בייבי בלוז: דיכאון אחרי לידה

(0)
לדרג

רוב הנשים חוות מידה מסוימת של דכדוך וקשיים רגשיים אחרי הלידה, אבל אצל חלקן התופעה הזו לא נעלמת והופכת לדיכאון קליני שעלול להיות מסוכן לאם ולתינוק

מאת: מערכת zap doctors

התקופה שלאחר הלידה, עם כל האושר שמלווה אותה, טומנת בחובה גם אתגרים פיזיים ונפשיים לא קלים. כולם מצפים מהאם הטרייה להיות בעננים ולהתמוגג מהאוצר החדש, ואילו היולדת, לא פעם, מתקשה להסתגל למציאות החדשה, לעייפות הכרונית ולשינוי הכל כך אדיר שחל בחייה. רוב הנשים לאחר לידה חוות קשיים רגשיים ונפשיים, רבות חוות דכדוך ולא מעטות חוות דיכאון של ממש. ד"ר שרון בן רפאל, פסיכולוגית קלינית ומומחית בטיפול בקשיים רגשיים בתקופת ההיריון ולאחר הלידה, מסבירה על התופעות השונות ועל ההבדלים ביניהן.

* למידע בנושא פסיכופתולוגיה בשלוש השנים הראשונות לחיים.

מה זה דיכאון אחרי לידה?

"דיכאון אחר לידה הוא בעצם דיכאון קליני לכל דבר, אשר מתעורר בשבועות או בחודשים שלאחר הלידה. טעות נפוצה היא לקרוא לכל תופעה נפשית המתעוררת לאחר הלידה 'דיכאון אחרי לידה', אולם בתקופה רגישה זו מתעוררות תופעות נפשיות מגוונות ושונות, כולל חרדות, הפרעה דו-קוטבית, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית ועוד. דיכאון הוא התופעה הנפשית הנפוצה ביותר לאחר הלידה - כאחת מתוך חמש נשים חווה דיכאון אחרי לידה בדרגות חומרה שונות.

מה הם הגורמים לדיכאון אחרי לידה?

"דיכאון לאחר לידה נגרם לרוב כתוצאה משילוב של מספר תחומים. בתחום הביולוגי: דיכאון בהריון הוא הגורם מספר אחד לדיכאון אחרי לידה, ובנוסף יכולה להיות נטייה גנטית לדיכאון, שינויים הורמונליים בשבועות שלאחר הלידה, סיבוכים במהלך האשפוז לאחר הלידה, עייפות וחוסר שינה. בתחום הפסיכולוגי: בעיות נפשיות בעבר, חששות או דאגות בשל בעיות בריאות מתמשכות של התינוק וכדומה. בתחום החברתי: חוסר תמיכה משפחתית וחברתית, אי שביעות רצון בחיי הזוגיות, אבל שמתעורר לאחר הלידה, עימותים עם בני משפחה ועוד.

מה הם התסמינים של דיכאון אחרי לידה?

"לפי מדריך ההפרעות הפסיכיאטריות DSM-V, הסימפטומים ההכרחיים לאבחון של דיכאון הם 'מצב רוח מדוכא רוב היום, כמעט כל יום, ו/או אובדן עניין והנאה ברוב התחומים'. בדיכאון לאחר הלידה אנו נתקלים לעתים קרובות בעצבנות, כעס ותוקפנות במקום העצב המאפיין בדרך כלל דיכאון. בנוסף לכך, בדיכאון לאחר לידה נמצא סימפטומים נוספים כגון ירידה בתיאבון, קושי להירדם או לישון ותחושת עייפות או חוסר אנרגיות (שאינם קשורים לשינה של התינוק), אי שקט, הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי או אשמה וכן קושי להתרכז ולקחת החלטות וגם מחשבות אובדניות. לעתים תהיה גם תחושת חרדה וקושי לתפקד או לטפל בתינוק או תחושת אדישות או דחייה כלפי התינוק.

כיצד ניתן להבחין בין עצב טבעי בשל שינוי הנסיבות והקשיים הכרוכים בלידה ובגידול ילד לבין דיכאון שמהווה מחלה ומחייב התערבות רפואית?

"תחושת דכדוך, מצב רוח לא יציב, חרדה, קשיי שינה, חוסר תיאבון ועצבנות מתעוררים אצל רוב הנשים בשבועיים הראשונים שלאחר הלידה. זאת בשל שינויים הורמונליים, תהליך הלידה המתיש, השינוי שהתרחש בחייהן והקשיים השונים המתעוררים לאחר הלידה. ישנן נשים שיחוו תחושות כאלה למשך דקות או שעות ספורות, וישנן נשים שיחוו אותן לאורך מספר שבועות. כאשר תחושות אלה נמשכות יותר משבועיים-שלושה, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי.

לאן צריכים לפנות הבעל, ההורים, האחים או החברות המודאגים? איך מתחילים טיפול בדיכאון אחרי לידה? מי הגורם הראשוני שמניע את התהליך?

"לצורך האבחון כדאי לפנות לפסיכיאטר, לרופא המשפחה או לפסיכולוג המתמחה בטיפול בדיכאון לאחר לידה. כאשר מדובר בדיכאון קל-בינוני, במצב שבו האישה יוצאת מהמיטה וממשיכה לתפקד, היעילות של טיפולים אלה דומה ובבחירת ההפניה כדאי להתחשב ברצון האישה. ישנן נשים המעדיפות טיפול פסיכולוגי וישנן נשים המעדיפות טיפול תרופתי. לאחר האבחון הראשוני איש המקצוע יכול להפנות לטיפול משלים, ולעתים מומלץ לשלב טיפול פסיכולוגי ותרופתי. בדיכאון כבד, כאשר האישה נשארת רוב היום במיטה ואיננה מתפקדת, יש לפנות קודם כל לטיפול תרופתי. בכל מקרה, כדאי לפנות לייעוץ בשלב מוקדם מאוד על מנת למנוע הידרדרות נוספת וסכנה לאישה ולתינוק הרך.

כיצד מאובחן דיכאון אחרי לידה?

"אנשי מקצוע מאבחנים דיכאון אחרי לידה בעזרת ראיון קליני, שבמהלכו נשאלות שאלות שונות בנוגע לסימפטומים ולתפקוד. בטיפות החלב ממלאות נשים אחרי לידה שאלון אדינבורו לצורך סינון, ואלה שמקבלות ציון גבוה מופנות להערכה של רופא.

מהו הטיפול בדיכאון אחרי לידה?

"ישנן תרופות הפועלות באופנים שונים. תרופות השייכות למשפחת ה-SSRI, לדוגמה, נפוצות בטיפול בדיכאון לאחר לידה. הן גורמות לעלייה ברמת הסרוטונין במוח, ובכך מפחיתות את תחושת הדיכאון ומקילות את התסמינים השונים. בחלק מהתרופות החדשות ניתן לחוש הטבה כבר לאחר שבוע של טיפול. הטיפולים הפסיכולוגיים המומלצים מתמקדים בהשגת שיפור מהיר בדיכאון על מנת למנוע את ההשפעות השליליות של הדיכאון על האם והתינוק. מבין אלה ניתן להזכיר שני טיפולים קצרי מועד (12-16 פגישות): האחד הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), המתמקד בשינוי של דפוסי חשיבה מגבילים ושל ההתנהגות הנלווית. השני הוא פסיכותרפיה בין אישית המתמקדת בשיפור מערכת התמיכה ובשינוי דפוסי התקשורת עם בן הזוג וקרובים אחרים.

האם המחלה יכולה לעבור לבד ללא אבחון מעקב וטיפול? האם כשייעלמו הקשיים ייעלם גם העצב?

דכדוך או דיכאון קל יכולים לחלוף ללא טיפול לאחר מספר שבועות. ניתן להשיג הטבה מסוימת על ידי שילוב יומיומי של פעילויות אשר בעבר הסבו הנאה ופעילות ספורטיבית אירובית כגון הליכה, שחייה, ריקוד וריצה. בכל מקרה כדאי לעשות זאת במשך שבוע-שבועיים, ואם אין הטבה לפנות לייעוץ מקצועי. בתקופה של דיכאון יש רצון להתרחק מכולם ולהסתגר, אולם בידוד זה מחמיר את הדיכאון. על כן מומלץ לשמור על קשר עם אנשים קרובים שיכולים לספק תמיכה רגשית בתקופה זו, לצאת מהבית אפילו כאשר אין חשק, ולבקש מהמשפחה עזרה בבית ובטיפול בתינוק. חשוב לזכור כי דיכאון של האם משפיע על התפתחות היילוד בחודשים החשובים בחייו, אפילו כאשר האם ממשיכה לתפקד ולטפל בתינוקה. דיכאון לא מטופל עלול להימשך שנה ואף יותר, ולעתים מגיעות נשים לאחר לידה שנייה ושלישית המספרות כי הדיכאון הנוכחי החל לאחר הלידה הראשונה והמשיך בגלים מאז".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום