לוקמיה בילדות: בגלל בנזן הרכב?

(0)
לדרג

בנזן הנפוץ מתנועת כלי רכב סואנת מעלה הסיכון ללוקמיה מסוג AML בילדות. לא הוכח קשר למחלה מסוג ALL. הסיכון עולה ביחס של 300 מ' כביש ל-150 מ' אזור מגורים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מגורים בקרבת כביש ראשי סואן אינם מומלצים לבריאות: עדויות נוספות תומכות בהשפעה של חשיפה לבנזן הנפוץ מתנועת כלי תחבורה בסביבת המגורים על התפתחות לוקמיה מסוג Acute Myeloid Leukemia בילדות. כך על פי ממצאי מחקר חדש שנתוניו פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Epidemiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ייתכן קשר בין לוקמיה בילדות ובין חשיפה סביבתית לבנזן על-רקע תנועת כלי רכב. מחקר GEOCAP, Geolocalisation des Cancers Pediatriques, הוא מחקר מקרה-ביקורת ארצי שכלל 2,760 מקרים של לוקמיה בילדות שאובחנו בצרפת בין השנים 2002-2007 עם 30,000 ביקורות מהאוכלוסייה הכללית.

סיכון בכל 300 מ' כביש ראשי ב-150 מ' אזור מגורים

כתובת המגורים קודדה באופן גאוגרפי מדויק ושלושה סמנים להערכת קרבת מגורים לאמצעי תחבורה נלקחו בחשבון. הערכות של ריכוזי הבנזן היו זמינות גם לאזורים מסוימים לרבות פריז.
הנתונים מצביעים על קשר בין עלייה של 300 מטרים באורך כביש ראשי בתוך שטח גיאוגרפי של 150 מטרים ובין הסיכון ל-AML. הקשר היה בולט יותר כאשר הסמן הנ"ל שולב עם הערכות החשיפה לבנזן. יש להבהיר שלא נמצא קשר דומה עם המחלה מסוג ALL.

ממצאים אלו מצביעים על עלייה בהיארעות AML על-רקע מגורים בסמוך לכבישים סואנים, אינם חשופים להטיית השתתפות והם מתבססים על מדדים אובייקטיביים להערכת החשיפה לבנזן.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום לוקמיה והשתלות מוח עצם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום