הפטיטיס C: העתיד כבר כאן

(0)
לדרג

מהפכה: תרופות חדשניות מאפשרות שליטה טובה במחלת הכבד הנגיפית הקשה הפטיטיס C, ולעתים אף מביאות להחלמה מלאה. אבחון מוקדם של הנגיף משפר מאוד את הסיכויים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

פרופ' רן אורן, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בבית החולים הדסה מגדיר את הטיפולים החדשניים במחלת הפטיטיס C כמהפכה ופריצת דרך, המשנה את אופן ההתמודדות עם המחלה. פרופ' אורן מסביר על המחלה, על הטיפול בה ועל פריצות הדרך החדשות.

מהי מחלת הפטיטיס C?

"זוהי מחלת כבד נגיפית כתוצאה מזיהום בווירוס דלקת הכבד מסוג C. הכבד הוא איבר חיוני הנמצא בבטן הימנית העליונה. משקלו 1,500 גרם וקוטרו כ-15 ס"מ. פעילותו הינה בשני תהליכים עיקריים: האחד, תהליך חילוף החומרים בגוף, קרי המעבר מחומר גלם הנספג בצורה שאינה פעילה לחומר פעיל הדרוש לצורכי הגוף; והשני, תהליך הפרשת רעלים מהגוף דרך המעי או דרך הכליה. קיימות מספר סיבות למחלות כבד, כאשר אחת הסיבות העיקריות הינה זיהום בנגיף. קיימים מספר נגיפים הגורמים לדלקת בכבד, נגיף דלקת הכבד מסוג A, הגורם בדרך כלל למחלה חריפה חולפת, נגיף דלקת הכבד מסוג B, שלאחרונה, לאור השילוב בין חיסון מוצלח לבין טיפול יעיל, הולך ויורד בשכיחותו, ונגיף דלקת הכבד מסוג C (ידוע כ-HCV), אשר הטיפול בו עובר לאחרונה מהפך חיובי מדהים, נגיף המחולל את מחלת ההפטיטיס C".

מהו מהלך המחלה של הפטיטיס C?

"זיהום כתוצאה מנגיף ה-HCV גורם בשלב ראשון לדלקת בכבד. יכול להיות שידובר בדלקת כבד חריפה קצרה וחולפת. החולה עשוי להבריא מהדלקת לחלוטין. יכול להיות גם מצב של נשאות: הווירוס קיים בדם אך אינו תוקף את הכבד. ויכולה גם להתפתח מחלה כרונית, שבתקופה הראשונה אופייה דלקתי, וכעבור מספר שנים משתנה אופייה לצלקתי. מדובר במצב בו כל הכבד צלקתי ועל גבי הצלקת, איים של תאי כבד, מצב המכונה שחמת הכבד. במצב זה, הכבד מאד נוקשה, לחץ הדם בכבד עולה, הדם הזורם אל הכבד נתקל בהתנגדות לזרימה ונוצרים מספר סיבוכים מסכני חיים, לרבות הצטברות נוזלים בחלל הבטן (מצב המכונה 'מיימת'), דמם כתוצאה מעליית הלחץ בוורידים בוושט ובקיבה, עד כדי פיצוצם, והצטברות רעלים במוח, שהכבד לא הצליח לפנות מהגוף (מצב המכונה: אנצפלופתיה). החל משלב השחמת, קיימת סכנה להופעת גידול ראשוני בכבד בשכיחות משתנה, סביב 2-6 אחוז לשנה. במצב זה, אחוז התמותה גבוה והטיפול היעיל היחיד הינו השתלת כבד. מרבית החולים יפתחו את דלקת הכבד הכרונית ויהיו חשופים לסיבוכים הללו. על כן, ישנה חשיבות עליונה לקבלת טיפול מוקדם וחשוב להקפיד לקבל טיפול יעיל המסוגל לחסל את הווירוס בטרם ייגרם נזק לכבד".

מהי שכיחותו של נגיף ה-HCV?

"וירוס ה-HCV התגלה וזוהה ב-1988 ומנות דם בארץ נבדקות לגילוי זיהום בווירוס החל משנת 1992. קיימים מספר תתי-סוגים של הווירוס, המכונים ג'נוטייפ. שהשכיחים הינם ג'נוטייפ 1-4. שכיחות הווירוס בעולם המערבי היא 2%; שכיחות נשאי הווירוס שיפתחו מחלה כרונית היא 80%. מתוכם 20% יפתחו שחמת ומתוכם 2-6% יפתחו גידול ראשוני בכבד. גם בארץ, הערכות מדברות על 2% חולים, משמע כ-160,000 איש. היות ובכל מרפאות הכבד, אנו מטפלים בכ- 25 אחוז ממספר זה, אנו מניחים שמרבית המקרים אינם מאותרים ויש לעשות מאמץ על מנת לאתרם. תת האבחון של חולים רבים נובע מעובדת היות המחלה שקטה עד לשלב בו נגרם נזק. חולים רבים נושאים את הנגיף ואף מפתחים תחלואה, בלי להיות מודעים לכך והם אינם זוכים לטיפול. עובדה זו מצערת במיוחד בשל חשיבות הטיפול המוקדם: בשלב הופעת התסמינים, סיכויי הטיפול קטנים הרבה יותר והנזק שנעשה לא ניתן לתיקון. חבל!".

מהו הטיפול בדלקת כבד נגיפית מסוג C?

"במשך שנים רבות, התרופה 'אינטפרון' היוותה אבן יסוד בטיפול בחולים ובנשאים. לתרופה זו הצלחה רבה בשל יכולתה לחסל את הווירוס HCV, אולם לטיפול באמצעותה יש מספר מגבלות משמעותיות:

1. ניתן לתת אותה בהזרקה בלבד.

2. היא גורמת ללא מעט תופעות לוואי בקרב רבים מהמטופלים, ובהן תסמינים דמויי שפעת, דיכאון, בעיות עוריות, שינוי בפעילות בלוטת התריס, חשיפה לזיהומים ועוד.

3. הצלחה מוגבלת בלוחמה בווירוס: הצלחת טיפול מוגדרת כהיעלמות הווירוס מהדם, 6 חודשים לאחר תום טיפול ונקראת SVR. טיפול בתרופה 'אינטרפרון' בלבד הוביל ל-7% הצלחה. על כן, נהוג היה לשלב את הטיפול עם תרופה אנטי ויראלית נוספת בשם 'ריבאוירין', מה שהעלה את אחוזי ההצלחה ל15%. טיפול יעיל יותר כלל מתן אינטרפרון ארוך טווח:

'פג-אינטרפרון' שהוביל ל-28% הצלחה, כששילוב בין פג-אינטרפרון וריבאוירין הוביל למצב של 40-50% הצלחה". "בשנים האחרונות, חל מהפך משמעותי בטיפול בנגיף ה-HCV וטיפול חדש מוצע לחולים".

מהו הטיפול החדשני בהפטיטיס C?

"הדרך המרכזית לטפל במחלה היא למנוע את יכולת השכפול העצמי של הנגיף. כיום ניתן להשיג זאת על ידי תרופות המעכבות אנזימים מסוימים, ההכרחיים ליכולת שיכפול הנגיף. לדוגמא, התרופה 'סופוסבוביר' שאושרה לשימוש בשנת 2013, על ידי הרשות לתרופות ומזון בארה"ב, המעכבת את האנזים 'פרוטאז'. לצידה ישנן תרופות נוספות המעכבות אנזימים. שילובן של אלה עם התרופה הוותיקה 'ריבאוירין', מהווה טיפול משולב יעיל מאוד, המסייע למיגור בכל תתי הסוגים של הווירוס, לרבות הסוג העמיד ביותר. החיסרון בתרופות החדשות הניתנות דרך הפה ללא אינטרפרון הוא היותן יקרות מאד ולכן בשלב זה הטיפול בהן ניתן ויינתן למקרי התחלואה הקשים שאינם מגיבים לטיפול הוותיק".

מה הם יתרונות הטיפול החדשני?

"כאשר מדברים על טיפול מוצלח בדלקת כבד נגיפית, מטרותיו ברורות: להגדיל את כמות המטופלים המגיעים ל-SVR, להקטין את משך הטיפול ולצמצם את תופעות הלוואי. באופן כללי, אנו מרגישים ש'העתיד כבר כאן' או לפחות מעבר לפינה. לפני כעשרים שנה לא היה כל טיפול יעיל במחלה וכעת אנו נמצאים בתקופה בה כמעט כל חולה יצליח להעלים את הווירוס ולהגיע להחלמה. במשך השנים לאחר היעלמות הווירוס, מצב הכבד הולך ומשתפר, לעתים עד כדי הבראה מלאה. הטיפול החדש נושא כמה יתרונות ברורים שמבטלים את כל חסרונות הטיפול הישן:

1. התרופות ניתנות דרך הפה;

2. לטיפול הרבה פחות תופעות לוואי;

3. לטיפול אחוזי הצלחה גבוהים ביותר המגיעים ל-90-100%".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - כבד שומני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום