סרטן הערמונית: לא לאבחון יתר

(0)
לדרג

מחקר חדש: אבחון יתר של סרטן הערמונית אינו מומלץ שכן חייו של אחד ניצלים מבין חייהם של 20 מנותחים בני 65 ומעלה. מומלץ להתאים תוכנית השגחה לחולה

מאת: מערכת zap doctors

בחירה בין תוכנית המתנה הכוללת השגחה בלבד לבין תוכנית השגחה פעילה והתאמתן לגברים בני 65 ומעלה, שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית בסיכון נמוך, הובילו לתוצאות מרשימות לטווח ארוך הן בהישרדות מהמחלה והן בתחלואה נמוכה של מחלות נילוות. כך מסתבר מסקירה של עבודות מחקר שפורסמה לאחרונה בכתב העת CA- A Cancer Journal for Clinicians. במאמר סקרו חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בארה"ב את נושא הטיפול בסרטן הערמונית באמצעות מעקב בלבד, לעומת מי שמטופל באמצעות ניתוח והקרנות.

אבחון יתר: רק אחד מבין 20 מנותחים ניצל

ההערכה המובילה היא שעל כל 20 ניתוחים המבוצעים להסרת בלוטת הערמונית, חייו של מטופל אחד ניצלים. רוב הגברים עם סרטן הערמונית, מאובחנים עם מחלה מקומית, בדרגת ממאירות נמוכה, אשר לא סביר שתהיה קטלנית ולמרות זאת, כמעט כל החולים בסרטן זה עוברים טיפולים בניתוח או הקרנות - טיפולים הכרוכים בתופעות לוואי משמעותיות לטווח ארוך, כגון פגיעה בתפקוד המיני ובמערכת דרכי השתן. מצב זה נקרא אבחון יתר המוגדר כאבחונה של מחלה אשר לא הייתה מתגלית לולא המטופל נבדק בבדיקת שגרתיות, וסביר שלא הייתה מובילה לפטירתו.

תוכנית מעקב פעילה או תוכנית המתנה עם השגחה

תוכנית המתנה עם השגחה (Watchful Waiting) - מיועדת לגברים בני 65 ומעלה, שאובחנו עם מחלה בסיכון נמוך להתפשטות. גברים אלו הם בעלי סיכון גבוה לתמותה מסיבה אחרת כלשהי ולא מסרטן הערמונית אשר אובחן בגופם. תוכנית מעקב באמצעות השגחה פעילה (Active Surveillance) - המכוונת לגברים מתחת לגיל 65, אשר אובחנו בביופסיה עם מחלה בדרגת סיכון נמוכה. לגביהם, ההמלצה היא למעקב שונה, הכולל ביופסיות חוזרות, בדיקות רקטליות וסמנים בדם (PSA).

כאמור, בחירת טיפול באמצעות אחת משתי שיטות המעקב, תוך בחירה מדוקדקת של המטופלים המתאימים לכל שיטה, הובילו לתוצאות מרשימות לטווח ארוך הן בהישרדות מהמחלה, והן בתחלואה נמוכה של מחלות נלוות.
אימוץ שיטת טיפול זו תאפשר להפחית את שיעורי אבחון-היתר בגברים עם מחלה בסיכון נמוך, ולהפנות משאבים לאיתור ולטיפול בגברים עם מחלה אגרסיבית יותר.

החוקרים מבהירים שקבלת ההחלטות הטיפוליות לכל מאובחן חייבת להיות אינדיבידואלית תוך בחינת היתרונות והחסרונות של כל שיטת טיפול, יחד עם החולה לאור הידע שהצטבר בנושא.

המידע באדיבות האגודה למלחמה בסרטן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום