רנטגן ואולטרסאונד: אפשר גם בבית

(0)
לדרג

החברה הישראלית medix at home משיקה בישראל שירות חדש: בדיקת רנטגן ואולטרסאונד בבית ופענוח תוך 24 שעות על ידי רופא רדיולוג. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר צבי אלון

החזון מאחורי הרעיון של בדיקת רנטגן ואולטרסאונד בבית הוא לסייע לאנשים שאין להם פנאי להגיע לבדיקה בבית חולים וכן לאוכלוסייה מוגבלת ובלתי ניידת, לקבל את השירות הרפואי בנוחות בביתם. זאת ללא צורך בסיוע של אנשי מקצוע רבים, תוך ניוד באמבולנס וציוד רפואי נדרש נוסף. האמצעי: מכשיר רנטגן ואולטרסאונד נייד. והתוצאות? טובות מן הצפוי.

מהו השירות אותו מציעה medix at home?

רנטגן: החידוש הוא בסוג השירות, אותו מציעה החברה: בעזרת מכשיר קטן, דיגיטלי ונייד בעזרתו מתבצעות הבדיקות. השירות פעיל בארץ מזה מספר חודשים ומספק שירותי הדמיה ניידים בבית הלקוח. שירות זה קיים בארצות הברית כבר ארבע שנים וזוכה לתוצאות מרשימות.

מדובר במכשיר רנטגן קטן, נישא, דיגיטלי במשקל של כ-50 ק"ג בלבד, בעל קרינה מופחתת (50% פחות מהמכשיר ה"רגיל"). כאשר מעבר לטווח של 2 מטר, אין בכלל קרינה.
המכשיר מאושר על ידי ה-FDA ובעל אישורים מתאימים ממשרד הבריאות הישראלי.

US: אולטרה-סאונד: בזכות המזעור והאלקטרוניקה ניתן לקבל כיום בדיקות אולטרה-סאונד בעלות איכות מעולה ממכשירים ניידים אשר משקלם פחות מ-10 ק"ג.
איכות הצילום מצוינת לאבחון. המכשירים מאושרי FDA ובעלי יכולת ביצוע של כל סוגי הבדיקות כולל דופלר (זרימת דם).

בדיקות הדמייה בבית (אילוסטרציה צילום shutterstock)
בדיקות הדמייה בבית (אילוסטרציה צילום shutterstock)

למי מוצע השירות?

אנשים הזקוקים לשירות זה הם אנשים שזמנם מוגבל וגם כאלה המשתייכים לאוכלוסייה בלתי ניידת, שמסיבות שונות - תשישות נפשית, נכות, מצב פיזי קשה וכו' אינם יכולים לצאת מהבית כדי לעבור צילום רנטגן או אולטרסאונד.

במקום להזמין אמבולנס ולהסתייע באנשי מקצוע ובני משפחה כדי להביא את את החולה לביצוע הבדיקה הנדרשת, ניתן לבצע בקלות וביעילות את הבדיקה בבית הלקוח ללא הטרחה והסבל הכרוכים בכך.

איך זה מתבצע בפועל?

לאחר תיאום טלפוני של מועד הבדיקה, על-פי נוחות הלקוח, בביתו או במקום אחר לבחירתו, מגיע טכנאי רנטגן מוסמך, או טכנאי אולטרה-סאונד מנוסה, לביצוע הבדיקה. אין צורך בהכנות מיוחדות בבית; אנו עובדים על-פי כללי משרד הבריאות והנחיות יינתנו במקום או בזמן התיאום.

צילומי רנטגן מבוצעים בהוראת רופא בלבד, לאנשים מוגבלים בניידותם, ובדיקות אולטרה-סאונד (US) לכל אדם. הבדיקה נעשית ללא ניוד החולה - ובדרך כלל ללא הזזתו. הבדיקה אורכת מספר דקות ומשודרת מידית למרכז הפיענוח, בו יושב רופא רדיולוג. תשובה ניתנת תוך 24 שעות לרופא המטפל, או לכל גורם אחר, על פי בקשת הלקוח.

אילו בדיקות ניתן לבצע בעזרת מכשיר זה?

1. צילום רנטגן הוא אמצעי הדמיה של איברים פנימיים, באופן לא פולשני. הצילום נעשה באמצעות קרני רנטגן (קרני X), דרך רקמות הגוף, עד להמרת נתונים לתמונה דיגיטלית. ישנם מספר צילומי רנטגן שניתן לבצע:

צילום בית חזה - אחת מבדיקות ההדמיה הנפוצות ביותר. צילום זה מסייע באבחון מגוון מצבי חולי בבית החזה, לרבות דלקת ריאות, שברים בצלעות, גידולים סרטניים בבית החזה, גודש ריאתי, מצבים לבביים שונים וחזה אוויר.

צילומי עמוד שדרה ואגן - צילומי רנטגן של עמוד שדרה, בעיקר לסובלים מכאבי גב ומתקשים בתנועה.
צילום עצמות - לאחר חבלה או חשד לממצא אחר.

*חשוב לציין כי הבדיקה מבוצעת בהפניית רופא בלבד.

2. בדיקת אולטרה-סאונד - בדיקה רפואית שיוצרת תמונות של איברי הגוף, באמצעות שימוש בגלי קול בתדירויות גבוהות במיוחד. בדרך כלל, בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה חיצונית - ומתבצעת כאשר מכשיר הבדיקה מונח על העור.

בדיקות האולטרה-סאונד כוללות:

כל איברי הבטן והצוואר.
רקמות רכות ואורטופדיה.
כלי הדם הגדולים כולל עורקי התרדמה.
בדיקות דופלר כלי דם ורידיים ברגליים ובידיים לחיפוש קרישים (פקקת), אי ספיקה ובדיקות לחיפוש מלפורמציות וסקולריות ברקמות רכות.

בכל סוגי הבדיקות רופאי ההדמיה של החברה עומדים לרשות החולים לכל הסבר והכוונה . במידה שנמצא ממצא פתולוגי התשובה נשלחת מידית לרופא השולח.

ד"ר צבי אלון הוא רדיולוג חברת medix at home.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום