רפורמה בברה"נ: הכנסת תעקוב

(0)
לדרג

בתום דיון סוער בוועדת הבריאות בכנסת הכריז יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף: נקים ועדת משנה למעקב אחר הרפורמה בבריאות הנפש

מאת: מערכת zap doctors

ביולי השנה תחל הרפורמה בשירותי בריאות הנפש, במהלכה תועבר האחריות על התחום ממשרד הבריאות לקופות החולים והטיפול הנפשי יוכר כחלק מהטיפול הרפואי בישראל. במסגרת העברת האחריות על תחום בריאות הנפש לקופות החולים מועבר תקציב של כ-1.9 מיליארד שקלים. התקציב יאפשר להקים מרפאות חדשות, ולהרחיב את היקף השירותים הניתנים כיום בתחום.

היום (ד') התקיים דיון סוער בנושא הרפורמה בבריאות הנפש בוועדת הבריאות של הכנסת, בהשתתפות 23 חברי כנסת מכל סיעות הבית, במהלכה הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) כי בכוונתו להקים ועדת משנה למעקב אחר הרפורמה. בראש ועדת המשנה צפויה לעמוד ח"כ נורית קורן (הליכוד).

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הבהיר בדיון: "אנחנו פתוחים לדיונים ושינויים. לא אגיד שיש לי תשובות לכל הדברים. אבל לא יעזור לאף אחד: הרפורמה תצא לדרך בתחילת יולי. אני מודה לראש הממשלה ושר הבריאות על תמיכתו. סוף סוף תהיה גישה לשירותי בריאות הנפש בפריפריה וביישובים המרוחקים".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) קטע את דבריו של סגן השר ואמר: "לפתוח חדר במרפאה ד' בדימונה זה לא נקרא לפתוח שירותים בבריאות נפש". בתגובה ענה סגן השר: "מי שעשה למען הפריפריה זה אני ולא השרה הקודמת".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק: "אני מתבייש בשירותים ובטיפולים שהענקנו עד כה בתחום. תקציב טיפולי בריאות הנפש יהיה רב שנתי והוא יקודם כמו כל התוספות התקציביות שניתנות בסל הבריאות. לא רק שלא נסגרו מרפאות, אלא נוספו 61 חדשות".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) התפרץ לעברם ואמר: "זה שדירדרתם את המערכת, זה לא אומר שצריך להרוס אותה. הכסף שיוקצה לרפורמה לא יהיה "צבוע" רק עבורה ויטבע בים השירותים שנותנות קופות החולים. כל האינפורמציה המאוד רגישה של טיפולים נפשיים תהיה חשופה לחלוטין". ליצמן: "העברתי כסף במיוחד לסעיף הזה של בריאות נפש, אז אין צורך שיהיה צבוע".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "לא נוכל לעצור את הרפורמה. אך מה יהא על 120 מיליוני השקלים שעל פי ההערכות חסרים לטובת הרפורמה? מה לגבי מעמדם של העובדים? והאם יעדיפו טיפול תרופתי על פני פסיכותרפיה כי זה יותר זול? בנוסף, לקופות החולים אין מחויבות למחוק את מאגרי המידע שיצטברו על מטופלים קטינים, ואני חוששת שתלווה אותם סטיגמה לאורך החיים".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "צריך להיזהר מאבחנת ילדים ונפגעות תקיפה מינית כחולי נפש".

ח"כ נורית קורן (הליכוד) קראה לבטל את תשלום ההשתתפות העצמית במפגש עם פסיכיאטר בקופת החולים.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המושתפת): "בחברה הערבית יש סטיגמה בנושאי בריאות הנפש. העברת הנושא לקופות חולים משמעו אובדן החיסיון הרפואי, במיוחד במקרי נשים וילדים נפגעי אלימות. זה יכול להיות קטסטרופלי, כי פעמים רבות הרופאים והצוות הם בני משפחה. בנוסף, יש מחסור אדיר באנשי מקצוע בקרב האוכלוסייה הערבית".

חברי פורום הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים עזבו את אולם הדיונים, במחאה על שלטענתם לא נשמעה התנגדותם לרפורמה. יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף הודיע כי יקיים בשבועות הקרובים דיונים נוספים ברפורמה, ורשות הדיבור תינתן בעיקר לנציגי הציבור ולארגונים השונים. אלאלוף אמר בדיון: "אל תחשבו רק על החלק הארגוני-מינהלי של הרפורמה, אלא גם על אותם עשרות אלפי אנשים שסובלים ממחסור בשירות". בנוסף קרא לשים דגש על שירותי בריאות הנפש לגיל הרך.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הנפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום