אוסטיאופורוזיס אצל כשליש מבנות 50 פלוס

(0)
לדרג

על חשיבות הטיפול והגילוי המוקדם, על אחווה נשית ועל מודעות גוברת, אמנה נשית למניעת אוסטיאופורוזיס

מאת: מחלת האוסטיאופורוזיס: אמנה נשית מיוחדת הקוראת למניעה, אבחון וטיפול באוסטיאופורוזיס בקרב נשות ישראל, עצם העניין
השבוע הוחתמה אמנה נשית הנושאת את דגל האוסטיאופורוזיס בישראל

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

ח"כ רוחמה אברהם לקחה על עצמה להיות נושאת הדגל של העלאת נושא מחלת האוסטיאופורוזיס לסדר היום הלאומי. הח"כית אברהם בשיתוף עם העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס ומנכ"לית העמותה אירית ענבר יזמה והחתימה את כל חברות הכנסת על אמנה הקוראת לנשים להיות מודעות לסיכוני המחלה וללכת להיבדק.

בנסוח האמנה נכתב כי זוהי אמנה נשית הקוראת לכלל ציבור הנשים בישראל לשאת את דגל האוסטיאופורוזיס למען העלאת המודעות למחלה הפוגעת בכל אישה שלישית מעל גיל 50 ולפעול למניעתה, איבחונה והטיפול בה.

מחלת האוסטיאופורוזיס פוגעת באחת מכל שלוש נשים מעבר לגיל 50 בישראל, וגורמת לכאבים, מוגבלות, איבוד העצמאות התפקודית ובמקרים קשים אף למוות. מבחינה סטטיסטית נמצא, כי מחלת האוסטיאופורוזיס פוגעת ביותר נשים מאשר במחלות נפוצות כמו אירוע מוחי, התקף לב או סרטן השד. אבחון מוקדם וטיפולים שהוכחו כיעילים יכולים למנוע מנשים בעלות סיכון גבוה ללקות באוסטיאופורוזיס ולפתח את המחלה . קיימים טיפולים היכולים להקטין את הסבל ולמנוע הופעת שברים חדשים בנשים הסובלות מאוסטיאופורוזיס. האוסטיאופורוזיס כיום ניתנת למניעה, אבחון מוקדם וטיפול יעיל.

אנו, נכתב באמנה, החתומות מטה, נשים הפועלות למען נשים אחרות ולמען קידום נושא בריאות האישה בישראל מתוך הכרה כי המחלה פוגעת בעיקר בנשים, ומתוך שאיפה לשפר את איכות חייהן של הנשים במדינת ישראל, קוראות להעלאת המודעות בקרב נשים בפרט ובקרב הציבור הרחב למחלה.

אנו קוראות לאבחון מוקדם של המחלה ולהתחלת הטיפול לפני הופעת השבר הראשון על מנת להקטין את הסיכון להופעת שבר נוסף והחמרת המחלה. אנו פונות לנשים מעל גיל 50 להיבדק, לאבחן את המחלה, לטפל בה ולפעול למניעתה כדי להבטיח לעצמן איכות חיים טובה יותר. אנו פונות בקריאה לשלטונות הבריאות ומקבלי ההחלטות במדינת ישראל להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לבדיקת צפיפות עצם ולטיפולים במחלה במסגרת סל הבריאות.

אנו מקוות כי אמנה זו תשמש כנושאת הדגל במאבק להעלאת המודעות למחלה ולהרחבת סל הבריאות. מחלת האוסטיאופורוזיס נוגעת לכל אחת מנשות ישראל ולכן מהווה נושא ראשון במעלה מבחינת חשיבותו הציבורית. העלאת הנושא למודעות הציבור והטיפול במחלה יוכלו לשפר את איכות חייהן של נשות ישראל ולהבטיח עתיד טוב יותר.

מחקר ישראלי חדש מגלה כי 99 אחוז מהנשים העדיפו טיפול בפוסאלאן פעם בשבוע על פני פוסאלאן יומי.

מחלת האוסטיאופורוזיס מופיעה אצל כשליש מהנשים בגילאי 50 ומעלה. המחלה גורמת לירידה בצפיפות העצם ובכך עלולה לגרום לשברים, ירידה משמעותית באיכות החיים, סבל, כאבים ולעיתים אף למוות. השבוע הוחתמה אמנה נשית מיוחדת הקוראת למניעה, אבחון וטיפול באוסטיאופורוזיס בקרב נשות ישראל. בתוך כך מתברר כי ע"פ מחקר ישראלי חדש 99 אחוז מהנשים מעדיפות כטיפול באוסטיאופורוזיס שימוש בפוסאלאן לטיפול פעם בשבוע על פני פוסאלאן יומי.

מחקר ישראלי חדש נערך ב- 14 מרכזים רפואיים מובילים בארץ וכלל 3,170 נשים לאחר הפסקת המחזור החודשי הסובלות מאוסטיאופורוזיס. מחקר זה בדק את הנוחות, שביעות הרצון והעדפה של המטופלות מפוסאלאן פעם בשבוע וכמו כן, את הסבילות בהשוואה לטיפול היומי.

הממצא העיקרי הראה ש- 99% מהנשים שסיימו את המחקר העדיפו טיפול של פוסאלאן פעם בשבוע על פני פוסאלאן יומי. בנוסף, נמצא כי 90% מהנשים חושבות כי קיים יתרון בנטילת פוסאלאן פעם בשבוע. 77% מהן מנמקות זאת בשל הנוחות באופן הנטילה.

פוסאלאן פעם בשבוע הינה התרופה הראשונה והיחידה בישראל במתן של פעם בשבוע לטיפול באוסטיאופורוזיס אשר הוכחה במחקרים קליניים כיעילה ובטוחה.

מתברר כי פוסאלאן פעם בשבוע הינה התרופה הראשונה והיחידה בישראל במתן של פעם בשבוע לטיפול באוסטיאופורוזיס אשר הוכחה במחקרים קליניים כיעילה ובטוחה. מסקר אוסטיאופורוזיס ארצי של גיאוקרטוגרפיה מתברר אם כן כי כשליש מהנשים שאינן מקבלות טיפול לאוסטיאופורוזיס אינן מודעות שהן חולות במחלה. מחצית מהנשים מעל גיל 50 אינן יודעות מהו הסמן העיקרי למחלת האוסטיאופורוזיס.

סקר אוסטיאופורוזיס ארצי רחב היקף, נערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב 4,130 נשים בגילאי 50 ומעלה הנמצאות בסיכון לאוסטיאופורוזיס. מטרת הסקר היתה לבחון את רמת המודעות של הנשים לאוסטיאופורוזיס ואת גורמי הסיכון למחלה. ממצאי הסקר מראים שמחצית מהנשים מעל גיל 50 אינן יודעות שצפיפות עצם נמוכה מהווה סמן עיקרי למחלת האוסטיאופורוזיס ,אך רובן ידעו לציין כי גיל והפסקת המחזור החודשי הינם גורמי סיכון. בנוסף כ- 75% מהנשים אינן יודעות כי היסטוריה של שברים קודמים מהווה גורם סיכון משמעותי. בדיקת צפיפות עצם
(BMD) היא הבדיקה העיקרית לאבחון האוסטיאופורוזיס. בדיקה זו הנה קלה ומהירה ותוצאותיה מאפשרות לרופא להעריך את הסיכון למחלה.

ממצא מפתיע אחר העולה מן הסקר הוא ששליש מהנשים שאינן מקבלות טיפול לאוסטיאופורוזיס אינן מודעות לכך שהן חולות במחלה. נשים אלה נמצאות בסיכון גבוה לפתח שברים בעמוד השדרה ובירך. מהסקר עולה שנשים רבות חושבות שתוספי מזון כגון : סידן וויטמין D מהווים טיפול מספק למחלה, בעוד שהם מהווים רק תוספת לטיפול התרופתי.

בתמונה: חברת הכנסת רוחמה אברהם יחד עם מנכ"לית העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס אירית ענבר
מציגות יחד את האמנה הנשית עליה הן חתומות יחד עם כל חברות הכנסת.אמנה הקוראת לנשים להיות מודעות לסיכוני המחלה וללכת להיבדק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום