הנקה ממושכת - ילדים חכמים יותר

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך בברזיל מצא כי הנקה לאורך שנה נקשרה באינטלגנציה גבוהה יותר, יותר שנות לימוד, ואף הכנסה גבוהה יותר בעתיד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

הנקה ממושכת מלווה במדדי אינטיליגנציה גבוהים יותר בבגרות, נטייה ללימודים ארוכים יותר והכנסה גבוהה יותר. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Lancet Global Health.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מספקים עדות ראשונה לפיה הנקה ממושכת אינה מביאה לעלייה באינטיליגנציה עד גיל 30, אלא גם משפיעה על הרמה הסוציו-אקונומית על ידי שיפור יכולת הלמידה וההשכלה. הייחודיות של המחקר הנוכחי היא כי באוכלוסיה שנבחנה לא רק שהנקה הייתה נפוצה יותר בקרב נשים משכילות יותר, עם הכנסה גבוהה יותר, אך החלוקה הייתה שווה לפי מעמדות חברתיים שונים. מחקרים קודמים ממדינות מפותחות זכו לביקורות מאחר שלא הצליחו להפריד בין ההשפעות של הנקה לההשפעות של היתרון הסוציו-אקונומי, ובמחקר הנוכחי החוקרים בחנו לראשונה את סוגיה זו.

המחקר כלל יילודים שנולדו בשנת 1982 בברזיל והחוקרים אספו נתונים אודות הנקה בשלב מוקדם במהלך הילדות ובחנו את מדדי האינטליגנציה (על סמך Wechsler Adult Intelligence Scale), יכולת הלמידה וההכנסה כאשר הצאצאים הגיעו לגיל שלושים.

החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי ולקחו בחשבון עשרה משתנים, כולל רמת השכלה של ההורים, מדד משק בית, מורשת גנטית, עישון אימהי במהלך ההריון, גיל האם, סוג הלידה, מדד מסת גוף של האם לפני הלידה, גיל ההריון ומשקל הלידה. מידע אודות מדדי אינטילגינציה ומשך ההנקה היה זמין עבור 3,493 מבין 5,914 יילודים שנכללו בתחילת המחקר.

באופן ספציפי, לאחר התחשבות במשתנים שונים שיכולים להשפיע על הקשר, בקרב מי שינקו במשך 12 חודשים ומעלה תועדו מדדי אינטיליגנציה גבוהים יותר (הבדל של 3.76 נקודות), עם עלייה בשנות השכלה (הבדל של 0.91 שנים) והכנסה חודשית גבוהה יותר (הבדל של 341.0 ריאל ברזילאי) בהשוואה לאלו שינקו פחות מחודש.

מהנתונים עולה קשר חיובי בין משך הנקה בלבד ומשך הנקה כמקור תזונה עיקרי לבין מדדי אינטליגנציה, יכולת למידה והכנסה, כמו גם קשר מנה תגובה עם משך ההנקה ומדדי אינטיליגנציה ויכולת למידה.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום