אירוע מוחי: שיפור בטיפול

(0)
לדרג

לפי ממצאי מחקר חדש מארה"ב, ניתן לייעל את הטיפול לפירוק קריש הדם המסוכן במטופלים אחרי שבץ מוחי, אם יועברו ישירות מהאמבולנס לבדיקת CT

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במסגרת המאמצים להפחתת העיכוב עד למתן טיפול לפירוק קריש הדם (טיפול תרומבוליטי) בחולים עם אירוע מוחי, מומלץ לפנות את הנפגע במהירות לבית החולים לבדיקת CT, כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Emergency Medicine Journal.

פרויקט Stroke 90 נועד להפחית את העיכוב עד טיפול תרומבוליטי בחולים לאחר אירוע מוחי, וכלל שבעה בתי חולים ושני שירותי אמבולנסים באזורים שונים בארה"ב. ההתערבויות כללו העברה ישירה של החולים על ידי פרמדיקים לבדיקת CT. יש לציין כי במהלך אותה תקופה תועד חורף עמוס מאוד בחדרי המיון.

החוקרים אספו את הנתונים משתי קבוצות בכל שבעת בתי החולים: לפני ההתערבות (136 חולים) ולאחר ההתערבות (215 חולים) לאחר טיפולי תרומבוליזה בין אוגוסט 2012 ועד ינואר 2013.

זמני ההעברה על ידי אמבולנסים עמדו על 56.8 דקות לפני ההתערבות לעומת 57.5 דקות לאחר ההתערבות. 12% מהחולים לפני התערבות קיבלו טיפול תרומבוליטי בתוך 90 דקות מהקריאה לעזרה, זאת בהשוואה לכ-24% מהחולים לאחר ההתערבות. 44% מהחולים לאחר התערבות נכנסו למסלול העברה ישירה על ידי פרמדיקים לבדיקת CT, עם קיצור הזמן הממוצע מהדלת עד לבדיקת CT ל-17 דקות וירידה של 19 דקות עד קבלת הטיפול. משך הזמן הנדרש בין ביצוע בדיקת CT ועד להתחלת טיפול עמד על 44 דקות לפני ההתערבות ועל 42 דקות לאחר ההתערבות.

לדברי החוקרים, גישת העברה ישירה של חולים עם אירוע מוחי לבדיקת CT על ידי פרמדיקים הביאה להפחתת העיכוב במתן טיפול תרומבוליטי ומומלצת באופן שגרתי. לא חל שיפור בזמנים הנדרשים מרגע הכניסה בשערי בית החולים ומבדיקת CT עד להתחלת טיפול בעקבות ההתערבות, ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום