שפעת: פגים בסיכון לסיבוכים

(0)
לדרג

מחקר חדש מעמיד פגות ומחלות רקע בתור גורמי הסיכון העיקריים לסיבוכי שפעת בילדים, בניגוד להשמנה ואסתמה שלא היוו כמעט גורם סיכון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

גורמי סיכון להופעת סיבוכים על-רקע זיהום בשפעת בילדים

י פגות הינה גורם סיכון משמעותי וחדש לסיבוכים על-רקע זיהום בשפעת בילדים. כך עולה ממאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine. ממצאי המחקר תומכים גם בהכללת הפרעות נוירולוגיות, אנמיה חרמשית, דיכוי חיסוני, סוכרת וגיל מתחת לשנתיים, לרשימת גורמי הסיכון בהנחיות הקיימות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התערבויות למניעת סיבוכי שפעת מומלצות לאלו בסיכון הגבוה ביותר להידרדרות קלינית חמורה. עם זאת, ההנחיות מבוססות על דעות מומחים ולא על עדויות, ואינן מפרטות את גורמי הסיכון בילדים. כעת, הם ביקשו לספק הגדרה מבוססת ראיות אודות הילדים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים אלו.

בסיכומו של דבר, הסקירה כללה 28 מאמרים. גורמי סיכון משמעותיים לאשפוזים בבתי חולים כללו הפרעות נוירולוגיות (עלייה של פי 4.6 בסיכון), פגות (עלייה של פי 4.3), אנמיה חרמשית (עלייה של פי 3.5), דיכוי חיסוני (עלייה של פי 2.4), סוכרת (עלייה של פי 2.3) וגיל מתחת שנתיים (עלייה של פי 2.5). עם זאת, מחלה תגובתית של דרכי האוויר, כולל אסתמה והשמנה לא זוהו כגורמי סיכון משמעותיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לתת עדיפות להתערבויות למניעת סיבוכים על רקע זיהום בשפעת בקבוצות אלו, אך יש לשקול אמצעים אלו גם בילדים אחרים, בעיקר אלו עם למעלה מגורם סיכון אחד או מחלות רקע חמורות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום