הזרקת אינסולין: אפשר עט?

(0)
לדרג

שגרת הטיפול בסוכרת תובענית למדי, והזרקות האינסולין התכופות מהוות קושי. למה מטופלים נרתעים מההזרקות, ואיך מסייעת אחות סוכרת להתמודדות עם המחלה

מאת: סימה ארבלי

שגרת הטיפול במחלת הסוכרת כוללת שינוי אורח החיים, משטר תזונתי קפדני, מדידות סוכר, נטילת תרופות והזרקה עצמית של אינסולין מספר פעמים ביום. שגרה תובענית זו, ובעיקר הצורך בהזרקות תכופות, גורמת לרבים מקרב חולי הסוכרת מסוג 2 לקושי להתמיד בטיפול. מאז החל השימוש באינסולין כתרופה קבועה לטיפול בסוכרת שופרו אמצעי הזרקת האינסולין במטרה להקל על החולים. החולים עוברים הדרכה וליווי של אחות סוכרת, שמלמדת אותם איך להזריק ומסייעת להם לנהל את שגרת ההזרקות.

תרומתה של אחות סוכרת (אילוסטרציה)
תרומתה של אחות סוכרת (אילוסטרציה)

מה זה אחות סוכרת? ולמה צריך אחות מומחית לטיפול במחלה?

סוכרת היא מחלה כרונית, ששגרת הטיפול בה ארוכה ומורכבת. ישנו צוות רב מקצועי הכולל רופא משפחה, תזונאית, רופא סוכרת ואחות סוכרת שהם בעלי ידע ומומחיות בניהול הטיפול במחלה. הטיפול בסוכרת הוא טיפול כוללני הדורש מעורבות רבה, ידע ושיתוף פעולה של המטופלים. המטופלים זקוקים לאחות סוכרת שתסביר להם על השלכות המחלה, תלווה אותם בשגרת הטיפול במחלה, תנחה אותם לגבי ההתנהלות הנדרשת מהם ותתווך בינם לבין גורמים שונים.

מה כולל הליווי אצל אחות סוכרת?

ראשית, הדרכה והסבר לגבי המחלה, לגבי השלכותיה האפשריות ולגבי חשיבות הטיפול. שנית, התאמת תכנית טיפולית ותוכנית מעקב בהתאם להנחיות הרופא. לבסוף, הדרכה לגבי הטיפול הנדרש ואופן יישומו - לרבות שינוי אורח החיים, נטילת תרופות פומיות, הזרקות אינסולין, בדיקות עצמיות של רמות סוכר, בדיקות דם תקופתיות וכיוצא באלה.

תפקיד מרכזי וחשוב של אחות סוכרת הוא לעודד את המטופל להתמיד בטיפול. מטופלים רבים מתקשים להמשיך בטיפול המחייב ומשלמים עקב כך מחיר בריאותי קשה. אחיות הסוכרת בשיתוף עם אנשי צוות רב-מקצועי, מנסות למנוע מצב שכזה. בנוסף לכך, אחות סוכרת מופקדת על כל האספקטים של הטיפול במחלה. היא מכירה את החולים מקרוב, מהווה עבורם כתובת לפניות ואוזן קשבת ומתווכת בינם לבין שלל הגורמים המטפלים. כך, למשל, אם היא לומדת על קשיים כלכליים של מטופל היא מערבת גורמי רווחה; אם היא מזהה קשיים נפשיים היא מפנה למערך בריאות הנפש; אם הבדיקות מעידות על החמרה היא מערבת רופא. שגרת הביקור אצל אחות סוכרת כוללת גם תשאול של המטופל וגם בדיקות פיזיות שילמדו על מצבו, כגון בדיקות של כף הרגל, משקל, מדידת לחץ דם, בדיקות רמות סוכר, בדיקות ניטור ובדיקות דם.

מדוע יש בעיה של חוסר היענות לטיפול בסוכרת?

רבים מהחולים מסרבים בשלבים הראשונים לקבל את זה שהם חולים ולהודות בכך. לרוב, כשהרופא ממליץ על הזרקות אינסולין, הוא נתקל בהתנגדות. החולים "נכנעים" לתכתיבי הטיפול רק כאשר התסמינים מתחילים להקשות על חייהם, וזה קורה לרוב בשלב שבו המחלה מאוד מתקדמת וחבל.

מעבר לכך, הטיפול במחלה מורכב מאוד. לפני הכל, שינוי אורח החיים כך שיכלול ירידה במשקל, שינויים תזונתיים, פעילות גופנית ועוד קשה מאוד לרבים מהחולים. אבל הדבר העיקרי הוא החשש מפני ההזרקות. רבים מהמטופל חוששים מהמזרקים, מבוהלים מרעיון ההזרקה העצמית, מתבלבלים מהמושגים הרבים ולא מצליחים להבין את ההנחיות ואת ההבדלים בין סוגי האינסולין השונים ושגרות הטיפול המגוונות. האחיות עושות סדר בדברים, מעניקות למטופל הסברים על האינסולין ועל השימוש בו ומסייעות לו לבחור באופן ההזרקה הרצוי.

מהן האפשרויות של הזרקת אינסולין?

טיפול אחד כולל טיפול תרופתי בכדורים בנוסף להזרקת אינסולין בזאלי (ארוך טווח) פעם אחת ב-24 שעות. טיפול שני כולל הפסקת הכדורים ומעבר לאינסולין. המשמעות היא הזרקת אינסולין בזאלי פעם ביום והזרקת אינסולין קצר טווח בסמוך לכל ארוחה, מה שאומר מינימום ארבע הזרקות ביום. טיפול שלישי כולל שימוש באינסולין מיקס - הזרקה של שני סוגי אינסולין במזרק אחד שמעורב (מיקס) המכיל אינסולין ארוך טווח ואינסולין קצר טווח. טיפול זה משמעו בין שתיים-שלוש הזרקות ביום. טיפול נוסף הוא באמצעות משאבת אינסולין, שבה עושים שימוש בעיקר חולי סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים).

האם כל כך קשה להזריק אינסולין?

ממש לא. אבל בהחלט נחוצה הדרכה והסבר, התאמה של אמצעי ההזרקה למטופל ומעקב אחר התנהלותו. גם מכשיר מדידת הסוכר כולל דקירה וגם בו יש לדעת איך להשתמש.

כל עניין ההזרקות מאוד משתנה כל הזמן. בעבר זה היה סיפור לא פשוט כלל. היו מזרקים מסורבלים, עם מחטים אימתניות והחולה היה צריך "להסתבך" עם מינונים, עיקור, החלפות, שאיבות, הוצאת אוויר, הזלפות ומדידות. מטופלים הזריקו לעצמם אינסולין פעמים רבות ביום לאחר הרתחת החומר, ונתקלו בקשיים רבים סביב העניין, לרבות תופעות לוואי כתוצאה משימוש באמצעי הזרקה לא מספיק ידידותיים.

היום הדברים הרבה יותר פשוטים. מהפכה גדולה בתחום הזרקת האינסולין נרשמה עם פיתוח והמצאת עט האינסולין הראשון בשנות השמונים. עם השנים התפתחו טכנולוגיות שהפכו את ההזרקה לפשוטה יותר למטופל. עובדה זו משפרת מאוד את ההיענות לטיפול. המטופלים מופתעים לגלות עד כמה זה פשוט. הם פשוט צריכים להוריד את המחסום הראשוני ולהבין שהשד לא נורא כל כך. אנחנו עורכות להם היכרות עם עטי ההזרקה שהפכו ידידותיים, נוחים, פשוטים להפעלה, ניידים ומדויקים.

ההנגשה של הטיפול היא הדבר החשוב ביותר כדי לשפר את ההיענות לטיפול. עטי ההזרקה החדשניים (למשל "פלקספן" ) מגיעים מוכנים עם אינסולין מסוגים שונים, בצבעים שונים ועל כל עט רשומים סוג האינסולין והכמות. ההזרקה מתבצעת באמצעות לחיצה פשוטה. העטים מתאימים גם לכבדי ראייה משום שהם משמיעים קליקים שמלמדים על הנעשה.

ומה צופן העתיד?

אמצעי הזרקת האינסולין הופכים מדויקים יותר, ידידותיים יותר ונוחים יותר לשימוש עם השנים. ברור שההתפתחות בתחום תימשך ולא תיעצר. ככל שאמצעי ההזרקה הופכים לנוחים יותר כך ההיענות לטיפול עולה וזה ממש מציל חיים. לאחרונה הגיע לישראל עט הזרקה אפילו נוח יותר מאלה הקיימים (פלקסטאץ'), שגם מאפשר גמישות במועדי ההזרקה. אנחנו מעזים לחלום שבעתיד יפותחו אמצעי הזרקה שיאפשרו הזרקה של פעם בשבוע. ועד שזה יקרה, עטי האינסולין בהחלט מקלים על חיי המטופלים.

סימה ארבלי היא אחות מומחית לסוכרת במכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום