תרומת איברים: מחסור חמור

(0)
לדרג

בישראל שיעור ההסכמה מהנמוכים בעולם, בשל חוסר מודעות ואמונות תרבותיות-דתיות שונות. מכנס שנערך בבי"ח זיו יוצאת הקריאה לאנשי הבריאות להוות דוגמה

מאת: מערכת zap doctors

ובחרת בחיים. על אף שהשתלת איברים הפכה עם השנים לסיפור הצלחה, קיים מחסור מתמיד באיברים להשתלה וקושי בהיענות לביקוש. בשנת 2014 נמנו בישראל 1,117 ממתינים ברשימה להשתלות איברים, כאשר מתוכן בוצעו רק 394 השתלות. כך עולה מנתונים שהוצגו בכנס בנושא השתלות שנערך לאחרונה בבית חולים זיו.

לפי הנתונים, המחסור באיברים לתרומה הינו בעיה אוניברסאלית, והפער מותיר רבים ללא מענה, שחלקם לא יזכו להאריך חיים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי לשנת 2013 עולה, כי ישראל היא בין המדינות שבהן שיעור ההיענות לתרומות איברים הוא מהנמוכים בעולם. הגורמים להיענות הנמוכה הינם בעיקר מודעות נמוכה בקרב הציבור, תפיסות תרבותיות ודתיות ובעייתיות באיתור התורם הפוטנציאלי.

במהלך הכנס הציג ד"ר חוסיין אוסמה, מנהל מחלקת פנימית א' במרכז הרפואי זיו, את נושא המוות המוחי המאפשר תרומת איברים מן המת - כיצד מתנהל תהליך קביעת המוות המוחי, מה הן הבדיקות הדרושות לכך בהתאם לחוקים והנהלים של משרד הבריאות ותפיסת הדת הדרוזית בנושא.

ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו ומומחה בהשתלות כבד הציג היבטים קליניים נוספים בהשתלות איברים וכן את תחום הכריתה הלפרוסקופית של כליה לתורם חי. ד"ר יוסי פיקל מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו, הרצה בנושא השתלת קרנית, מתוך כוונה להתחיל בהשתלות קרנית בעתיד הקרוב במרכז הרפואי זיו.

ד"ר לבנה עגני, מנהלת בית הספר לסיעוד במרכז הרפואי זיו ומיוזמות הכנס אומרת, כי לנושא השתלת האיברים חשיבות גדולה בהצלת חיים וכי יש לחזק את המודעות אליו בקרב רופאים, אנשי צוות סיעודי, עובדים סוציאליים וסטודנטים במקצועות הרפואה. "אין ביכולתן של המילים לתאר את התהום הפעורה של האובדן והצער מחד במשפחת התורם ואת השמים הפרושים והתקווה הגדולה לחיים מאידך במשפחת הנתרם. זוהי זכות גדולה עבורנו בכנס זה להעביר את חשיבות הנושא לעוסקים במקצועות הבריאות ולדור העתיד, כי 'כל המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם מלא'".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום