סיגריה אלקטרונית: בדרך להכשר?

(0)
לדרג

המתקן פוגע במאמץ לפגיעה בתדמית העישון, מכיוון שהוא מאפשר עישון במקומות ציבוריים ללא הריח. בנוסף - מדובר בחלופה בריאה יותר לסיגריות הרגילות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אין מקום לשלול על הסף את השימוש בסיגריות אלקטרוניות מחשש להכשרת היחס לעישון סיגריות. כך לפי מאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine.

עדויות מוקדמות ממחקרים קטנים והערכה של מנהל המזון והתרופות האמריקאי הציעו כי המכשירים אינם נטולי כל סיכון, אך פוטנציאל הפסקת העישון והפחתת שיעורי סרטן ריאות בקרב מעשנים שיחליפו סיגריות רגילות בסיגריות אלקטרוניות מוכר היטב. בסך הכל מכשירים הפועלים על סוללות אינם מכילים את אלפי החומרים המסרטנים המשתחררים בעקבות שריפת טבק. הם פועלים על ידי אידוי נוזל להעברת ניקוטין.

חלק מאנשי המקצוע התומכים בסיגריות אלקטרוניות אימצו את גישת הטיפול בטענה כי עדיף טיפול המבוסס על הפחתת הנזק לרמה מינימלית, אף על פי שלא מדובר בהפסקת ההתמכרות לחלוטין, והקבילו זאת לתוכניות החלפת מחטים במכורים לסמים.

עם זאת, אחרים סבורים כי גישה הפוכה עדיפה להפחתת הנזק, עם התמקדות בדרכים להפסקת עישון כליל. מרבית הגישות להפסקת עישון התבססו על דרכים להפחתת עד הפסקת החשיפה לניקוטין. לאור זאת, רבים חוששים כי עידוד השימוש בסיגריות אלקטרוניות יביא לתוצאה ההפוכה ויפגע בעמל שהושקע בעשר השנים האחרונות במסעי פרסום לפגיעה בדימוי המעשן. הדימוי השלילי של העישון הוביל לירידה עקבית בשיעור המעשנים, אך סיגריות אלקטרוניות למעשה מחקות את המראה והתחושה של עישון בפומבי, תוך מעקף של מרבית החוקים האוסרים על עישון במקומות סגורים.

הכותבים קוראים להערכה זריזה של מנהל המזון והתרופות האמריקאי ושל מומחים לבריאות הציבור כדי לפרסם המלצות ברורות בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום