42% ויתרו על טיפול שיניים

(0)
לדרג

דו"ח של משרד הבריאות מצביע שוב על כך שלבעלי הכנסה נמוכה יותר יש פחות נגישות לשירותי בריאות; שרת הבריאות בכנס אי שיוויון: "מלאת אכזבה וצער"

מאת: מערכת zap doctors

"אני עומדת מלאת אכזבה ובעיקר צער איך תוכניות כל כך מפורטות ותקציבים כל כך גדולים שהיו מביאים לצמצום הפערים, לדאבוני הרב, נסתם עליהם הגולל עם ההחלטה שלא להעביר את תקציב 2015 וללכת לבחירות. תוספת של 1 מיליארד שקלים, מתוכם 350 מיליון לקיצור תורים ו-100 מיליון שקלים לצמצום פערים בין המגזרים ובתוכם", אמרה היום (ה') שרת הבריאות יעל גרמן בכנס בנושא אי שיוויון שנערך באשדוד.

לפי דו"ח אי השיווין במערכת הבריאות שהוצג בכנס, הפערים עדיין מאוד ניכרים - מרכז-פריפריה, יהודים-ערבים, וגם פערים בתוך המגזרים עצמם; רק כרבע מהילדים הערבים למשל מגיעים לבדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים, לעומת כמחצית מהילדים הישראלים. באופן כללי פערים חברתיים-כלכליים בחברה נותרים הגורמים העיקריים לפערים בבריאות: ממדי העוני נותרו דומים לאלה שנרשמו בשנים האחרונות והראו כי כחמישית מהמשפחות (19.4% ב-2012) היו עניות, וכן כרבע מהנפשות (23.5%) וכשליש מהילדים (33.7%). מקומה היחסי של ישראל בשיעור העוני וכן במדד הג'יני (לאי-שוויון בהכנסות), מחריף בהשוואה למדינות OECD, ועל כן חלק מהישראלים נאלצים לוותר על טיפול רפואי. כ-13% מהנשאלים בסקר חברתי של הלמ"ס, אמרו שוויתרו על טיפול בשל קשיים כלכליים, 11% ויתרו על תרופות מרשם, ו-42% ויתרו על טיפולי שיניים. בקרב מוותרים על תרופות, נמצא כי בשכבת בעלי הכנסה נמוכה ביותר (עד 2,000 ש''ח) שיעור המוותרים עומד על 25%, כשבקרב בעלי הכנסה לנפש 4,000 ש''ח ומעלה, שיעור המוותרים הסתכם ב-2.7% בלבד. שיעור המוותרים על הטיפול הרפואי בקרב בלתי מועסקים כפול מהשיעור בקרב מועסקים (23.7% ו-10.1% בהתאמה).

ביישובים עניים ממתינים יותר בתור

ביישובים בעלי רמה חברתית-כלכלית גבוהה יותר גם הנגישות לשירותי הבריאות גבוהה יותר: שיעור הממתינים חודש ומעלה למומחים לא שכיחים הוא 38% לעומת 56% הממתינים כך בפריפריה. הסיכוי לביצוע בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס היה גבוה פי 1.5 אצל אנשים בעלי הכנסה גבוהה בהשוואה לבעלי הכנסה נמוכה; שיעור המעשנים כיום בקרב גברים ונשים שדווחו שאינם מצליחים לעמוד בהוצאות החודשיות היה פי-2 לערך משיעורם בקרב מדווחים שאמרו שהם יכולים לעמוד בהוצאות אלה ללא כל קושי- 44% לעומת 20%, בגברים, ו-28% לעומת 15%, בנשים. בהשוואה לבעלי הכנסה ממוצעת לנפש נמוכה מאלפיים שקלים, לבעלי הכנסה גבוהה הסתברות גבוהה ב-43-46% לעסוק בפעילות גופנית על פי ההמלצות או מעבר לכך.

עוד לפי נתוני מכון גרטנר, כרבע מהערבים מעשנים מעל חפיסה ביום לעומת חמישית בקרב היהודים, ושיעור הערבים המדווחים שאינם מבצעים כלל פעילות גופנית בשעות הפנאי גבוה באופן משמעותי מהשיעור בקרב יהודים ואחרים- 70% לעומת 48%, בהתאמה.

"אני עומדת כאן עדיין כשרה רק לעוד 10 שעות", סיכמה גרמן. "זה מאוד משמעותי מבחינתי לסיים בכנס אי שיוויון, לא רק בבריאות אלא בחברה הישראלית. אם קיים נגע שפוגע בחוסן שלנו כחברה ישראלית זה אי השוויון. משרד הבריאות הוא המשרד היחיד שהקים יחידה להתמודדות עם הפערים בשיוויון. משרד הבריאות הציב את אי השוויון כיעד ברור שיש לכוון אליו. אני גאה שהצלחתי לעמוד 1.8 חודשים בראש המשרד ולקחתי חלק במאבק באי השוויון".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום