מנהל חדש לבתיה"ח הממשלתיים

(0)
לדרג

משרד הבריאות כבר לא יהיה הבעלים של בתי החולים הממשלתיים, אלא רשות סטטוטורית נפרדת שכפופה לשרת הבריאות. מנכ"ל משרד הבריאות יעסוק ברגולציה

מאת: מערכת zap doctors

ועדת המשנה ל'ריבוי הכובעים' של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, שפעלה כחלק מועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, מפרסמת היום (ג') את המלצותיה לרפורמה במערכת הבריאות: תוקם רשות ממלכתית נפרדת ממשרד הבריאות - רשת מרכזים רפואיים ממשלתיים - שתפקח ותנהל את בתי החולים הממשלתיים. הרשות תהיה כפופה לשרת הבריאות שגם תמנה את העומד בראשה. מנכ"ל משרד הבריאות לא יהיה אחראי, או בעל סמכות ביחס לרשות המרכזים הרפואיים, וזאת על מנת לוודא קיומה של הפרדה מהותית ואפקטיבית. עד להסדרת הנושא בחקיקה הקמת הרשות תהא מכוח החלטת ממשלה.

בנוסף, יוקמו ועדות מייעצות להנהלות בתי החולים, מבקר פנים, ועדת ביקורת וחיזוק מעמדו של מנהל הכספים כדי לחזק את מנגנוני הפיקוח והבקרה בבתי החולים - שהנם ארגונים מורכבים עם פעילות כלכלית סבוכה. זאת לצד מתן גמישות ניהולית למנהלי בתי החולים לצד הגברת אחריותם.
מנכ"ל משרד הבריאות יעסוק ברגולציה על בתי החולים הממשלתיים וזה יעשה בהסכמה עם מנהל הרשות. במקרה של חילוקי דעות תיבדק המשמעות התקציבית על ידי הרשות, והנושא יובא להכרעת השרה. הרשות תהא כפופה לשרת הבריאות.

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: "המנדט, שניתן לתת הועדה, בראשות רונית קן, היה לעסוק בשלושת הכובעים של משרד הבריאות: הן כקובע רגולציה, הן כגורם אכיפתה במערכת הבריאות בכלל, ובבתי החולים, בפרט, והן כבעלים של בתי החולים הממשלתיים. כל זאת משום שריבוי התפקידים הזה מחליש באופן משמעותי את מעמד המשרד ופוגע במערכת הבריאות הציבורית".

רונית קן: "הקמת רשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים מותירה את השליטה בתהליך ארוך הטווח בידי שרת הבריאות, אשר תוכל לקבוע את סדרי העדיפויות והאיזונים הנדרשים בשלבי התכנון והיישום. לממשלה תהיה שליטה והשפעה על התנהלות המערכת בהיבטי תקציב וכוח אדם".

השרה גרמן הודתה לרונית קן וחברי הועדה על התגייסותם למשימה ואמרה כי: הרשות בעצם תאפשר לנו במשרד הבריאות להתמקד בביצוע תפקידי המיניסטריון, בעוד שהיא תתמקד בביצוע תפקידי הבעלים. מהלך שכזה יניח את התשתית לחיזוק מנגנוני המשילות והבקרה של המדינה על המרכזים הרפואיים שבבעלותה, וכן לשיפור הניהול והבקרה בבתי החולים עצמם, תוך הגברת השקיפות. אני משוכנעת שבכך, המערכת כולה תתחזק, והציבור יצא אף הוא נשכר, שכן משרד הבריאות צפוי לשפר את תפקודו, ואילו המרכזים הרפואיים יתנהלו לפי אמות מידה מתקדמות של ניהול ושקיפות, כמצופה מארגונים בעלי חשיבות כה מכרעת.

המסקנות הן חלק ראשון בסדרת נושאים, שנבחנו בחודשים האחרונים במסגרת ועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל. נושאים נוספים שנבחנו בוועדות המשנה הם: תיירות המרפא וסוגיית ביטוחי הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום