ליקוי שמיעה קשה: שתל שבלול

(18)
לדרג

הקשיבו היטב: ~~פרופ' מיכל לונץ~~, מומחית בכירורגיה של האוזן מסבירה מתי חשוב להתקין באוזן שתל שבלול, ומספרת (כפציינטית) על ההשתלה שעברה בעצמה

מאת: מערכת zap doctors

שתל שבלול אביזר אלקטרוני, המושתל באוזן, מסייע לשיקום השמיעה של מטופלים עם ליקויי שמיעה קשים. פרופ' מיכל לונץ - מומחית בכירורגיה של האוזן והשמיעה, מנהלת מחלקת אף אוזן גרון במרכז הרפואי בני ציון, ראש החוג לרפואת אף אוזן גרון בפקולטה לרפואה בטכניון, ומנהלת התכנית לרפואה, כירורגיה ושיקום האוזן והשמיעה בקבוצת ארם, באסותא - פיתחה את גישת ה-Fast Lane להשתלה שבלולית, לאחר שבעצמה עברה השתלה שבלולית בשתי האוזניים.

פרופ' לונץ תספר על ההיבטים הרפואיים והניתוחיים של ההליך הנחשב כיום כפרוצדורה כירורגית סטנדרטית, תבהיר באיזה מצבים יכולה השתלה שבלולית להוות פתרון יעיל ליצירת איכות חיים נורמטיבית, וגם תשתף בחווייתה האישית כמושתלת שתל שבלול.

השתלת שבלול (אילוסטרציה)
השתלת שבלול (אילוסטרציה)

מהו שתל שבלול?

"שתל שבלול הוא אביזר אלקטרוני שמשתילים באוזניהם של מטופלים הסובלים מליקוי שמיעה. שתל זה מיועד לשיקום שמיעה של תינוקות, ילדים ומבוגרים שליקוי השמיעה שלהם חמור עד כדי כך שהם אינם מפיקים תועלת מספקת ממכשירי השמיעה שברשותם, וכמובן שמבנה האוזן מאפשר אכן השתלה שבלולית.

מטרתו של שתל השבלול לשקם את יכולת קליטת הקול ולאפשר זיהוי דיבור באנשים עם ליקוי שמיעה תחושתי-עצבי קשה, קשה-עמוק, עמוק וחירשות מלאה. אצל מטופלים אלו ('מועמדים להשתלה שבלולית') הקולטנים התחושתיים (תאי השיער) אשר נמצאים בשבלול של האוזן הפנימית פגומים. קולטנים אלה נכשלים בהתמרת האות הקולי-מכני לאות חשמלי, וכתוצאה מכך לא מגיע המידע למרכז השמיעה במוח.

שתל השבלול עוקף את תאי השיער הפגומים ומבצע התמרה של האות הקולי (הדיבור) לאות חשמלי. אות חשמלי זה, שהינו תרגום של האות הקולי, מועבר לעצב השמיעה, ודרכו למרכז השמיעה במוח; וכך מתאפשרת הבנת דיבור".

מהי גישת ה- FastLane להשתלה שבלולית?

גישת ה FastLane מבטיחה למועמדים להשתלה שבלולית , הליך אישי כולל, יעיל ומקצועי, של אבחון התאמה, תכנון הפתרון הייעודי, ניתוח ההשתלה ותכנית פוסט-ניתוחית להשתלבות מידית בחיים. גישת ה- FastLane מאפשרת למושתל לעבור את הליך ההשתלה והשיקום שלאחריו באופן שאינו מפריע לו להמשיך בניהול החיים השוטף שלו.

אין הצדקה לתדמית הנתפסת בציבור הרחב שניתוח "שתל שבלול" כרוך בתהליך מורכב, מייגע ובעל רמת סיכון גבוהה, מאחר ומדובר בניתוח סטנדרטי לחלוטין כל עוד הוא מבוצע ע"י מומחה בתחום. 'שתל שבלול' הינו פרוצדורה כירורגית מוכחת המתבצעת במאות אלפי מטופלים בארץ וברחבי העולם בהצלחה רבה. חשוב לדעת כי השתלה שבלולית כלולה בסל הבריאות של קופות החולים ומשרד הבריאות.

מדוע את עברת השתלה שבלולית?

"בגיל צעיר יחסית התפתח אצלי ליקוי שמיעה אשר בהדרגה הפך למשמעותי. במשך כחמש שנים השתמשתי במכשירי שמיעה בקביעות אותם שדרגתי מבחינת העוצמה והגודל לפי התקדמות ליקוי השמיעה עד אשר הגיעה הנקודה בה זוג מכשירי שמיעה רבי עוצמה כבר לא הועילו מספיק ונראה היה כי אני צפויה להפיק תועלת רבה יותר מהשתלה שבלולית בצד אחד ומכשיר שמיעה באוזן השנייה. בהמשך עברתי השתלה שבלולית גם באוזן השנייה".

במה כרוך ההליך של השתלת שתל שבלול?

"השלב הראשון הוא שלב האבחון המאפשר מיפוי מקיף של סוג, עוצמת ומגמת ליקוי השמיעה, בוחן את תקינות השבלול וקובע האם הפתרון של 'שתל שבלול' אכן צפוי להיות יעיל ואפקטיבי עבור המטופל. במידה והמטופל נמצא כמועמד מתאים, ניתן לעבור לתכנון מוקפד של הליך הניתוח באופן ייעודי לכל מטופל ומטופל. בתהליך התכנון בוחנים את המבנה האנטומי של כל מטופל ומתאימים את סוג השתל הרלוונטי עבורו. תכנון נכון מפחית למינימום את הסיכונים הכרוכים בניתוחי אוזניים באשר הם, לאור המיקום הרגיש של האזור המנותח. על מנת למזער את הסיכון, הנמוך ממילא, הניתוח צריך להתבצע על ידי מנתחים מנוסים לאחר שבחנו באופן מדוקדק את בדיקות ההדמיה"

"הניתוח, בדומה מאד לשאר ניתוחי האוזן מבוצע בהרדמה כללית. בניתוח יוצרים כיס תת עורי לעיגון עבור המקלט/סטימולטור של הרכיב המושתל, גישה אל השבלול דרך האוזן התיכונה וחללי האוויר הנמצאים מעל ומאחורי האוזן ופתח זעיר לתוך השבלול.

דרך פתח זה משחילים את מערך האלקטרודות של השתל אל תוך השבלול. חשוב לציין כי ביצוע מיטבי של ניתוח ההשתלה, תוך הקפדה על מיקום אופטימלי של מערך האלקטרודות בתוך השבלול, הינו תנאי הכרחי להפקת תועלת מהשתלה שבלולית".

משך הניתוח בין 1.15 שעה לבין 2.30 שעות. ההחלמה לאחר הניתוח מהירה ומשך האשפוז נע בין יום לשבוע, בתלות בנוהלי בית החולים בו מבוצע ניתוח ההשתלה".

מהם הסיכונים של הניתוח?

"הסיכונים ותופעות הלוואי של ניתוח השתלה שבלולית זהים לאלו של ניתוחי אוזן באופן כללי - ושכיחותם נמוכה מאד. העיקריים שבהם נובעים מהמבנים האנטומיים הנמצאים באוזן. יכול להופיע שינוי חולף בתחושת הטעם במחצית הקדמית של הלשון בצד המנותח; במיעוט החולים עלולה להופיע סחרחורת, החולפת לרוב במהירות. הדמיה מדויקת ושימוש במוניטור לעצב הפנים במהלך הניתוח מוביל למזעור הסיכון של פגיעה בעצב הפנים".

מהן התוצאות המקוות של הניתוח?

"בעזרת השתל, צפויה שמיעה הרבה יותר טובה, מאשר בעזרת המכשירים שברשות החולה לפני ההשתלה. כחודש לאחר ההשתלה, מתבצעים החיבור וההתאמה של האביזר המושתל לרכיב החיצוני ע"י קלינאית התקשורת המלווה את הליך ההשתלבות ביחד עם המנתח/ת.

מיד לאחר החיבור מסוגל המושתל לשמוע בקלות רבה, ובהמשך, תוך שעות עד מספר ימים, מתפתחת בהדרגה גם הבנת הדיבור. חשוב להבין כי התועלת משתל ממשיכה להיבנות בשנים שלאחר ההשתלה. המטרה היא שהמושתל יגיע לתחושה של שמיעה רגילה הודות לשימוש בשתל".

ומה במקרה שלך? התוצאות הללו הושגו? איך תתארי את החיים לפני ואחרי?

"החוויה שלי כמובן מאד חיובית ואני מרגישה בת מזל באופן בלתי רגיל: הן מכיוון שליקוי השמיעה הקשה והעמוק התפתח אצלי בעידן בו יש לכך פתרון אמיתי ויעיל כל כך; והן מכיוון שכמומחית לרפואה וכירורגיה של אוזניים ושתל שבלול, היה ברור לי כי מדובר בניתוח סטנדרטי לחלוטין. לכן לא היססתי בנוגע להחלטה לעבור את הניתוח. כיון שלאורך כל חמשת השנים בהן שמיעתי התדרדרה במהירות, הרכבתי מכשירי שמיעה באופן יעיל, דו צדדי ועקבי, המעבר לשתל שבלול היה מובן מאליו. אורח חיי כמנהלת מחלקת אף אוזן גרון ומנתחת מחייב שמיעה בתחום התקין, מה שהסתייע בתחילה בעזרת מכשירי השמיעה ובהמשך הודות להשתלה.

לאחר ההשתלה, השמיעה נעשתה הרבה יותר מובנת מאליה, לרבות בטלפון, מה שאפשר לי לתפקד באופן מלא בכל מגוון תחומי חיי".

אם כך, היית ממליצה על ביצוע הליך זה?

"כן: כמובן למועמדים מתאימים. שיקום שמיעה הינו הכרחי עבור כל מי ששמיעתו אינה תקינה וקיים פתרון טכנולוגי או כירורגי. כאשר מכשירי שמיעה רגילים לסוגיהם אינם מספיק יעילים ומבנה האוזן מאפשר השתלה שבלולית (מה שקורה בלמעלה מ-95% מליקויי השמיעה) יש ללא כל ספק לעבור לשיקום בעזרת שתל שבלול וליהנות מאיכות חיים גבוהה".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים לשיקום השמיעה והאוזן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום