אוקולופלסטיקה: שווה לפקוח עין

(17)
לדרג

עפעפיים שצנחו, גבות שנשמטו ושקיות מתחת לעיניים הם סיבות נפוצות לניתוח פלסטי, אבל לא רבים יודעים שכדאי לעבור אותם אצל פלסטיקאים המומחים ברפואת העין

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : דלקת עיניים, דלקת עפעפיים

מטופלים רבים הפונים לביצוע ניתוחים פלסטיים בעיניים, בוחרים לעבור את הניתוח אצל מנתחים פלסטיים רגילים, מכיוון שאינם יודעים על קיומם של רופאים בעלי ידע בשני התחומים - הן רפואת עיניים והן פלסטיקה. הענף הזה ברפואת עיניים, המכונה אוקולופלסטיקה, מתמקד בטיפולים פלסטיים בעיניים לשם מטרות בריאותיות ו/או אסתטיות. ביקשנו מד"ר אריאל בר, מנתח עיניים מומחה לאוקולופלסטיקה, לספר לנו על תחום ייחודי זה.


אילו ניתוחי עיניים מבצעים מומחים לאוקולופלסטיקה?

אוקולופלסטיקאים הם, למעשה, רופאי עיניים בעלי תת-התמחות בניתוחים פלסטיים של אזור העין. הם מבצעים ניתוחי עיניים רבים ומגוונים אותם ניתן לחלק באופן גס לשלוש קבוצות: קבוצת הניתוחים האסתטיים, קבוצת הניתוחים על רקע רפואי, וניתוחים הקשורים למערכת הדמעות".

מה הם סוגי ניתוחי העיניים הפלסטיים הקיימים?

הרמת גבות, הרמת עפעפיים, תיקון של עפעף צנוח, העלמת שקיות מעפעפיים תחתונים, הסרת כתמי כולסטרול מהעפעפיים (קסנטלזמות) ועוד".

אילו ניתוחי העיניים נוספים מבצע מומחה אוקולופלסטיקה?

ניתוחים המתמקדים בפן הרפואי, כגון הרמת עפעפיים בשל הפרעה בריאותית ולא רק אסתטית (פגיעה בשדה הראייה למשל), הסרת גידולים, שחזורים, עפעף צנוח הפוגע בתפקוד העפעפיים, סתימות בדרכי הדמעות, שחזור של דרכי הדמעות ועוד".

מתי חשוב לפנות לאוקולופלסטיקאי?

"כשעומדים לעבור ניתוח בעפעפיים, גם אם הוא למטרה אסתטית בלבד, חשוב ביותר שהמנתח יהיה בעל ידע ברפואת עיניים ולא רק ברפואה אסתטית. ישנם רופאים ומטופלים המתייחסים לניתוחים פלסטיים בעיניים כאל הליך פשוט ולא מורכב או מסובך, וזו טעות. העיניים הן איבר רגיש וחשוב מאין כמותו, ובתכנון ניתוח עפעפיים יש לקחת בחשבון שיקולים הנוגעים לא רק לפן האסתטי, אלא גם לתפקודה האנטומי והפיזיולוגי של העין עצמה.

לרופא עיניים מומחה לאוקולופלסטיקה יש כל מה שנחוץ כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של הניתוחים ולצמצם את הסיכונים הכרוכים בהם. רק לאוקולפסטיקאי, בשונה ממנתח רגיל, יש ראייה כוללת של מערכת הראייה של המנותח, ועל כן הוא ייטיב לטפל בו. הוא גם יידע לבדוק את המועמד לניתוח טוב יותר, יש בידיו ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו לו להעריך את תפקוד העין לפני ואחרי הניתוח, את מידת היובש, את תפקוד העין, את הסיכונים ואת מידת ההצלחה הצפויה.

פעמים רבות מגיעים לרופאי עיניים מומחים באוקולופלסטיקה מטופלים שמחפשים מזור בשלב מאוחר מדי בעקבות נזק שנעשה. רק אז הם נחשפים לקיומו של המקצוע הזה ולחשיבות הטיפול דווקא אצל מומחה מסוג זה. למשל, כאשר ניתוח פלסטי להרמת עפעפיים הוביל לקושי מכאני בסגירת העפעף ומחייב ניתוח חוזר לתיקון. חשוב להימנע ממצבים אלה וזאת על ידי בחירה מראש במנתח בעל המיומנות המתאימה".

באילו גילאים עוברים ניתוחים פלסטיים בעיניים?

תלוי בסוג הניתוח. אם מדובר בעפעף צנוח, למשל, אז זה יכול להיעשות גם במבוגר וגם בילד. הרמת עפעפיים עליונים, הרמת גבות והעלמת שקיות מתחת לעיניים הם ניתוחים מבוקשים החל מגיל 40, הן אצל גברים והן אצל נשים".

האם אפשר לשפר את המראה גם ללא ניתוח פלסטי בעיניים?

בוודאי. חשוב לא למהר ולנתח לפני שבוחנים את כלל האופציות האפשריות. יש להימנע בכל דרך מסבל מיותר למטופל שיכול היה להגיע לאותה תוצאה גם ללא ניתוח; וגם, חשוב להימנע מן האוייב הגדול של הניתוחים הפלסטיים - 'אובר דואינג' (תיקון יתר). מנותח שעובר ניתוח מוגזם ובולט מדי, מנותח שכל אחד רואה מייד שעבר ניתוח פלסטי בשל פגיעה במראהו הטבעי, הוא בעיניי מטופל שעבר ניתוח שנכשל. המוטו שלי לניתוח טוב ואידיאלי הוא מצב שבו לא יזהו שהמנותח עבר ניתוח. כלומר, יבחינו כי הוא נראה טוב יותר, צעיר יותר, עירני יותר, אבל לא יזהו בדיוק מדוע. נשים רבות מתוחות מדי, עם שפתיים בולטות וגבות מורמות מדי, הינן בעלות מראה מלאכותי ומצועצע ומאבדות את הבעת פניהן הטבעית וזה חבל.

התפקיד הראשון של הרופא המנתח הוא הערכת המטופל, ציפיותיו מהניתוח, ובהתאם לבחור את הטכניקה הטיפולית המתאימה לכל מנותח. חשוב להקפיד על תוצאה טבעית המשתלבת עם המראה הכללי והרגיל של המטופל. לא תמיד הניתוח נחוץ. על המנתח להבין מה מפריע למנותח, מה הוא רוצה ומקווה, ולבודד את הבעיה. לעתים יופתע המטופל לגלות שהבעיה פתירה ללא ניתוח. ישנם היום כלים נהדרים לטיפול בעפעפיים צנוחים, עודפי עור ושומן, וגבות נפולות בעזרת הזרקות למיניהן. כך למשל, מילוי שקעים מתחת לעיניים יכול להספיק בהחלט לשיפור המראה וסיפוק המטופל, ללא צורך כלל בניתוח. מנגד, כאשר מעריכים שטיפול שמרני לא יעזור צריך לשקול ניתוח. פעמים רבות תוצאה אופטימלית תושג דווקא בשילוב של שתי הטכניקות - הזרקות וניתוח. המסקנה היא, למעשה, שכל מנתח צריך להתחשב ברצון המנותח, בבעיה הקיימת, בציפיות ובמבנה הפנים, העיניים והעפעפיים, ולהתאים את הטיפול המיטבי בהתחשב בכל אלה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום