אלרגיה של העור: קוסמטיקה ואיפור

(3)
לדרג

אלרגיות של העור בשל שימוש במוצרי קוסמטיקה מתבטאות באדמומיות ויובש בעפעפיים, פצעונים בפנים, אודם בבית השחי ואקזמה בכפות הידיים. איך מטפלים?

מאת: ד"ר קובי שדה

העור הוא קו ההגנה הראשון של הגוף - ובתוכו נמצאים תאים רבים של מערכת החיסון, המגנים עלינו מפני זיהומים. במצבים מסוימים, כאשר אותם תאים מרגישים "מאוימים" מסיבה כלשהי, הם עלולים לפתח רגישות יתר - ותגובות דלקתיות, לעתים גם נגד חומרים שלכאורה אינם מזיקים, כדוגמת החומרים הקיימים בתכשירי הקוסמטיקה השונים.

מהם סימני האלרגיה למוצרי קוסמטיקה ואיפור?

בהתחלה, התגובה העורית עשויה להיות קלה - ולכלול רק גרד, יובש ואודם קל; אך בהדרגה, עם המשך השימוש במוצר (ובו גורם האלרגיה) הדלקת תלך ותחמיר. בנוסף לכך, יחלו שינויים קשים בעור - ובהם: פריחה, אודם רב, שלפוחיות, עיבוי של העור, קמטים והצטלקויות, עד כדי מצב העשוי להידמות לכוויות מפושטות ("אקזמה" או "דרמטיטיס").

מהן התגובות האלרגיות האופייניות?

אקזמה בעפעפיים, לאישה עם ציפורניים מטופחות מאד, עשויה להעיד על אלרגיה ללק.
פריחה שהחלה בגרד של הקרקפת עלולה להעיד על אלרגיה לצבעי שיער.
פריחה על הצוואר או מאחורי האוזניים - אלרגיה לבושם.
פריחה על לחייו של גבר - אלרגיה לקצף הגילוח או לאפטר שייב.
אקזמה באזורים אינטימיים - עשויה להיגרם משימוש במגבונים לחים.
אלרגיה בכפות ידיים: עקב שימוש בסבונים מסוימים.

האם האלרגיה תורשתית?

האלרגיה איננה תורשתית ואיננה מולדת; היא עשויה להתפתח בהדרגה, גם לאחר שנים של שימוש באותו החומר - והיא נוטה להופיע דווקא כאשר יש שימוש מוגבר ויומיומי בתמרוקים.

מהם הגורמים לאלרגיה?

התמרוקים השונים - לרבות סבון ידיים, שמפו, קרם גוף, קצף גילוח, בשמים או אפטרשייב, איפור וצבעי שיער - הם למעשה תערובת אינסופית של חומריים כימיים מסוגים שונים, כמו פורמאלדהיד, שמנים מהחי ומהצומח, חומרי קצף, חומרי שימור וחומרי צבע וריח, חומרי חמצון, מייצבים ועוד.

על גבי כל אריזה של מוצר קוסמטי או מוצר טיפוח, מופיעה רשימה ארוכה של שמות החומרים הכימיים שהוא מכיל. רבים מהם עלולים לגרום לתגובות אלרגיות לא צפויות. חומרים כימיים הגורמים לאלרגיה במוצרי הקוסמטיקה הם, לרוב: פראבן, פרגרהנס, פורמאלדהיד, קטון סיגי ולנולין. עם זאת, אלה רק חלק מהגורמים הרבים להופעת האלרגיה.

מה באשר למוצרי קוסמטיקה טבעיים או היפואלרגיים?

יש הרבה תמרוקים המתהדרים בהגדרה "היפואלרגיים". אבל, האמת היא שאין בכך שום ביטחון. תמרוקים אלה מכילים גם כן חומרי ייצוב ושימור, העשויים לגרום לאלרגיה, אולי רק בכמות מועטה יותר. עבור האדם האינדיבידואלי, הסובל מאלרגיה ספציפית, אין בתמרוקים אלה שום ביטחון, כל עוד הם מכילים את גורם האלרגיה. גם תמרוקים שהוגדרו על ידי היצרנים כ"טבעיים" אינם בטוחים לשימוש, מכיוון שעל פי רוב, נעשה בהם שימוש רב בחומרים כימיים שונים לשימור וייצוב, בנוסף לחומרים הצמחיים-טבעיים.

אילו עוד אלרגיות ממגע קיימות?

אלרגיה ממגע עשויה להתפתח לא רק עקב תמרוקים ותכשירי טיפוח. ישנם רבים הסובלים מאלרגיה למוצרי עור - מוצרים אלה עברו עיבוד כימי רב והם מכילים שורה של חומרים כימיים, כמו למשל הכרום, שהוא אחד מגורמי האלרגיה החשובים - ובעקבותיו מופיעה אקזמה כרונית בכפות רגליים (עקב רגישות לנעליים), אלרגיה לכפפות או בגדי עור ואפילו אלרגיה לרצועות התפילין! לאחרונה, מתגלות גם יותר ויותר אלרגיות לצבעי טקסטיל. אמנם זה עדיין נדיר למדי, אך בהחלט מומלץ לבדוק זאת, במקרה של חשד לאלרגיה עורית.

מהי אלרגיה למתכות?

זוהי דוגמא נוספת לאלרגיה ממגע. רוב התכשיטים אינם זהב או כסף טהור, אלא עשויים להכיל בתוכם מתכות פשוטות, כמו הניקל והקובלט. הסובלים מאלרגיה זו מגלים רגישות לתכשיטים אלה ואפילו לכפתורים מתכתיים. אלרגיה למתכות מתבטאת לעיתים גם במקרים של טיפולי שיניים ואפילו השתלת תותבים אורתופדיים מתכתיים.

כיצד תשפיע אלרגיה לאקריליים?

נעשה שימוש רב באקריליים בתחום הטיפוח, בצביעת ובבניית ציפורנים; אך לא רק בתחום הטיפוח, אלא גם בטיפולי שיניים עושים שימוש בחומרים אלה. למעשה, כל אזור בגוף עלול להיפגע מהתגובה האלרגית, אך עיקר הרגישות היא בפנים ובעפעפיים.

האם הידיים, במקרה זה, ייפגעו?

דווקא כפות הידיים מצטיינות בעור עבה - ולרוב הן עמידות לגורמי האלרגיה, כך שלמרות שהן הראשונות להיחשף לחומר האלרגני, הן לא תמיד נפגעות. כך, למשל, מריחת לק לציפורנים לא תגרום בהכרח לאקזמה בכפות הידיים, אך לעומת זאת מגע אקראי של הציפורניים הצבועות בפנים, עשוי לגרום לאקזמה משמעותית בעור העדין של הפנים.

מהי האלרגיה הכי מדאיגה כיום?

הרפואה האסתטית תופסת תאוצה גדולה בעולם ובארץ. רבים פונים לרופאי עור או לכירורגים פלסטיים, לשם טיפולים שמטרתם לשפר או לשנות את מראה הפנים, השדיים או איברים אחרים. חלק גדול מטיפולים אלה מבוסס כיום על הזרקת חומרי מילוי כמו בוטוקס, סיליקון, קולגן, אקריליים או חומצה היאלורונית.

טיפולים אלה עשויים לגרום לתגובות אלרגיות, כמו טיפולים קוסמטיים אחרים, אבל הבעיה הגדולה היא שהתגובות עשויות להופיע לפעמים לאחר חודשים או שנים ולגרום לנפיחויות קשות ועיוותים.

מה עושים כאשר מתפתחת אקזמה?

אקזמה - משמעה דלקת עורית החשודה כאלרגית. לפיכך, הצעד הראשון הוא לנסות לברר האם יש משהו חדש בו את/ה משתמש, סבון חדש, בושם חדש או אולי אפילו סבון כביסה חדש. אם קיים גורם חשוד כלשהו, יש להפסיק מיד את השימוש בו ולזכור שלעיתים עשויים לחלוף שבועות עד ההחלמה המלאה של העור.

אלא שהימנעות מוחלטת מחומרי ניקוי או תמרוקים אינה אפשרית - וחשוב למצוא מהו הגורם הספציפי שגרם לתופעה ולהימנע רק ממנו. לכן, חשוב לפנות לרופא מומחה לאלרגיה - לשם אבחון, ייעוץ וטיפול.

כיצד נערך אבחון האלרגיה הרפואי?

רופא אלרגיה מנסה לאבחן את הגורם האפשרי על פי מראה הפריחה, הפיזור שלה והנסיבות שבהן היא הופיעה - ובהתאם לכך הוא מחליט על סוג תבחיני העור שבעזרתם ניתן יהיה לזהות את החומר הספציפי שגרם לאלרגיה.

כיצד מתבצעים תבחיני העור?

תבחיני העור נעשים על ידי מדבקות מיוחדות, המודבקות על הגב למשך יומיים; ואז מוסרות המדבקות ונבדקת התגובה לכל אחת מהן. כיום קיימים סוגים רבים מאד של תבחיני אלרגיה, בכלל; ושל אלרגיה ממגע עם תמרוקים, בפרט. תפקיד רופא האלרגיה הוא לבחור בתבחין הנכון ולאבחן בצורה נכונה את סוג האלרגיה וחומרתה.

מה יתרונה של מרפאת אלרגיה המתמחה בבדיקות אלרגיה?

ברוב רובן של מרפאות האלרגיה בארץ, מבוצעות בדיקות סטנדרטיות "על פי התקן" הכוללות כ-20 בדיקות בלבד. במרפאות המתמחות בבדיקות אלרגיה, ניתן לבצע בדיקות מורחבות על ידי סדרות אלרגנים שנבחרו בקפידה ולאחר מחקר.

המטופל ייצא מהבדיקה מצויד ברשימה של החומרים השונים, להם הוא אלרגי, כולל השמות הכימיים שלהם והנגזרות השונות שלהם.

מה זה אומר, מבחינת המטופל?

יהיה עליו להימנע באופן אבסולוטי ממגע עם חומרים המכילים חומר זה או עם חומרים שתכולתם איננה ברורה והם עשויים להכיל את החומר.

כיצד נמנעים מאלרגיה לתמרוקים?

השתמשו רק בתמרוקים שתכולתם רשומה בפירוט על האריזה.
נסו לבחור בתמרוקים עם מינימום רכיבים כימיים.
שמרו את התמרוקים ותכשירי האיפור סגורים היטב ולא באור שמש ישיר, דאגו להשליכם לפח כשפג תוקפם או חל שינוי כלשהו במרקם או בצבע שלהם.
העדיפו להשתמש בסבונים ואבקות כביסה פשוטים ולא מבושמים; למשל: סבון לתינוקות.
כבסו כלי מיטה ובגדים לפני השימוש, כדי להסיר מהם חומרי שימור והגנה, כמו פורמלדהיד.
השתמשו בכפפות בעת ניקיונות הבית, שכן חומרי הניקוי עשויים להיות הראשונים שיגרמו אלרגיה לתמרוקים.
זכרו כי על עור יבש, פגוע ומגורה, יש לנקוט יותר באמצעי זהירות לפני שימוש בתמרוקים, מכיוון שאז העור רגיש יותר - ולכן עלול לפתח אלרגיה בקלות רבה יותר.
כשמתפתחת אקזמה או פריחה, אין להזניח את הטיפול בה, ואם לאחר שבוע של טיפול עצמי אין שיפור מספק, יש לפנות לרופא מומחה. ככל שהפריחה הופכת לכרונית יותר, כך קשה יותר להיפטר ממנה.

ד"ר קובי שדה הוא מומחה לאלרגיה, אימונולוגיה ורפואה פנימית, מנהל מרפאות האלרגיה בתל אביב ובחולון ורופא בכיר ביחידה לאלרגיה ואסתמה שבמרכז הרפואי סוראסקי, תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום