מיגרנה בילדים: טיפול פסיכולוגי

(0)
לדרג

ממצא: לטיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב טיפול תרופתי תועלת רבה בטיפול במיגרנה בילדים. לאחר שנה מרבית הילדים דיווחו על ירידה של 50% בכמות כאבי הראש

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש שפורסם בדצמבר 2013 בכתב העת JAMA מעלה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי צריך לשמש כטיפול קו-ראשון ביחד עם טיפול תרופתי כנגד מיגרנה בילדים, ולא רק כתוספת לטיפול לאחר כשלון תרופות.

הירידה במספר הימים עם כאבי ראש בכל חודש בקרב ילדים הנוטלים Amitriptyline והשלימו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בן עשרים שבועות, הייתה גדולה יותר מזו שתועדה בקרב מטופלים בתרופה בלבד עם הדרכה בנושא כאבי ראש.

המחקר כלל ילדים בגילאי 10-17 שנים עם כאבי ראש כרוניים (15 ימים עם כאבי ראש, או יותר, בכל חודש) ומוגבלות בינונית לפחות עקב המחלה הכרונית. כל החולים נטלו Amitriptyline וחולקו באקראי לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (קבוצת התערבות) או הדרכה בנושא כאבי ראש (קבוצת ביקורת).

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי כלל מרכיב הרפיה בסיוע ביופידבק, במהלכו המשתתפים למדו ליצור מצב גופני של הרפיה עם נשימות עמוקות, הרפיית שרירים מתקדמת ודמיון מודרך. החולים בקבוצה זו למדו כיצד פועל הכאב בגוף וכיצד ניתן להשפיע על כאב עם התנהגות, רגשות ומחשבות. הטיפול כלל גם מרכיבים אחרים, דוגמת כישורי התמודדות וחיזוק מצד ההורים של יכולות ההתמודדות של הילדים. למשתתפים בקבוצת הביקורת ניתנה הדרכה עם דיונים קבועים על נושאים הקשורים בכאבי ראש. כל החולים קיבלו טיפול ב-Amitriptyline, בעת ארוחת הערב.

יעילות הטיפול הפסיכולוגי

בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה של 11.5 ימים עם כאבי ראש, בהשוואה לירידה של 6.8 ימים בקבוצת הביקורת. כמו כן, תועד שיפור במדדים להערכת מוגבלות החולים עקב מיגרנה, שהיה בולט יותר משמעותית עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בהשוואה לטיפול סטנדרטי. ב-66% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה של 50% ומעלה במספר הימים עם כאבי ראש, זאת בהשוואה ל-36% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת.

המחקר מוכיח כי לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי השפעה קלינית משמעותית על התוצאות, כאשר כמעט 9 מכל 10 משתתפים עם שינויים מדידים במספר הימים עם כאבי ראש ומוגבלות, שענו על ההגדרות להתערבות מוצלחת ירידה של 50% ומעלה במספר הימים עם כאבי ראש והפחתת מוגבלות לדרגה נמוכה עד לא-קיימת.

נראה כי לטיפול השפעה ממושכת, כאשר לאחר שנה אחת, ב-86% מהמטופלים בקבוצת ההתערבות תועדה ירידה של לפחות 50% במספר הימים עם כאבי ראש, זאת בהשוואה ל-69% מהחולים בקבוצת הביקורת.

הילדים דיווחו כי נהנו מטיפול קוגניטיבי-התנהגותי ולמרות שמדובר בטיפול המסייע גם למבוגרים, עדיף ללמוד כישורים אלו בשלב מוקדם במהלך מחלות כרוניות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מוכיחים לראשונה שיפור משמעותי וממושך בצעירים עם מיגרנה כרונית בעקבות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. הם ממליצים לכלול טיפול קוגניטיבי-התנהגותי כטיפול קו-ראשון ביחד עם טיפול תרופתי מניעתי.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום