"28% מהאסירים נשאי נגיפי כבד"

(0)
לדרג

כך מזהיר מומחה למחלות כבד בוועדה לביקורת המדינה, ומציע לבדוק מחלות זיהומיות באסירים. יו"ר הוועדה קורא לחשוף בפני משפחות אסירים דו"חות סיבת מוות

מאת: מערכת zap doctors

פרופ' ריפעת ספדי, מנהל היחידה למחלות כבד במרכז הרפואי "הדסה" עין כרם, הזהיר היום (ד') כי מחקר בינלאומי חדש מוכיח, כי בממוצע 28% מאוכלוסיית האסירים בעולם, נשאית בנגיפי כבד הגורמות למחלות כרוניות מדבקות ולמוות. בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת הוא קרא לבדוק את האסירים בדחיפות באמצעות בדיקת דם פשוטה ולאתר, לחסן ולטפל במי שנושאים נגיפים אלו.

עוד עולה מנתונים שהוצגו בישיבה כי בשב"ס מוחזקים היום 22 אלף אסירים, ב-33 מתקנים, כשמדי שנה נקלטים בבתי הסוהר כ-17 אלף אסירים ועצירים, שכל עלות האשפוז, התרופות והטיפול היא מתקציב שב"ס, והם אינם משתתפים בו. תקציב מחלקת רפואה לשנת 2013 היה 58 מיליון שקלים.

חוסר שקיפות

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן אמר כי "יש לתגמל רופאים שיצטרפו לשרות בתי הסוהר כמו לרופאים העוברים לפריפריה, בנוסף דורש ח"כ כהן מהשב"ס לשתף משפחות אסירים שמתו בדו"חות סיבת המוות. כיום השב"ס משתף אותם רק בעקרונות הדו"ח. ח"כ כהן הדגיש כי איכות הטיפול הרפואי לאסירים חייבת לעורר דיון ציבורי, וקרא להשקיע בשיקום ובחינוך אסירים בשיתוף משרד הרווחה. כהן אף פנה למבקר המדינה לשקול פתיחת חקירה בנושא, והמבקר, השופט (בדימוס) יוסף שפירא השיב כי משרדו כבר החל לדון בעניין.

נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר אהרון פרנקו, ציין כי "השירות מקבל כל ביקורת ופתוח לכל, כי אין לנו מה להסתיר. אנו מוציאים מדי שנה 19 מיליון שקלים על רפואת אסירים, אך אני פתוח לביקורת ומזמין את משרד הבריאות לבקר כל פעילות. לרופאים שלנו יש מקצועיות רבה ועצמאות מלאה, והחלטתם גוברת על החלטת מפקד". פרנקו הוסיף כי בשב"ס חסרים רופאים, כמו בכל הארץ, וקרא לרופאים נוספים להצטרף.

גונדר משנה עופרה קלינגר, ראש אגף האסיר הודתה כי "היו מקרים שנכשלנו בהעברת פרטי דו"ח חקירת המוות למשפחות. הם אינם יכולים לקבל את הדו"ח אלא את פרטיו בלבד. אצל אסירים ניכרים יותר מחלות מאנשים חופשיים, כי רבים מהם מכורים לסמים ואלכוהול, כ-4,000 מוגדרים חולים כרוניים, וחלק מהם מקבל בבית הסוהר טיפול רפואי לראשונה בחייהם". היא הוסיפה כי רופאים-מומחים מבתי חולים מגיעים לכלא ומבצעים בדיקות באסירים הנדרשים לכך.

תת-גונדר אהוד הלוי, היועץ המשפטי של שב"ס ציין כי בגלל חשש מתביעות על רשלנות, הדו"ח המלא אינו נמסר למשפחה או לארגונים. "את המסקנות הפנימיות אנו משאירים לעצמנו, ולמרות זאת אנו נתבעים כל העת".

בריאות האסיר: מי אחראי?

ח"כ עפו אגבריה (חד"ש) הדגיש כי "הרופאים במרפאות שב"ס אינם די מקצועיים למקום זה. מערך הרפואה כולו צריך להיות באחריות משרד הבריאות כפי הנהוג בצרפת, נורבגיה, הולנד ובריטניה". לדברי חברו לסיעה, ח"כ דב חנין, "המדינה אחראית על שלומם ובריאותם של האסירים, אך במבחן התוצאה הם מקבלים טיפול פחות טוב מאזרח חופשי".

ויקטוריה וקסלר, נציגת משרד הבריאות, אמרה מנגד כי הם פועלים בתיאום עם שב"ס, מבקרים במרכז הרפואי ובמרפאות בתי הסוהר, ומבצעים מעקב אחר יחידת הדיאליזה ובריאות הנפש. היא הוסיפה כי המשרד מוכן להשתתף בחקירת מוות של אסיר, אך יש כאלו כ 30 בשנה והדבר מצריך משרה מלאה, בעוד שלמשרדה אין תקציב ותקן לכך. היא דחתה את קריאת חברי הכנסת להעברת האחריות על הטיפול הרפואי למשרד הבריאות, וציינה כי "כשם שבצה"ל איננו נותנים שרות רפואי לחיילים, כך גם לא לאסירים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום