אפטות: פצע קטן ומעצבן בפה

(8)
לדרג

אפטה עלולה להפוך למטרד כרוני וכואב, המשבש את יכולת האכילה והדיבור. ניתן להיעזר בתכשירים ייעודיים וגם בחלב עיזים. בכל מקרה, כדאי להיבדק

מאת: ד"ר ערן פרמון

כמעט כולנו יודעים מהי אפטה - ויצא לנו להתמודד איתה לא פעם אחת. מדובר בפצע קטן אשר חולף מעצמו. לעתים מדובר במטרד עמום שלא מותיר צלקת; ולעתים מדובר במטרד כרוני, כואב ומציק, אשר משבש מאוד את יכולת האכילה והדיבור - וגורם אי נוחות רבה לאלה הסובלים מאפטות חוזרות ונשנות. מהי אפוא אפטה? מהם הגורמים לאפטות? מהי הדרך היעילה ביותר להיפטר מהן - ולמנוע מהן לשוב ולבקר בפה שלנו?

מהי אפטה?

אפטה (בתרגום מיוונית: פצע בפה) היא ממצא שכיח של הופעת פצעים שפירים חוזרים בחלל הפה. פצעים אלה שכיחים מאוד - ומקורם אינו ברור. הפצעים מופיעים ונעלמים בתדירות משתנה. הפצעים עלולים להופיע בכל חלל הפה, אך הם שכיחים ביותר בתחתית הלשון וברצפת הפה, בלחי הפנימית ובחך הרך. נדיר לראות פצעים אלה באזור החניכיים המקורנות ובחך הקשה. ריפוי מלא של האפטה נמשך בין מספר ימים לשבועיים. לאחר ריפוי מלא, לא נותרת צלקת.

מה ההבדל בין אפטות לפצעים "רגילים" בפה?

בעוד שפצע "רגיל" קשור בדרך כלל לטראומה, כגון נשיכה או כוויה בחלל הפה, האפטות הן פצעים חוזרים, ללא הסבר ברור - ובמקרים רבים הן מופיעות ללא גירוי ישיר של הרקמות.

מה הגורמים לאפטות בפה?

ידוע קשר לתגובה דלקתית המערבת תאי מערכת חיסון כתגובה לגירויים שונים, שיכולים להיות גירויים תזונתיים, פציעה מקומית, לחץ נפשי, גורמים הורמונליים, השפעה גנטית, חוסר ויטמינים, אלרגיות ועוד.

האם יש אנשים שסובלים יותר מאחרים מאפטות?

בהחלט כן. בעוד רוב האנשים יסבלו מאפטות לפחות פעם אחת בחייהם, אחרים יסבלו מאפטות חוזרות ונשנות - פצעים אלה חוזרים בתדירות וברמות שונות אצל כ-20% עד 25% מהאוכלוסייה.

אפטות "גדולות" הינן מקרה חמור יותר של אותה התופעה, אך ברמת חומרה ותדירות חזרה גבוהות יותר - וגם מצב זה די נפוץ. על פי רוב, הופעתן של האפטות הראשונות מתחילה בגיל ההתבגרות והמצב של הישנותן לפרקים יכול להמשיך שנים רבות.

מהי שכיחות האפטות?

מסקר שנערך באתר zap doctors בקרב 1,027 גולשים ניתן ללמוד על היקף התופעה. לפי נתוני הסקר, כ-70% מהנשאלים סבלו מפצעים בפה; מעל 42% מהנשאלים שסבלו מהפצעים לא טיפלו בפצעים כלל,27% ציינו שהשתמשו בתכשיר לטיפול באפטות, 25% ציינו שהשתמשו בתרופות סבתא (דבש, מי מלח, משחת שיניים, שום, חלב עיזים) ו-5% השתמשו ברפואה אלטרנטיבית. נתונים אלה מתיישבים עם מה שידוע לנו. למעשה, כמעט כל האוכלוסייה סבלה או תסבול מאפטה, בשלב כזה או אחר של החיים. ההבדל הוא בגודל הפצע, מיקומו, תדירותו ורמת אי הנוחות הנגרמת ממנו. ברוב המקרים, הפצע קטן וגורם רק מעט אי נוחות. ברמת אי נוחות נמוכה, הסובלים מהפצע נוטים להתעלם ממנו, בדיוק כפי שמתעלמים מפצע נשיכה או כוויה, כגון "כווית פיצה" בפה, העוברים מעצמם לאחר מספר ימים. אולם אם מדובר באחד מהמקרים החריפים, כאשר הפצעים גדולים ומאד מציקים, או שחוזרים ומופיעים לעתים תכופות, האפטות מהוות מטרד שעלול להיות בלתי נסבל ולגרום פגיעה משמעותית ביכולת הלעיסה והדיבור בזמן הופעת האפטות. במקרים אלה, יבקשו המטופלים טיפול והקלה.

מהן דרכי הטיפול באפטות? איזה טיפולים יעילים למי שסובל באופן כרוני מהבעיה?

לא קיים טיפול מניעתי מוכח לאפטות. קיימים מספר טיפולים תרופתיים ואחרים אשר מטרתם להקל על הכאב ואי הנוחות ולזרז את ריפוי הפצעים. הטיפולים התרופתיים הנפוצים כוללים משחות סטרואידיליות ומרדימות, משחות וג'לים לחיטוי, לרבות משחות אנטיביוטיות, ויטמין B12, משחות המכסות את הפצעים ומייצרות מעין שכבת הגנה זמנית, וצריבת הפצע, במטרה לזרז את הריפוי. כך, לדוגמה, אורלמדיק הוא תכשיר שיוצר חיפוי חזק סביב הפצע, כך שאחרי שניות בודדות כבר לא מרגישים כלל כאבים מהפצע בפה וניתן לאכול כרגיל; בנוסף, התכשיר מזרז את תהליך ההחלמה. התכשיר מיועד גם לפצעים לבנים בפה בעקבות נשיכה.

במקרים רבים, שינוי תזונתי, הימנעות מנשיכת לשון ולחי, ושמירה על הרגלי היגיינה טובים, יפחיתו מאוד את תדירות הופעת הפצעים. קיימת חשיבות רבה לאבחנת הגורמים שמגבירים את התופעה ומעודדים הופעת האפטות. ייתכן שמדובר בהרגלי תזונה לקויים, חוסר בוויטמינים, רקמות דקות ורגישות לפציעה ועוד. ברגע שמאותרים הגורמים הללו ומנוטרלים, ניתן להפחית את תדירות התופעה וחומרתה.

מה לגבי שימוש בחלב עיזים? האם יש תרופות סבתא אחרות יעילות?

שימוש בחלב עיזים נחשב בעיני רבים כטיפול יעיל ביותר, בעיקר במקרים הקשים של אפטות ובמקרי אפטות בקרב ילדים. לא ברור מדוע וכיצד, אך ככל הנראה בחלב העיזים אכן קיימים מרכיבים המקלים ומזרזים ריפוי אפטות. עם זאת, יש סיכון בחשיפה לחלב זה, אשר עלול להיות נגוע ומזוהם; על כן חובה להשתמש בחלב ממקור מפוקח וטרינרית ו/או חלב עיזים מפוסטר שניתן להשיג בבתי הטבע השונים. גם קירור המקום באמצעות קוביית קרח עוזר לעתים.

לסיכום: רבים מאתנו סבלו או יסבלו מהופעת אפטות בחלל הפה. כל עוד מדובר בפצע לא מזיק, לא מגביל ולא כואב, אשר חולף מעצמו תוך מספר ימים, אנו חיים עם זה בשלום; אך מי שסובל מאפטות חוזרות ונשנות מתקשה להשלים עם רוע הגזירה. למטופלים אלה יש אפשרות להסתייע בתכשירים להקלה בכאב ובתרופות סבתא - והכי חשוב להסתייע ברופא שיעזור לזהות את הגורמים לתופעה, יסייע בנטרולם וכך יפחת הסיכון להישנות של האפטות.

ד"ר ערן פרמון הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום אפטה - פצעים בפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום