הצלחה: הדפיסו קנה נשימה חלופי

(0)
לדרג

העתיד כבר כאן: מדענים הדפיסו בתלת ממד קנה נשימה אנושי, שנוצר מתוך סחוס שגודל בהנדסת רקמות; "לטכנולוגיות אלו פוטנציאל להחליף חלקי גוף"

מאת: מערכת zap doctors

מדענים הצליחו 'להדפיס' חלקי קנה נשימה אנושי לטובת מצבים בהם הקנה נפגע ויש צורך לשחזרו. מהפיכת הדפסת התלת ממד פתחה אפיקים חדשים לטיפול שעד כה כלל בעיקר שימוש בחומר סחוס זגוגי שנלקח מאזור הצלעות.

חברת MakerBot, העוסקת במדפסות התלת ממד השולחניות ומכון פיינשטיין האמריקאי למחקר רפואי, החלו לחקור את האפשרות של הדפסת חלקים מקנה הנשימה האנושי (trachea), לטובת מצבים בהם הקנה נפגע ויש צורך לשחזרו. תוך שימוש בטכנולוגיה חדשה נוספת - הנדסת רקמות - הצליח צוות החוקרים במכון לגדל שכבה של סחוס על מסגרת העשויה מחומר ההדפסה PLA, שבו עושה שימוש MakerBot להדפסות הרגילות שלה. הנדסת רקמות אינה דבר חדש, אך עיצוב הרקמה כחלק מקנה הנשימה היה אתגר לא קטן, כשכאן נכנסה לתמונה הטכנולוגיה החדשה יחסית של הדפסת תלת-ממד שאפשרה את הדפסת החלק המבוקש וגידול הרקמה עליו.

ההדפסה בוצעה על מדפסות Replicator של החברה והאתגר היה לייצר מוצר שיכול לעמוד בשיעול והתעטשות, אך גם להיות גמיש דיו כדי לאפשר הנעה של הצוואר. "העובדה שיכולנו ליצור אב טיפוס, לגעת בו, לחוש אותו ולתכנן אותו מחדש היתה עבורינו מהפיכה" אומר ד"ר לי סמית', מנתח שהיה מעורב בפרוייקט. "סביר להניח שבלי מדפסות התלת ממד ש- MakerBot העמידה לרשותינו, כמות הזמן והכסף שהיינו צריכים להשקיע היתה גדולה בהרבה". בשלב הבא העמידה החברה לרשות החוקרים מדפסת נסיונית עם שני ראשי הדפסה והצוות הרפואי הפך אותה למדפסת ביו-רפואית, החלפת ראש אחד במזרק שמזריק בעצם את החומר בונה הרקמה.

הטכנולוגיה נמצאת כיום בשלב "הוכחת הקונספט", והרופאים מעריכים כי מדובר במהפכה של ממש. "להדפסת תלת ממד והנדסת רקמות יש פוטנציאל להחליף לא מעט חלקים בגוף שלנו, מדובר בפוטנציאל כמעט אינסופי", נמסר.

בתאריכים 12-14 במאי ייערך בתל אביב הכנס הבינלאומי "IATI-ביומד 2015", שבו חברות מתחומי הדפסת התלת ממד, יציגו חידושים בתחום.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום