טיפול רפואי: כדאי לתעד בווידאו?

(0)
לדרג

תיעוד בווידאו של טיפול רפואי עשוי לשפר את המקצועיות של המטפלים. כך, גבר שתיעד את הקולונוסקופיה שלו גילה שהרופאים עלבו בו וגם שגו באבחנה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מנהלי בתי-חולים, רופאים ואנשי צוות רפואי אחרים צריכים לנצל את היתרון שבטכנולוגיות וידאו ע"י צילום פרוצדורות רפואיות. כך טוענים שלושה מומחים במאמר עורך שפורסם בכתב העת BMJ. במאמר מסבירים הכותבים כי תיתכן תועלת לשימוש במצלמות וידאו, לכל הפחות בכל הנוגע לנטילת אחריות מצד רופאים והתנהלותם במהלך טיפולים רפואיים:

בעידן בו 86% מהאחיות מדווחות לאחרונה כי היו עדות להתנהגות לא-הולמת במקום העבודה ובעידן בו שיעורי ההיענות לרחצת ידיים עדיין משתנים ואינם יציבים וכשרופאים רבים אינם מתבססים על עדויות מבוססות, הרי שתיעוד בצילום וידיאו עשוי לשפר את איכות הטיפול.

אחריות גדולה יותר מצד הרופאים להתנהגות הולמת

הכותבים פותחים בתיאור מקרה של גבר מוירג'יניה שבאופן לא מכוון תיעד את בדיקת הקולונוסקופיה שלו ביוני 2015 וגילה כי המרדים והרופא הגסטרואנטרולוג גם העליבו אותו וגם הוסיפו אבחנה שגויה לתיקו הרפואי. בעקבות זאת הוא זכה בתביעת רשלנות רפואית. סביר להניח כי הסבירות להתרחשות המקרה הייתה נמוכה יותר במידה שהרופאים היו מודעים לכך שמתעדים אותם.

מעבר לזיהוי התנהגות לא-מקצועית, תיעוד הרופאים עשוי להביא לשיפור דרמטי באיכות הטיפול בשל נטילת אחריות רבה יותר מצד הרופאים. הכותבים מציינים למשל, את הירידה בתאונות דרכים עקב נסיעה במהירות מופרזת במדינות בהן החלו להשתמש במצלמות מהירות ואת העלייה בשיעורי רחצת ידיים מ-6.5% ל-81.6% באחד מבתי החולים, לאחר שהמנהלים התקינו מצלמות לניטור ההיענות.

עלויות תיעוד גבוהות וחשש לפגיעה בפרטיות החולים

לעומת זאת, חוקרים אחרים טוענים כי צילום הפרוצדורה אינו הדרך הראויה לביסוס תחושת האחריות בקרב הרופאים. לטענתם, מצלמות מסייעות בעיקר בהערכה רטרוספקטיבית, אך אינן מספקות הערכה פרוספקטיבית.

כמו כן, ישנן סיבות נוספות בגינן השימוש במצלמות וידאו הוא בעייתי, דוגמת סוגיית הבטיחות ושיקולי העלות. גם לא ניתן להבטיח שהפנים, השם של האדם או אמצעי זיהוי אחר לא יחשפו וזוהי הפרה של חוק פדרלי לשמירת הפרטיות. הם מוסיפים וטוענים, כי לא סביר שחברת ביטוח או בית חולים יסכימו לשלם עבור הצילום והעלויות הנלוות לו.

באחד המחקרים בנושא נמצא כי 81% מהחולים הביעו עניין בצילום הפרוצדורה שהיו עתידים לעבור ו-61% אפילו היו מוכנים לשלם עבור זאת, אך זהו אין פתרון הולם כאשר חלק מהמטופלים לא יוכלו או לא יסכימו לשלם עבור זה שכן עלולה להתפתח מערכת בה חלק מהמטופלים מקבלים את האפשרות והאחרים לא, עם סיכון לפגיעה באיכות הטיפול.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום