סוכרת וזיקנה: זהירות מסיבוכים

(0)
לדרג

1 מכל 4 מבוגרים חולה בסוכרת. לעתים קרובות המחלה כרוכה בסיבוכים: מחלות לב, סיבוכים בכליות והיפוגליקמיה. תרופות חדשות עשויות למנוע חלק מהתופעות

מאת: ד"ר חוליו וינשטיין

הסטטיסטיקה מראה כי ככל שגיל האדם מתקדם, כך הסיכוי ללקות בסוכרת גדל. מכאן, לא מפתיע שאחרי גיל 64 אחד מתוך ארבעה סובל מסוכרת, כ-25% מהאוכלוסייה המבוגרת.

סוכרת בקרב קשישים מחייבת תשומת לב גבוהה וטיפול, מאחר והם רגישים יותר לסיבוכים, נוטלים יותר תרופות, ובדרך כלל סובלים מתופעות פיזיות נוספות, לצד הסוכרת. בדומה לסוכרת בקרב צעירים, ככל שהסוכרת מאוזנת יותר, כך מצטמצם הסיכון לסיבוכים עתידיים ולהחמרת המחלה.

סיבוכי סוכרת אצל מבוגרים (אילוסטרציה)
סיבוכי סוכרת אצל מבוגרים (אילוסטרציה)

מה הקשר בין סוכרת לבין מחלות לב?

בעיה מוכרת ושכיחה בגיל המבוגר היא שלנוכח העלייה בגיל, לוקים ביותר מחלות. אחת המחלות הנפוצות בגיל המבוגר היא מחלת הלב. הרוב המכריע של אנשים שלוקים במחלת לב נאלצים לעבור צנתור, להתמודד עם אי ספיקת לב ואשפוזים על רקע מחלות לב ועוד.

אלה למעשה סוכרתיים, התופסים את "המקום הראשון" מבין אחוזי התמותה בגין מחלות לב. מצב החולי הלבבי בקרב סוכרתיים הפך לחמור במיוחד, כך שישנה נטייה בעולם לכנות את הסוכרת כמחלת לב נוספת. סוכרתיים אמנם יכולים לסבול ממחלות בכליות וסיבוכים ברגליים, אך מרביתם מתים בסופו של דבר ממחלת לב.

מהי ההשפעה המיוחדת של היפוגליקמיה על אדם מבוגר?

שילוב העלייה בחולי עלולה לבוא לידי ביטוי אצל הקשיש הסוכרתי דרך סיבוכים שונים והתקפי היפוגליקמיה. המבוגר עם הסוכרת נמצא על סף היפוגליקמיה וסובל לא אחת מתסמינים של דופק מהיר, רעד בידיים, הזעה ותחושה רעה, המעידה על התקף היפוגליקמיה. זמן תגובה ארוך בעת אירוע של נפילת סוכר עלול להיות מסוכן לחייו של הקשיש, ולפיכך חשוב לשים לב לתסמינים השונים ולראות בהם סימן אזהרה.

מה הקשר בין סוכרת לבין סיבוכים בכליות?

העלייה בחולי מביאה עימה את אחד הסיבוכים השכיחים בקרב סוכרתיים: הסיבוך בכליות. ככל שגיל האדם מתקדם, כך התפקוד הכלייתי שלו הולך ופוחת והכליה הולכת ונחלשת. אוכלוסיית הסוכרתיים נמצאת בסיכון גבוה יותר למחלת כליות ולמעשה כ-40% מהסוכרתיים סובלים מכשל כלייתי כלשהו, החל מסיבוך קל ועד אי ספיקת כליות וצורך בדיאליזה.

בנוסף, האוכלוסייה המבוגרת חשופה יותר לסיבוכים בכליות, מאשר סוכרתיים צעירים. כפועל יוצא מכך, נראה כי אדם מבוגר וסוכרתי נמצא ברמת הסיכון הגבוהה ביותר לפגיעה כלייתית.

סוכרתי מבוגר הסובל מכשל כלייתי צריך להקפיד במיוחד להימנע מהתקפי היפוגליקמיה, זאת מאחר וההשלכות הבריאותיות של נפילת סוכר שכזו עלולות להיות חמורות אצלו הרבה יותר. הדבר עלול להתבטא בהחמרת מחלת לב וכן בהתפתחות סיבוכים נוספים שיכולים להוביל לאי ספיקת לב קשה, עד בצקת ריאות, אירועים מוחיים ואף התקף לב ומוות.

האם יש תרופות חדשות לסוכרת המשתלבות טוב יותר עם תרופות למחלות אחרות, ואשר מקטינות הסיכון להיפוגליקמיה?

האוכלוסייה המבוגרת בדרך כלל נאלצת ליטול כמות גדולה במיוחד של תרופות, בשל התופעות הרבות מהן סובלים הקשישים. קשיש סוכרתי מטופל בדרך כלל בתרופות לאיזון הסוכרת, לצד טיפול תרופתי נוסף למחלות פיזיות אחרות, כמו לחץ דם גבוה, או תופעות נפשיות כמו דיכאון וכד'.

מרבית התרופות הקיימות לסוכרת מתנקות מהגוף דרך מנגנון פינוי העובר בכליות. מכאן, שקשיש סוכרתי הסובל מפגיעה בכליות חייב לשנות את אופן הטיפול הקיים ואת מינוני התרופות, בכדי לא לייצר החמרה בכשל הכלייתי, ובד בבד להמשיך לאזן את הסוכרת.

כיום קיימות שיטות טיפול חדשניות, המאפשרות דרך טיפול יעילה ופשוטה יותר. ישנן תרופות ממשפחת ה-DPP4 שמורידות את רמת הסוכר בדם ללא סיכון של היפוגליקמיה. בנוסף, ניתן למצוא תרופות חדשות, דוגמת טרג'נטה, בעלת מנגנון פינוי עוקף כליות, המאפשר המשך בשגרה הטיפולית של הסוכרתי ללא שינוי תרופתי. ישנה חשיבות גדולה למתן טיפול מתאים לסוכרתיים, במיוחד לקשישים, על מנת להקל עליהם את איזון הסוכר ואת ההתמודדות עם מחלות נוספות, מבלי לייצר שינויים טיפוליים העלולים להוביל לתופעות לוואי או לסיבוכים עתידיים.

הכותב הוא מנהל היחידה לסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא במרכז DMC לטיפול בסוכרת

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפול בסוכרת
פורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום