בדיקת ריח לזיהוי חבלות ראש

(0)
לדרג

מחקר חדש, שנערך בחיילים אמריקאים שנפצעו מהדף בשירותם באפגניסטן ובעיראק, מצא כי ניתן לאבחן חבל ראש באמצעות בדיקת חוש הריח

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בדיקת ריח יכולה לסייע בזיהוי חבלת ראש טראומטית בחיילים לאחר פציעת הדף בשדה הקרב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Neurology. החוקרים מצאו כי פגיעה בחוש הריח מנבאת ממצאים חריגים בבדיקות הדמיה של המוח אצל חיילים לאחר פציעת הדף עם חבלת ראש.

מדגם המחקר כלל 231 חיילים עם פציעה חדה עקב פיצוץ בשדה הקרב באפגניסטן או עיראק ופונו מיידית למרכז רפואי במרילנד, שם הושלמה הערכה לחבלת ראש טראומטית ובדיקת חוש הריח באמצעות בדיקת UPSIT (University of Pennsylvania Smell Identification Test).

נמצא כי ב-136 חיילים עם חבלת ראש קלה (זעזוע מוח) ו-55 חיילים ללא חבלת ראש חוש הריח היה תקין. חשוב מכך, בכל החיילים עם בדיקות הדמיה תקינות חוש הריח היה תקין.

פגיעה מרכזית בחוש הריח תועדה רק בחיילים עם עדות לממצאים חריגים חדשים גם בהדמיה. מדד הערכת חוש הריח ניבא היטב הופעת ממצאים חריגים בבדיקות הדמיה. בחיילים עם פגיעה בחוש הריח, הממצאים ההדמייתיים החריגים הנפוצים ביותר כללו פגיעה באונה פרונטאלית או טמפוראלית.

הממצאים עולים בקנה אחד עם הנתונים בספרות הרפואית, לפיהם פגיעה במוח, בין אם עקב חבלה, אירוע מוחי או תהליך של הידרדרות קוגנטיבית (מחלת אלצהיימר, טרשת נפוצה וכדומה), פוגעת משמעותית בזיכרון, וכך ביכולת של המוח להשלים ולקשר בין ריחות מוכרים לחוויות קודמות. זהו המחקר הראשון שבחן את הפגיעה בחוש הריח בפצועי מלחמה במהלך השלב החריף ותת-חריף של הפציעה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום