מלנומה: קיטרודה בסל הבריאות

(3)
לדרג

קיטרודה, תרופה חדשה למלנומה הוכנסה לסל הבריאות 2015. זו רק יריית הפתיחה שכן התרופה הוכיחה תוצאות מרשימות גם בסרטן ריאה, קיבה, ראש-צוואר ושלפוחית השתן

רופא אונקולוג ,מומחה לאונקולוגיה
077-2306963 (מספר מקשר)

רבות דובר בעת האחרונה על קיטרודה, התרופה החדשה לסרטן, שאף תוארה כ"מעלימה גידולים" ואתמול הוכללה בסל הבריאות 2015 לטיפול ב-175 חולי מלנומה מתקדמת לא נתיחה או גרורתית. במאמר זה נבחן בדיוק במה מדובר, כיצד התרופה פועלת? כנגד איזה סרטן התרופה מאושרת לשימוש (סרטן עור) וכנגד איזה סרטן התרופה מצויה בשלב של ניסויים קליניים (סרטן ריאה, סרטן קיבה, סרטן ראש-צוואר וסרטן שלפוחית השתן).

מהי קיטרודה? האם באמת מדובר בתרופה שמעלימה גידולים?

"קיטרודה" היא תרופה חדשה שפותחה על ידי חברת MSD ואשר נמצאה יעילה בטיפול בחלק ממחלות הסרטן. השימוש בתרופה, שעדיין נמצאת בשלבי מחקר וניסוי, הוביל לתוצאות מאוד משמעותיות וטובות. לכן, בצעד חריג מאד, אישר ה-FDA את השימוש בתרופה לטיפול בסרטן עור, עוד לפני שכל שלבי הניסוי הושלמו.

התוצאות של השימוש בתרופה היו מצוינות: בקרב חלק מהחולים, הוביל השימוש בה למצב בו גידולים ממאירים התכווצו ואף נעלמו, וכל זאת מבלי לגרום לתופעות לוואי משמעותיות.

כיצד פועלת התרופה?

קיטרודה היא תרופה ביולוגית-אוטואימונית, כזו המשתמשת במערכת החיסון של הגוף כדי להילחם בגידול הממאיר. זהו טיפול אימונותרפי המתבסס על העובדה שבגופנו מתפתחים ללא הרף תאים סרטניים המחוסלים על ידי מערכת החיסון. למערכת החיסון יש דרכים יעילות להילחם בהם.

גידולים שמצליחים להתפתח מפתחים מנגנון כלשהו המונע ממערכת החיסון לבלום את התפתחות המחלה. מנגנון זה זוהה ונחשף: מדובר בתהליך במהלכו הגידול מגן על עצמו מפני פעולותיה של המערכת החיסונית.

מחקרים הראו שהרקמה הסרטנית מתחברת לנקודת בקרה הנקראת PD1, חיבור שמשתק את מערכת החיסון ומאפשר לתאי הגידול להשתכפל בפראות ולשלוח גרורות. המחקר שהוביל לפיתוח התרופה "קיטרודה" איתר מולקולה המונעת את ההתחברות של הרקמה הגידולית למנגנון PD1, וכך מונעת את שיתוק מערכת החיסון. מערכת החיסון מזהה את תאי הגידול ותוקפת אותם.

למעשה, הטיפול האימונותרפי חושף את הגידול הסרטני למערכת החיסון ומאפשר לה לתקוף אותו. התגובה החיסונית של החולה כנגד הגידול עשויה להביא לבלימתו, ואף להעלמתו של הגידול.

באיזה סוגי מחלות סרטן התרופה מסייעת?

סרטן ריאה, מלנומה, סרטן קיבה, סרטן ראש-צוואר וסרטן שלפוחית השתן. כיום מאושרת התרופה לשימוש כטיפול במלנומה בלבד. ביתר סוגי הסרטן, הטיפול מתקבל במסגרת השתתפות בניסויים קליניים.

האם מדובר בבשורה רצינית?

בוודאי. בהחלט. פיתוח התרופה הזו מהווה בשורה של ממש. זוהי פריצת דרך משמעותית בטיפול בסרטן. הבשורה הגדולה היא אפשרות ממשית לשרוד, עבור חולים עם סרטן גרורתי, שבעבר לא היה טיפול יעיל במיוחד עבורם, שאפשרויות הטיפול בהם היו מוגבלות ושלא היו מספיק אמצעים להאריך את תוחלת חייהם ולשפר את איכות חייהם.

אמנם הטיפול לא יעיל עבור כולם ולא "עושה את העבודה" בכל המקרים, אבל בקרב 30-40 אחוז מהחולים, הטיפול נמצא יעיל ומסייע להם מאד - וזה הישג משמעותי. הטיפולים הכימותרפיים בהם אנו עושים שימוש כבר עשרות שנים תוקפים את כל התאים בגוף, ולא רק את התאים הסרטניים. הטיפול במצבים מסוימים מוגבל. בזכות הטיפול החדש, בו לא תוקפים את כל הגוף, אלא רק את התאים הסרטניים, יש הרבה פחות תופעות לוואי וגם הרבה סיכוי לשפר את תוחלת החיים ואת איכות החיים. אם בעבר חולים גרורתיים היו יכולים לחיות עם המחלה זמן מוגבל ולעבור מטיפול לטיפול, עד לשלב בו המחלה מנצחת, התרופה החדשה מלמדת על אפשרות ריאלית בהחלט שמחלת הסרטן תהפוך למחלה כרונית, שאפשר לחיות איתה שנים ארוכות.

כיצד ניתן לקבל את התרופה בישראל?

לחולי סרטן עור (מלנומה מתקדמת) תהיה אפשרות לקבל את התרופה במסגרת סל הבריאות 2015. לחולים ביתר סוגי הסרטן שנחקרו, התרופה זמינה במסגרת ניסויים קליניים בבתי חולים שונים ברחבי הארץ. ניתן גם לרכוש את התרופה באופן פרטי.

פרופ' רענן ברגר הוא מנהל המערך האונקולוגי, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה עם ד"ר ברגר בפורום סרטן הערמונית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום