כולסטרול: השמחה מוקדמת מדי?

(0)
לדרג

סקר: 1 מתוך 2 ישראלים בני 40-65 סובל מעודף כולסטרול, רבע מהסובלים מהבעיה לא מטופלים תרופתית והמודעות לדרכי הורדת כולסטרול נמוכה

מאת: מערכת zap doctors

בשבוע שעבר פורסם בארה''ב כי האיגוד האמריקאי לתזונה יציג בקרוב נייר עמדה חדש, שבו יקבע כי הכולסטרול במזון אינו מהווה סכנה לבריאות, ואינו גורם לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. האם באמת נוכל מעכשיו לאכול ללא חשבון? לא דווקא.

לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), כולסטרול גבוה תורם ל-56% מהמקרים של מחלות לב כליליות. הממצאים חמורים לאור העובדה שמחקרים אחרונים הראו כי טיפול בהפחתת רמות כולסטרול בגיל צעיר תקטין באופן משמעותי את הסיכון לחלות במחלת לב בגילאים מבוגרים יותר.

מסקר ישראלי חדש העוסק בשאלות הנוגעות למודעות לכולסטרול ולדרכי הטיפול בתופעה עולים נתונים מדאיגים: 1 מתוך 2 ישראלים בגילאים 40-65 מדווח על עודף כולסטרול. במחקר השתתפו 500 ישראלים, ובסקר נבדקה השפעת מאפיינים כמו גיל, מודעות, השפעות והשלכות הכולסטרול על המצב הבריאותי ואורח החיים שיש לאמץ על מנת להתמודד עם המצב. מעל מחצית מהנשאלים (52%) דיווחו כי הם סובלים מרמות כולסטרול מעל הרצוי (40% בגילאי 40-50), 40% מהסובלים מכולסטרול גבוה אינם מטופלים (53% בגילאי 40-50), רבע מהסובלים מכולסטרול גבוה ציינו כי הם נמנעים מנטילת תרופות, שליש תופסים את הכולסטרול כבעיה של מבוגרים וזקנים (ללא הבדל גילאי).

למרות ההמלצות של משרד הבריאות וגופים בינלאומיים בנושא פיטוסטרולים (שומנים ממקור צמחי) וטיפול בהורדת כולסטרול קיימת מודעות נמוכה לנושא בקרב צרכנים, ורק 9% שמעו על כך. בדיאטה מערבית ממוצעת צורכים 150-400 מ"ג פיטוסטרולים ליום. העלאת הצריכה לממוצע של 2-3 גר' ליום תביא להפחתה ברמות כולסטרול (10-15%) וב-LDL כולסטרול (10-14%).

לדברי מיכל שיין, דיאטנית קלינית מחברת אלטמן: "למרות המודעות להשלכות הבריאותיות הנשקפות בגין רמות כולסטרול גבוהות מהרצוי אנו רואים כי מחצית האנשים עם כולסטרול גבוה אינם מטופלים כלל". הסקר בוצע בהזמנת אלטמן המשיקה את "נוסטרול 900" מוצר חדש לטיפול בכולסטרול.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום