קרינה מייננת? סיכון לתמותה

(0)
לדרג

חשיפה ממושכת לקרינה מייננת מעלה את הסיכון לתמותה, ללא קשר לאופן החשיפה לקרינה זו. שיעורי הסיכון לתמותה עולים ב-48% לכל יחידת ספיגה של קרינה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

חשיפה ארוכת טווח למינונים נמוכים או לפרצי חשיפה של קרינה מייננת במינון גבוה, מעלה הסיכון לתמותה עקב מחלות ממאירות. כך עולה מנתונים חדשים של ה-IARC שמטעם ארגון הבריאות העולמי כפי שפורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ.
מהמחקר עולה קשר מובהק בין עלייה במינון קרינה לבין הסיכון לממאירויות הסולידיות, כפי שיפורטו בהמשך, ללא תלות בשאלה האם מדובר בחשיפה ממושכת למינונים נמוכים או לפרצי חשיפה לקרינה במינון גבוה.

עלייה בסיכון לממאירויות סולידיות

מדגם המחקר כלל למעלה מ-308,000 מעובדי התעשייה הגרעינית מצרפת, מבריטניה ומארצות הברית, שעבדו במשך כ-12 שנים בתעשייה. המשתתפים היו במעקב לאחר חשיפה לקרינה חיצונית עם המשך מעקב במהלך 26 שנים בממוצע. החוקרים מעריכים שב-209 מבין 19,064 מקרי התמותה עקב ממאירות סולידיות בקבוצה זו (למעט לוקמיה), נבעו מתמותה מוגברת כתוצאה מהחשיפה לקרינה חיצונית.

הסיכון לממאירויות הסולידיות (ממאירויות בחלל הפה והלוע, בוושט, בקיבה, במעי הגס, ברקטום, בכבד, בכיס מרה, בלבלב, בחלל האף, בלרינקס, בריאה, בצוואר הרחם, בשחלות, בשלפוחית השתן, בכליות ובשופכנים) עלה ללא תלות באופן החשיפה לקרינה, והקשר שתואר בין המינון לבין הסיכון לממאירות סולידית, דומה לכל יחידת מנת קרינה.

עלייה לינארית בסיכון בהתאם למינון הקרינה

על פי הממצאים חלה עלייה לינארית בשיעורי הממאירויות עם העלייה בחשיפה לקרינה: שיעורי התמותה המשוערים עקב כלל הממאירויות (למעט לוקמיה) עלו עם מנה מצטברת בהיקף של 48% לכל 1 Gy (מ-20% ל-79%). קשר דומה תואר עבור תמותה עקב כלל הממאירויות הסולידיות (מ-18% ל-79%) ובכל מדינה. באשר לממאירויות שלא נכללו בקטגוריה זו של גידולים סולידיים, העלייה היחסית עמדה על 37% לכל 1 Gy.

מצאי המחקר עולים בקנה אחד עם נתונים אודות שורדי הפצצה אטומית ביפן, כמו גם אודות קבוצות אחרות של אוכלוסיות שנחשפו למינונים בינוניים או גבוהים של קרינה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום