזזה של ההתקן.

ומה אם האבחנה כוללת ממצאים שאינם תקינים?

אם בעקבות ההיסטרוסקופיה האבחנתית יש פתולוגיה כגון פוליפ, שרירן בתוך החלל, שארית הריון, מום מחיצה ברחם, הידבקויות ברחם וכדומה - הרופא ימליץ במרבית המקרים לבצע היסטרוסקופיה ניתוחית.

בכל מקרה, גם כאשר המטופלת ביצעה אולטרסאונד, בו נראים באופן ברור ממצאים שאינם תקינים, לא מומלץ לוותר על שלב ההיסטרוסקופיה האבחנתית - וזאת לאור מקרים רבים, בהם, למרות נראות האולטרסאונד "הברור", לא נמצאו כל ממצאים פתולוגיים. לעומת זאת, ישנם מיקרים בהם בדיקת האולטרסאונד יוצאת תקינה ובכל זאת ישנם ממצאים שאינם תקינים וניתן לראותם בבדיקת היסטרוסקופיה בלבד.

מהי היסטרוסקופיה ניתוחית?

כאשר מתגלה פתולוגיה בעייתית ומורכבת שיש לטפל בה, המטופלת תופנה לביצוע היסטרוסקופיה ניתוחית, אשר מתבצעת בבית חולים ובאשפוז יום.

הפרוצדורה אורכת 15-30 דקות, אך נעשית בהרדמה מלאה, בשל המכשור השונה שנעשה בו שימוש. מצב זה מצריך הרחבה של צוואר הרחם, של כ-10 מ"מ, על מנת להעביר את המכשור הטיפולי - ניתוחי; והדבר מחייב הרדמה של המטופלת.

מתי מבצעים היסטרוסקופיה ניתוחית?

כריתת פוליפ מתוך חלל הרחם או התעלה.
הוצאת שאריות שליה או שאריות הריון לאחר הפלה.
כריתת שרירן.
שחרור מחיצה ברחם בעל מום.
שחרור הידבקויות.
כריתה של רירית הרחם.

סוגי היסטרוסקופיה. אילוסטרציה: shutterstock
סוגי היסטרוסקופיה. אילוסטרציה: shutterstock

מהי היסטרוסקופיה See and treat? למי היא מתאימה?

היסטרוסקופיה משמשת את הרופאים בארץ מזה 30 שנה - ובעשר השנים האחרונות התפתח תחום ביניים, בין ההיסטרוסקופיה האבחנתית - לבין ההיסטרוסקופיה הניתוחית. כך, ניתן לטפל בפתולוגיות מסוימות, כבר במעמד ההיסטרוסקופיה האבחנתית - ותוך כדי ביצועה. לפני מספר שנים, רופאים באיטליה נתנו שם ל"דבר" - ומאז התחום זוכה לפופולריות ועניין רב בעולם.

היתרון הבולט של "שלב הביניים" הזה: אין צורך לעבור היסטרוסקופיה ניתוחית בהרדמה מלאה בבית חולים; וניתן לבצע זאת תוך מספר דקות, בשלב האבחנה במרפאה. עם זאת, חייבים לציין כי לא בכל המקרים בהם יש ממצא פתולוגי אכן ניתן לבצע זאת במעמד זה (ניתן בכ-50%).

אם כך, לאיזה מקרים מתאימה היסטרוסקופיה זו?

השימוש בהיסטרוסקופיה See and treat - מתאים במרבית המקרים לשחרור הידבקויות, טיפול בפוליפ קטן עד בינוני, הזזת התקן וכדומה. כמובן, ההחלטה על טיפול מתקבלת לאחר אישור המטופלת - ותוך כדי האבחנה, בה ניתן לראות, בזמן אמת, אם אכן הבעיה ניתנת לטיפול באופן מידי.

היסטרוסקופיה זו נעשית לרוב במסגרת מרפאה פרטית. נעשה בה שימוש במכשירים עדינים במיוחד ומזעריים; ולכן אין צורך בהרחבה דרמטית של צוואר הרחם ו/או הרדמה כללית.
חשוב לציין כי במקרים בהם פוליפ או ממצא פתולוגי אחר מוסר, הוא נשלח לבירור - ולאחר כשבועיים מתקבלים הממצאים. טיפול ההמשך נעשה לפי הצורך - ובהתאם לתוצאות המתקבלות.

האם בדיקת ההיסטרוסקופיה כרוכה בסיכונים כלשהם?

כמו בכל הליך רפואי פולשני, קיים סיכון לזיהום, אם כי הסיכון הוא נמוך במיוחד ולכן יש לפנות לרופא במקרה של חום גבוה, הפרשות לא תקינות, דימומים מוגברים מווסת.

בנוסף לכך, כאשר מדובר בהיסטרוסקופיה ניתוחית, קיים גם סיכון ליצירת חור ברחם. חשוב לציין שככל שהרופא יותר מיומן, כך הסיכון נמוך יותר. בסך הכל, אין מדובר בהליך מורכב או מסוכן במיוחד.

לסיכום, בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית נעשית לאחר שמתעורר חשד לממצא לא תקין ברחם או בתעלת הצוואר כגון: פוליפ, שרירן וכ"ו. לעיתים ניתן להסתפק בהיסטרוסקופיה אבחנתית טיפולית, שמבוצעת מיד לאחר האבחון ללא הרדמה ולעיתים יש צורך בהיסטרוסקופיה ניתוחית בהרדמה מלאה במהלכה מטפלים בבעיה.

ד"ר ברונו רוזן הוא מומחה למיילדות, גינקולוגיה ופריון.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

  • צור קשר
ד"ר רוזן ברונו
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום