חרדה דנטלית? ד"ר, תהפנט אותי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

טיפולי שיניים תחת היפנוזה מסייעים לסובלים מחרדה דנטלית. מהי היפנוזה? כיצד היא מסייעת למטופלים העוברים טיפול שיניים? ומדוע חשוב שהמהפנט יהיה בר סמכא?

טיפולי שיניים
03-6703100

טיפולי שיניים תחת היפנוזה הם טיפולי שיניים הנעזרים בהיפנוזה לצורך הצלחת הטיפול. היפנוזה היא כלי מדהים ומיוחד במינו, בעזרתו ניתן להקל על ביצוע טיפולי שיניים ולהתמודד עם בעיות העשויות להפריע או אף למנוע לגמרי ביצוע טיפול.

מהי היפנוזה?

היפנוזה היא מצב תודעתי אחר, לרוב כרוכה ברמת ריכוז גבוהה מאוד. להבדיל מתפיסות מוטעות באוכלוסייה, בהיפנוזה אין השתלטות על המוח או אפשרות להכריח אדם לעשות משהו בניגוד לרצונו. האדם המהופנט שולט בתהליך ויכול לעצור אותו בכל שלב. הצורך בהיפנוזה מתעורר בהקשר של מטופלים החווים חרדה וקשיים רגשיים-נפשיים סביב טיפול השיניים ולכן נמנעים מביצועו.

מטופלים אלה מוגדרים כשרויים ב"חרדה דנטלית" והם חווים פחד מאוד עמוק מטיפולי שיניים. בפני מטופלים אלה עומדת האופציה לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה, על כל הסיכונים הכרוכים בהרדמה זו. טיפולי שיניים בהיפנוזה מהווים אלטרנטיבה נהדרת במצב דברים זה ומטופלים אלה יכולים לעבור את טיפולי השיניים בצורה הרבה יותר נעימה וללא סיכונים של הרדמה מלאה.

כיצד מבוצעים טיפולי שיניים בהיפנוזה?

קודם כל, יש לאבחן את הצורך בשימוש בכלי זה.
שנית, יש להחתים את המטופל על הסכמה מדעת לביצוע ההליך וכן יש לאסוף נתונים כדי "לתפור" את "חליפת ההיפנוזה" הטובה ביותר לאותו המטופל.

לאחר מכן יוצאים לדרך וההיפנוזה מתחילה בתהליך שנקרא אינדוקציה אשר מוביל לכיוון הטרנס ההיפנוטי. במהלך הטרנס ההיפנוטי יבוצע טיפול השיניים המתוכנן ולאחריו המהפנט יבצע דה-היפנוטיזציה: תהליך החזרה לערנות וערות מלאה ותפקוד יומיומי רגיל.

כיצד עובדת ההיפנוזה? מה היא גורמת למטופל?

אחת האפליקציות של היפנוזה היא שליטה בכאב ויש אפשרות לשלוט על תכונות בגוף ולווסת אותן. כך, למשל, ניתן להרדים את כף היד בהיפנוזה (ללא שימוש בזריקה או בחומר הרדמה מסוג כלשהו), רק בעזרת הדמיון, ובהמשך בעזרת היד ניתן גם להרדים את החניכיים סביב שן מסוימת. לרוב זה מקל על הכאב בזריקה, אך רק באחוז אחד מהמקרים ניתן לבצע פרוצדורות תחת היפנוזה ללא צורך בהרדמה מקומית כלל (אם כי כבר ראינו עקירה כירורגית המתבצעת תחת היפנוזה עצמית של המטופל שכבר היה מיומן בזאת מאוד, ללא צורך בהרדמה בכלל).

התהליך המתרחש במוח של המטופלים כרוך בהשגת שליטה בתכונות פיזיולוגיות של הגוף, מעין רמת תקשורת מיוחדת מאוד בין האדם לבין גופו, המאפשרת שליטה גבוהה מאוד בתכונות מסוימות.

כאשר מדובר במטופל אשר חרד מטיפול שיניים, יש אפשרות לגרום לו באותו הזמן להיות (במחשבותיו) במקום אחר, נעים, אהוב ורגוע, כמו למשל בחוף הים - ואז אמנם המטופל מודע לכך שמתרחש כעת טיפול בפה שלו אך הוא לא מרוכז בכך. זהו מעין מצב המזכיר חלום, תוך כדי שהחולם מודע לכך שהוא חולם.

מתי מבוצעים טיפולי שיניים תחת היפנוזה?

טיפולים אלה נשקלים בעת טיפול במטופלים הסובלים מחרדה דנטלית ובמטופלים "רגילים" למטרות מגוונות. כך, בעיקר, ניתן להיעזר בהיפנוזה בכדי להקל בטיפול השיניים על סימנים פיזיולוגיים, כמו שליטה בהפרשת רוק מוגברת, העשויה להפריע לביצוע טיפול מסוים.

מי מוסמך בישראל לבצע טיפולים כאלה?

על פי חוק ההיפנוזה בישראל, היפנוזה מותרת לביצוע על ידי רופאים, פסיכולוגים ורופאי שיניים אשר עברו את ההכשרה המתאימה וקיבלו רישיון לעסוק בהיפנוזה, או שמצויים בהליך ההכשרה ומוגדרים כ"תלמידי היפנוט" במשרד הבריאות. בכל מקרה, כל בעל מקצוע שעוסק בהיפנוזה רשאי להיעזר בהיפנוזה רק לצורך ביצוע עבודתו.

האם יש להיפנוזה תופעות לוואי? האם ביצועה כרוך בסכנות למטופל?

אם עושים את ההיפנוזה בצורה נכונה ובאופן מקצועי, אין תופעות לוואי או סכנות מיוחדות, שלא ניתנות לשליטה.

ואם ההיפנוזה נכשלת?

ההנחה הבסיסית היא שכל אדם, אם הוא מעוניין בכך, יכול לעבור היפנוזה בהצלחה ולכן אין אפשרות שההיפנוזה תיכשל. היפנוזה, למעשה, מושתתת על סוגסטיות (מגיע מהמילה "הצעות" באנגלית: suggestions) שהן מעין הזמנות למטופל.

לדוגמה: "ייתכן שתוכל לראות לנגד עיניך את החדר שבו גדלת בבית הוריך. הם אתה יכול לדמיין אותו ולראות את החדר?". היפנוזה היא אמנם תהליך שמוביל המהפנט, אך המהופנט הוא זה הקובע האם להיות מובל או לא. המטופל משתף פעולה ונכנס לטרנס היפנוטי - והמהפנט יכול לזהות האם ומתי התהליך משפיע. יש כמה סימנים פיזיולוגיים שמוכיחים למהפנט כי המהופנט מצוי בטרנס היפנוטי, כגון רפרוף עיניים או רעידות מהירות של שרירים בגוף.

אילו טיפולי שיניים ניתן לבצע תחת היפנוזה?

אם משתמשים בהיפנוזה לצורך התמודדות עם חרדה דנטלית, ניתן לבצע בעזרתה את כל סוגי טיפולי השיניים. ניתן לשלוט בהפרשת רוק מוגברת אצל המטופל/ת בעזרת השימוש בהיפנוזה.

ניתן להיעזר בהיפנוזה לצורך שליטה בשחיקת ו/או הידוק שיניים בלילה ו/או ביום. ניתן לשלוט ברפלקס הקאה מוגבר בעזרת היפנוזה. רשימת השימושים בהיפנוזה ארוכה מאד. ניתן להיעזר בכלי זה כמעט לכל דבר, אם המשתמש מוסמך, בעל ידע וזהיר.

לסיכום, אם גם אתם מפחדים מרופא שיניים ונמנעים מטיפולים נחוצים, הדרך לנצח את הפחד, מבלי לעבור הרדמה כללית, על כל המשתמע ממנה, היא טיפולי שיניים תחת היפנוזה. זו דרך מיוחדת לנצח את הפחד ולדאוג לבריאות - מבלי לשלם מחיר הכרוך בהרדמה כללית. היתרון המובהק של הטיפול הוא שאם ההיפנוזה לא עושה את העבודה, ניתן להפסיקה באמצע, כך שאין מה לחשוש.

ד"ר איתי לייסר הוא רופא שיניים, בעל רישיון לביצוע היפנוזה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום