השחפת לא נעלמה מישראל

(0)
לדרג

ישראל נחשבת לסיפור הצלחה אזורי מבחינת מניעת המחלה הקטלנית, אך גם כאן בשנים האחרונות חלה עלייה בתחלואה. נתונים ליום השחפת העולמי

מאת: מערכת zap doctors

בשנת 2012 התגלו בישראל כ-500 חולי שוחפת, מרביתם נולדו מחוץ לישראל. בסך הכל שיעור התחלואה בארץ הוא בין הנמוכים במערב, אך הפיכתו של העולם לכפר גלובלי מותירה את המחלה על סדר היום. כך עולה מנתונים שפרסם אתמול (א') משרד הבריאות לרגל יום השחפת העולמי.

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי בשנת 2012 חלו בשחפת 8.6 מיליון איש, בעיקר בדרום מזרח אסיה, באפריקה הדרומית לסהרה ובאזור המערבי של האוקיינוס השקט. שיעור התחלואה בישראל עומד ב-2012 כ-6.4 ל100 אלף איש, בין הנמוכים ביחס למדינות העולם המערבי. בשנת 2012 דווח למחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות על 508 חולי שחפת חדשים בישראל. מרבים החולים החדשים (כ-90%) נולדו מחוץ לישראל. מכלל החולים המדווחים, 58% התגלו בקרב אנשים שאינם אזרחי ישראל.

משנת 1997 מופעלת בישראל התכנית הלאומית למיגור שחפת על ידי משרד הבריאות בשיתוף ארבע קופות החולים. בשנים האחרונות פותחו מספר דרכי פעולה אשר מטרתן להתמודד עם סוגיית התחלואה בשחפת ואיידס בקרב אנשים חסרי ביטוח רפואי כגון מהגרים ומבקשי מקלט אשר אינם אזרחי ישראל. חוזר מנכ"ל 14\3, נוהל הפעלת תכנית קהילתית למעקב וטיפול אנטי-רטרו-ויראלי (ART) למהגרים נשאי HIV חסרי ביטוח רפואי, מסדיר את המעקב הסדיר והטיפול למספר מחלות זיהומיות כגון השחפת לחלק מנשאי HIV. משרד הבריאות מממן את המיזם, הכולל טיפול מניעתי באמצעות שיתוף פעולה בין גופים שונים כגון משרד הבריאות , מרפאות איידס, ארגוני סיוע, חברות התרופות וחברות מסחריות אחרות.

שחפת - ממגפה לאיום

ב-24 במרץ 1882, הודיע ד"ר רוברט קוך (Dr. R. Koch) על גילוי החיידק הגורם למחלת השחפת Mycobacterium Tuberculosis)). המחלה הקטלנית גרמה למוות של אחד מכל שבעה אנשים באירופה ובאמריקה. למרות התקוות הגדולות שליוו את גילוי החיידק, מתו משחפת מאז ועד היום לפחות עוד 200 מיליון בני אדם בעולם. משנות ה-80' אנחנו עדים לעלייה בתחלואה בשחפת במדינות מפותחות ובשאר העולם. ב-1993 הכריז ארגון הבריאות העולמי בפעם היחידה בתולדותיו על מחלת השחפת כעל מצב חירום עולמי. בארץ, כמו בעולם, מתייחסים בכובד ראש למגמות אלה.

בזכות האנטיביוטיקה

לפני עידן הטיפול האנטיביוטי, כמחצית החולים בשחפת מתו מהמחלה. כל הפסקה או אי-השלמת הטיפול המלא עלולים לגרום לחידוש המחלה ולהמשך הפצת חיידקי השחפת. טיפול בלתי סדיר מביא להתפתחות זנים עמידים לתרופות וסיכון להפצתם. על מנת להבטיח את השלמת הטיפול אצל החולה והיענות טובה, השיטה המועדפת והמומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי והמאומצת על ידי משרד הבריאות היא שיטת טיפול בהשגחה ישירה DOTS (Directly Observed Treatment Short-course). בשנת 2007 ובשנת 2013 צוינה התוכנית הישראלית על ידי ארגון הבריאות העולמי איזור אירופה כ"סיפור הצלחה".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום